Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

CItat

Kategori: Citat

 

Här flyger det in citat! Har du något på lager? Skicka till [email protected].

 
Hej! Det här inlägget är en repris på ett gammalt inlägg.
Dels för att blogg.se har fuckat upp det och för att det ska vara sökbart på google igen :)
Det kommer fler som dessa kontenuerligt.
 

psyk-ssk  - Hej!
X - Hej min vän mår väldigt dåligt och skulle verkligen behövas läggas in på avd.
psyk-ssk - Okej, kan du beskriva lite mer varför?
X - För att hon tar livet av sig om hon inte skrivs in NU.
psyk-ssk - Ja, jag kan inte bedöma om hon ska in eller ej. Har hon gjort någonting? Tabletter eller skurit sig?
X - Nej det har hon inte, inte ännu.
psyk-ssk - Varför är du så orolig då?
X - *förbannad* Det är väl ändå inte meningen att man ska behöva skada sig ordentligt innan man blir inlagd?
psyk-ssk -  Som sagt, ni måste gå igenom akuten och be en läkare bedöma er, men dom kan lika gärna skicka hem er.
 Avd 45


 "Vet du hur mycket pengar du kostat oss, ambulans, polis, skötare och allt?!"
 Psyk på NÄL sjukhus

Journalanteckning. Efter ett planeringsmöte utan närvarande patienten X som är intagen enligt LPT på grund av depression, suicidförsök och nästan dagligt självskadebeteende.  
Åtgärd / Planering: Definitiv utskrivning sker den 18/12 oberoende av hur det går (alltså om hon skadar sig) de närmaste 2 veckorna. Vi håller fast vid den tidpunkten. Efter det får hon använda sig av färdigheter eller ringa en väninna.     
Skrivet i journalen av kurator efter planeringsmöte på avd 52, St:Görans sjukhus

Psykisk status: Överviktig, bejakar suicidtankar och planer...     
Skrivet i journalen av Dr på psykiatriska akutmottagningen vid St: Görans sjukhus.

Psykisk status: Pat. punktlig, klart överviktig men vill ej veta hur mycket hon väger, affektivt flack, fåordig...  
Skrivet i journalen av Dr på mellanvårdsenhet Väst (Bromma)

Patienten X hade en panikångestattack och hade därför blivit nedbrottad på golvet av minst 4 ditlarmade skötare.
I väntan på bältessängen så kliver den ansvariga ssk in och frågar surt:
Janne - Vad är det för problem?
Psykskötare- Ja alltså hon vill inte ligga still så hon sparkar omkring sig när vi ska hålla i.
Janne - Haha, låt henne sparka, jag kan sparka hårdare!

Avd. 52 St:Görans sjukhus.


X inlagd, ville handla något att äta.
Psyk - Ska du gå ut nu när det regnar?
X - Ja, om jag får gå ut med personal. Jag kan fråga någon annan om du inte har lust att gå?
Psyk - Du blir både smalare och vackrare och du inte köper något att äta.
Senare..
X - Skulle jag passa bättre som anorektiker?
Psyk - Det jag sa var faktiskt bara sant!
Årsta-Vantörs Socialpsykiatriska enhet

X  kom in på psyk för att hon mådde dåligt och hade skärt mig i armen.
X möter då en kvinnlig doktor, skönt tänkte X med en tjej.. Som förstår mer!

Psykdoktorn tittar på X arm och säger:
- Det var ju tur för mig och din mamma att du inte har hittat anatomi boken, för det finns definitivt värre ställen att skära sig på om man vill ta livet av sig än där du har skärt dig!
Både X mamma och X kollade på varann och trodde det var ett skämt.
Vi pratar vidare sen ska vi gå. Då säger doktorn som avslutingsfras:
- Ja, jag är ju bättre på kirurgi än psykiatri!

X mående hade bara blivit sämre och sämre och X hade börjat skada sig själv genom att skära sig på armarna.
X - Jag orkar inte längre, ångesten blir bara värre och värre.
Psyk - Hmm, hur menar du då?
X - Jag skär mig själv... *visar upp armen*
Psyk - Jaha det där är ju ett konstigt sätt att ångestdämpa! 
Öppenvården Fittja

Dagen efter inlägning har X samtal. X är sur och sitter med benen upvikta och vill inte prata. Överläkaren frågar några frågor, och när det inte tycker att X svarar tillräckligt "bra" säger de tröttsamt;
"Det är inte normalt att bete sig som du gör, du är inte normal - som alla andra."
Psykakuten Örebro


X har börjat gå upp i vikt på grund av medicinering och stillasittande till följd av LPT. X har sedan tidigare känt dålig självbild, en problematik innefattande ätstörningar och är inte sen med att öppet verbalt nedvärdera sig själv. Vårdarna har även uppmärksammat att X går och spyr efter måltider.
X har beviljats en promenad och hämtar sin jacka som legat oanvänd närmare två månader.
Vårdare: Ska du verkligen ha på dig den där? Det ser ut som att knappen ska slitas upp!
X vill inte gå ut längre, vårdare begriper inte vad hen gjort fel då vårdare bara varit ärlig.
BUP- kliniken, Sachsska.

Inlåst på lpt begär övervakad rökpermission, p.g.a. obefintligt rökrum. Designerat sällskap i form av mentalvårdare glömmer den inlåsta tändaren och säger skämtsamt:

Psyk - Jag tänkte att du skulle springa igång den! 
BUP- kliniken, Sachsska.


(ÖL) Överläkare under inläggningssamtal till följd av akut hänvisning mitt i samtal på Bup-öppenvårdsmottagning, X har skurit sig och är desorienterad:
X, 14år - Jag ser och hör saker. En röst i huvudet som får mig att göra dumma saker, hon är en annan X. Hon är inte mig. Ibland ser jag henne, och annat som jag inte vet är verkligt.
ÖL - Tror du att du är ensam med det här? Det finns jättemånga i din ålder som hör röster.
X skickas strax därefter hem.
BUP-akuten, Danderyd.


X sitter på fåtölj i dagrummet för 7-dygn under LPT, X tittar ut mot vattnet medan vårdare ser på tv.
Vårdare kastar soffkudde (ganska hårt) i huvudet på X.
Vårdare: Sluta se så kinkig ut, va!
X lämnar dagrummet i förmån för sängen.
BUP-kliniken, Sachsska.




KOMMENTARER:

  • Diamanten♥ säger:
    2008-08-07 | 13:23:11
    Bloggadress: http://bortomverkligheten.blogspot.com/

    Men gud.

    att folk som är så kan jobba med sånt

    det är ju oacceptabelt >_<



    " Tror du att du är ensam med det här? Det finns jättemånga i din ålder som hör röster.

    X skickas strax därefter hem. "

    -.-

  • Johanna säger:
    2008-08-07 | 13:36:50
    Bloggadress: http://scorpiongirl80.blogg.se/

    jo det har jag fått tack så mycket

  • David säger:
    2008-08-08 | 11:16:59
    Bloggadress: http://underdark.blogg.se/

    Psykvården är sjuk.

    Ibland undrar man vem som verkligen är sjuk.

    Men det finns också snälla människor där, även fast dom är sällsynta

  • Punkie säger:
    2008-08-21 | 18:57:35
    Bloggadress: http://extremepunkie.blogg.se/

    Det är för djävligt. En vän fick tipset om vilka mediciner som inte fick blandas med sprit, sedan skrev läkaren ut mer av just den medicinen. Hon blev hemskickad trots extrem ångest och firade den svenska sjukvården med ett nytt recept och en flaska tequila. Hennes ex hittade henne. Efter det blev hon inlagd några dagar, otroligt nog.

  • Lian säger:
    2008-09-10 | 23:26:48
    Bloggadress: http://nakedreality.blogg.se/

    Det är så att man hellre tar livet av sig än att vela söka hjälp. Jag som tyckte det var förnedrande när de skulle stoppa in två tabletter i fittan för aborten, men att behöva vara fast där hade gjort mig galen.

  • Insaniac säger:
    2009-12-25 | 20:28:21
    Bloggadress: http://insaniac.blogg.se/

    Det är hemsk hur man har behandlats, och ser hur andra har behandlats. Det är skrämmande. Jag ställer mig samma fråga som "David": Undrar vilka som är sjuka egentligen?

  • Babyborderline säger:
    2013-02-07 | 22:27:07
    Bloggadress: http://babyborderline.com

    En liten uppmuntrande kram till världens bästa Robin Hood som håller ångan uppe och fortsätter kämpa på med den grymmaste bloggen på nätet! Du är så jävla BRA! <3

    Och kan bara hålla med ovanstående, trots att jag inte längre blir förvånad. PSYKVÅRDEN ÄR SJUK. Jag undrar också vilka som är sjuka egentligen...

    Svar: tack älskling! bloggen blev nedstängd pga "förtal".. ;) ovanligt..
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: