Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Försäkringskrassan

Kategori: Diskussion

Psykiatrin.blogg.se granskar
 

Försäkringskassan!


Hur har du blivit bemött av FK?
Vad tycker du om de nya riklinjerna som kommit från Socialstyrelsen/regeringen?
Hur har du blivit bemött när Du efterfrågat sjukskrivning?

Skriv och berätta, kommentera eller mejla: [email protected].
Positivt som negativt. Gärna personliga erfarenheter och citat.
 
Hej! Det här inlägget är en repris på ett gammalt inlägg.
Dels för att blogg.se har fuckat upp det och för att det ska vara sökbart på google igen :)
Det kommer fler som dessa kontenuerligt.


Lyssna på:
Sällskapsspelet Försäkringskassan
Cikrkus Kiev, SR.


Se en:
Informationsfilm


Lite länkar att läsa om detta:
"Vi sjukskriver inte för något så SIMPELT som depression! Du kan jobba, 50%"
UMAS Psykakut, läkare Barbara Winroth

Psykbryt  - har skrivit många inlägg om FK
Kundtjänstinkompetentia på FK
Psykbryt - Jag spyr på det här jävla landet
FK .- hallå? 
Helena bloggar om sjukförsäkringarna
FK - attraktiv skriver om FK



Hårdare regler ska stoppa sjukskrivning av utbrända
Försäkringskassan bedömer inte en mans depression som arbetsskada
Sjuka tvingas tillbaka till arbetet av Försäkringskassan
Läkare och FK upp till bevis: Socialstyrelsen direktiv implementerat
Försäkringskassan sejdel samlar in kollekt till staten? Diskutabelt.
Förtidspensionärer: där skon klämmer för FK
20.000 utan sjukförsäkring inom två år
Husmark Pehrssons rehabiliteringsbluff

Försäkringskassans kassa hemsida
Du kan även gå in och fråga plastik-opererade-Hanna
 själv på försäkringskassans sida..
även om du inte får något svar: 

 
Tips till Försäkringskassan:

* Gör de byråkratiska reglerna lättförståerligare.
* När en psykiskt instabil person som har t ex depression eller ångest, känner man själv som person vilket som är bäst, om man ska jobba eller sjukskriva sig.
* Bättre koll på vilka som får pengar och försöka hjälpa dessa personer att bli bättre. 
* Mer personlig kontakt, så att pengarana kommer till de som behöver dem och att den sjuke även får rehabilitering och behandling.
* Hjälp psykiskt instabila människor ut i arbetslivet.
* Ta psykisk instabilitet och sjukdom mer på allvar. Det är lika svårt att jobba som med vilken annan sjukdom som helst.


Läsarnas åsikter:

Mina erfareneheter av F-kassan är både positiva och negativa. Min handläggare är trevlig, deras byråkratiska regler är för jävla svåra. Att vara sjukskriven som student var inte så svårt, de bara ringde efter att jag hade skickat in sjukintyget och ställde några frågor. Men att gå från att vara sjukskriven som student till att vara sjukskriven som arbetslös är ett helvete. Inte nog att man får en karensdag (!), de måste också kolla så att man har haft arbete under/alldeles före studietiden (vilket jag har haft) och vad man då skall ha för SGI. Men det tar 6 veckor för dem att komma till ett beslut, och Soc har vägrat att låna mig pengar.



Jag gillar inte försäkringskassan. Har ansökt om sjukpenning, men då är reglerna att man måste ha haft anställning i 6 månader i sträck. och de har man ju inte. Så nu har jag ansökt om aktivitetsersättning och de tar sån tid alltså

När jag skulle bli sjukskriven i ettan på gymnasiet, av uppmaning från läkaren (p.g.a. svår depression och ångest) sa de på FK att de "inte tyckte det var passande eller att det skulle vara till någon direkt hjälp."
Jag fick ringa (och de ringde) och tjatade, tillslut blev jag beviljad EN VECKAS sjukskrivning. Suck, säger jag åt det...


F-kassan har varit hur bra som helst med mig.  För bra kan man nästan tycka. från och med att jag fyllde 19år (2005) så har jag haft aktivitetsersättning, som jag får beviljad med två års mellanrum. sist jag fick den beviljad var nu i januari.
innan dess hade jag inte haft kontakt med f-kassan på hur länge som helst.
Jag tycker att det är konstig att jag bara "får" pengar utan att de verkligen tar reda på hur min situation är, vilken behandling jag får, vilka framsteg jag gör. Om man anser att det är bra när f-kassan betalar ut pengar så antar jag att min erfarenhet är mycket god. men jag skulle personligen vilja att de har bättre koll på vilka som får pengar  och försöka hjälpa dessa personer att bli bättre.
På hemsidan står de så fint om rehabilitering mm. men så lite stämmer! Min kontakt med f-kassan har mestadels varit papper som skickats och mottagits. Nu har jag varit sjuk under hela tiden som jag fått ersättning, jag har varit på flera olika behandlingar, men det har de ingen koll på. De måste lita på min ärlighet,  vilket jag tycker är fel, för systemet är så lätt missbruka.
Mer personlig kontakt, så att pengarana kommer till de som behöver dem och att den sjuke även får rehabilitering och behandling.




Jag har inget som helst bra att säga om försäkringskassan. Sist jag var sjukskriven fick jag inte ett öre pga att de inte tyckte intyget var tillräckligt väl beskrivet om hur det hindrade mig från att jobba. Det stog klart och tydligt min diagnos, symtom som ångest, ständig gråt m.m men det dög inte. De tog ut min journal från familjeläkaren för att kunna göra en bra bedömning men problemet  då var ju att det inte fanns så mycket där förutom remisser och medicinförteckningar. Dock tycker jag det borde räckt gott o väl med tanke på att jag varit sjukskriven tidigare och man äter inte medicin och blir skickad till andra läkare utan anledning.
Efter mycket bråk och papper som skickats in så får jag ännu ett att jag kan få överklaga men att de trodde att det ionte skulle hjälpa. Jag skulle dessutom bli tvungen att ge dom min journal från psyk för att de skulle kunna göra en bedömning och jag bara orkade inte mer. Hur ska man orka bråka o sånt när man redan mår dåligt? Jag fick låna pengar till räkningar så det blev inga större problem så men det var verkligen som att sparka på den som redan ligger. Usch, blir bara så arg när jag tänker på deras sätt att sköta saker.



Jag har aktivitetsersättning och allvarligt talat så skiter dom totalt i en och vill jag göra något så får jag till svar att jag får fixa allting själv, men jag har ju den ersättningen för att jag inte fixar såna saker själv. Aldrig att någon ens ringer och frågar om man är igång med något. Tror jag det att dom går flera miljoner back per år när dom inte ens hjälper människor ut i arbetslivet, det borde ligga i deras intresse precis som det gör i mitt lixom. Dom kan lägga ner hela jävla verksamheten - jädrans försämringskassan.


Jag har både positiva och negativa erfarenheter av fk. Just nu har jag fått en ny handläggare som verkar trevlig och den förra var också helt okej. De negativa erfarenheterna består mest av missförstånd och att jag inte fått pengar i tid eller fått fel belopp. Men det som jag framför allt tycker är konstigt är att de pratar så mkt om rehab, men vem får den egentligen? Tycker inte heller sjukskrivning är den ultimata lösningen och skulle verkligen vilja slippa min deltidssjukskrivning, men för att sjukskrivningsperioderna ska kunna bli kortare måste man ju få rätt hjälp. Så de borde nog bli bättre på att utreda och leda till rätt hjälpinstans. Men de enskilda personerna jag haft kontakt med har varit väldigt bra och trevliga!






KOMMENTARER:

  • johanna säger:
    2008-08-03 | 19:25:17
    Bloggadress: http://scorpiongirl80.blogg.se/

    gör de du

  • satungen säger:
    2008-08-03 | 20:42:26

    inte verkar de vara till hjälp precis..

  • Maria säger:
    2008-08-03 | 21:25:07
    Bloggadress: http://mariamalmgren.webblogg.se/

    OJ! Tack så jättemycket för komplimangen, det värmde verkligen. Såna där komplimanger stärks man av även om du inte hade behövt ta i SÅ mycket :)

    Kram

  • Tess säger:
    2008-08-03 | 21:54:46
    Bloggadress: http://tess021.blogg.se/

    hehe jajjemen det har du redan gjort. Lika snurrig som jag tror jag =P



    Tack så jättemycket :)

  • elsa säger:
    2008-08-03 | 22:34:50
    Bloggadress: http://spaderdam.blogg.se/

    tack själv för en mycket bra blogg.

    du har med så mycket bra och vilket energi du lägger ned!

    synd att det behövs, det borde det inte göra. men super att du gör det!

    du får gärna länka mig om du vill.

    kram

  • Maria säger:
    2008-08-03 | 22:42:07
    Bloggadress: http://mariamalmgren.webblogg.se/

    Tack vännen. Blir rörd. Men jag är säker på att du är söt. Alla människor har sin charm, även du :)

    Massa kramar

  • Psyk säger:
    2008-08-04 | 13:29:12
    Bloggadress: http://psykbrytet.blogg.se/

    Hej...blir rörd av att läsa detta. Borde du skicka in till Resursbloggen! De hade nån serie där för ett tag sen.



    Jo självklart, dikter kan vi lägga upp, förlåt att jag inte har hört av mig, har ju bara tillgång till internet på internetkaféer, jag mailar dig!!



    puss å kram å kärlek!

  • Sara säger:
    2008-08-04 | 17:47:25
    Bloggadress: http://saraskrivermediver.blogspot.com

    Okej, förlåt, nu är jag jätte jobbig. Men nu har jag bestämt mig för att min blogg skall heta såhär. Så jag bara undrar (hehe) om du skulle vilja ändra länken en gång för alla? (A)



    Mycket vänlig hälsning från Sara

    (förut, stubbornsoul)

  • Sara säger:
    2008-08-04 | 20:57:18
    Bloggadress: http://saraskrivermediver.blogspot.com

    tack! Kram till dig!!



    Uppskattar din blogg mkt!

  • lilalili säger:
    2008-08-05 | 07:18:53
    Bloggadress: http://lilalili.blogg.se/

    Du har fått ett pris av mig! Titta på min blogg från den 5 aug. 2008.

    Anledningen till det är att jag läser med glädje någon som bryr sig om andra och för att du gör det så bra!

    Kramis L.

  • Milla säger:
    2008-08-05 | 21:04:43
    Bloggadress: http://doden.blogg.se/

    ja så typsikt! Nolia är en stor mässa...som bara finns här i norra delarna av Sverige! :)

  • Mentalskötare X säger:
    2008-08-06 | 10:10:06
    Bloggadress: http://psykpersonal.blogg.se/

    Hejsan! Jag har startat en ny blogg. Skulle gärna se att ni lade upp den som länk. =)



    Jobbar inom akutpsyk och jag skriver om hur vi jobbar.



    Var också vänlig att se min profil då du går in. Finns till höger. Klicka på mentalskötare X. Där står lite om mig.



    Patientfallen innehåller både verkliga och fiktiva händelser, för att ingen ska kunna identifieras och på så sätt bevara sekretessen.



    Kram PW

  • Mentalskötare X säger:
    2008-08-07 | 19:55:14
    Bloggadress: http://psykpersonal.blogg.se/

    Jag använder inga riktiga patienter utan mer inslag av sådant som hänt. Mitt senaste inlägg var helt fiktivt.



    Det du skrev att man kan lista ut vilket sjukhus det är på då jag skrivit avdelningarna är helt omöjlig eftersom jag inte skrivit det riktiga antalet avdelningar som finns där.



    Då sekretessen är väldigt viktig så skulle jag aldrig skriva något som kan associeras till en verklig person.



    Men kanske det är så att ni på den här sidan inte vill se att psykiatrin gör något bra och hur vi egentligen arbetar?



    På eran sida under citat har ni citerat människor med både för och efternamn. Det är inte sekretess på samma sätt, men dålig stil och respektlöst.



    Gör som ni vill. Jag ville bara visa på att psykiatrin kan vara bra och respektfull.

  • A säger:
    2008-08-10 | 23:49:31
    Bloggadress: http://annmi.blogg.se/

    Jag har både positiva och negativa erfarenheter av fk. Just nu har jag fått en ny handläggare som verkar trevlig och den förra var också helt okej. De negativa erfarenheterna består mest av missförstånd och att jag inte fått pengar i tid eller fått fel belopp. Men det som jag framför allt tycker är konstigt är att de pratar så mkt om rehab, men vem får den egentligen? Tycker inte heller sjukskrivning är den ultimata lösningen och skulle verkligen vilja slippa min deltidssjukskrivning, men för att sjukskrivningsperioderna ska kunna bli kortare måste man ju få rätt hjälp. Så de borde nog bli bättre på att utreda och leda till rätt hjälpinstans. Men de enskilda personerna jag haft kontakt med har varit väldigt bra och trevliga!

  • Linlin säger:
    2008-09-11 | 00:49:40

    Jag får inga pengar alls från FK eftersom jag var arbetslös och innan dess student. Får gå på socialbidrag istället, och i somras fick jag inga pengar alls eftersom min sambo sommarjobbade (för att få ihop pengar till hösten när han inte får CSN de första månaderna). Skitkul, verkligen.

  • Tjejen säger:
    2013-01-30 | 18:07:03

    Jag har ingenting att klaga på angående försäkringskassan. Jag går in på mitt andra år som heltidssjukskriven. Jag har en jättebra handläggare som verkligen tar mig på allvar. Vi har möten ibland, jag har en plan jag följer, som vi sen stämmer av.
    Jag kan alltid ringa om jag behöver fråga om något angående FK.

    Svar: bra för dig. hoppas du kommer ur det en dag. mvh
    Läs här :)

  • Vingklippt säger:
    2013-01-30 | 18:40:05
    Bloggadress: http://trasigt.blogg.se

    I mitt fall har det berott mycket på handläggaren. Har haft en som var toppen och då flöt ALLT väldigt bra.
    Sen tvingades jag byta, på grund av att jag skulle få någon annan ersättning. Hon har varit en HÄXA! och det har varit nästintill omöjligt att byta. Det har tagit ett år och ny har jag i alla fall fått träffa en annan, om än tillfälligt.

    Deras televäxel är ett stort skämt. Jag har blivit petad ur kön flera gånger och tappat placering.
    De är dessutom duktiga på att koppla vidare till nån random när de inte kan svar. Nästa person brukar be en ringa nån annanstans osv. Jag har faktiskt aldrig fått ett ja eller nej där.
    Alla mina försök brukar sluta med att jag ger upp. Jag har tagit de flesta av mina ärenden genom öppenvården eller arbetsförmedlingen. Det funkar i alla fall lite bättre (för mej).

    Svar: synd! kram P
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: