Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Dämp the ångest

Kategori: Tips till psykpatienter

Hej! Det här inlägget är en repris på ett gammalt inlägg.
Dels för att blogg.se har fuckat upp det och för att det ska vara sökbart på google igen :)
Det kommer fler som dessa kontenuerligt.
 
 

Som psykpatient är man ofta i kris, om inte hela tiden. Jag skulle behöva tips från er vad man gör vid ångest eller andra jobbiga symtom från sin psykiska instabilitet. Har du något bra recept på mat/ dryck? Vad funkar?
Det kan vara allt från promenader till att duscha kallt till att räkna baklänges - you name it!

Att vi har kontakt med psykiatrin vid ångest - är  som vi alla märkt -  inte så populärt hos psyk.
Här har du lite tips från våra läsare på vad du kan göra..

* Skriv en lista på det som gör dig bra, spara och ta fram vid ångest.
* Rita och måla dina känslor Se här
* Sov - sova är ångestdämpande säger dom på psyk.
* Skriv - brev till någon som gör dig arg/ledsen, dikter, noveller, eller bara om ditt liv.
* Kör ett filmrace - förflyt till en annan värld - som de här!
* Läs böcker - Kolla här!
* Gör en massa jävla mat och frys in till ångestdagar så du slipper laga mat.
* Krama din nalle (vid icke innehav kan kudde kramas)
* Skaffa en snuttefilt av den du saknar
* Ta en varm eller kall dusch, eller ta ett bad
* Sitt på internet och läs bloggar om andra som förstår dig, Här.
* Skriv en egen blogg!
* Spela musik som gör dig antingen glad eller mindre ensam, titta här.
* Träna, jogga etc.. lägg fokusen och energin på något annat.
* Shoppa - obs låt det inte bli ett beroende..
* Spa - Gör ett eget Spa bara åt dig själv
* Gå på en jävla promenad - enligt psyk funkar det Alltid och För alla.
* Spela spel - Töm hjärnan och spela bort den :)
* Storstäda, riv ur bokhylllan och sortera om allt!
* Läs en jävligt rolig blogg.
* Döp om dina mediciner till roliga namn. Se här.
* Rita/måla
* Skriva novell
* Pyssla ex. göra en voodoodocka eller smycken
* Beskriva det första jag ser så noga som möjligt
* Yoga - finns bra prgram på youtube

KOMMENTARER:

  • Milla säger:
    2008-07-09 | 20:14:41
    Bloggadress: http://doden.blogg.se/

    Vart i Norrland var du?

  • Erika Renström säger:
    2008-10-14 | 11:56:17
    Bloggadress: http://erikarenstrom.blogg.se/

    Hej, hittade dig på bloggkoll och fastnade DIREKT! Det här är något som jag är väl-bekant med. Ångest och tänk-om-tankar är lite utav det och känner redan nu hur illa jag mår när jag tänker på vad som väntar mig. Hur lär man sig hantera det här? Lära sig leva här och nu och sluta oroa sig (vilket jag/andra i många fall gör i onödan)Var bara tvungen att skriva någon rad. Din blogg verkar himla intressant! :)

  • En dikt säger:
    2010-06-18 | 23:28:26

    "Jag ser blickarna ni ger mig

    När jag ryggen vänt

    Jag hör det ni viskar

    När ni tror att nåt har hänt

    Men det är inget fel på mig

    Jag är bara född sån här

    Kan ni inte acceptera det

    håller ni mig ju inte kär



    i alla fall



    jag kommer klara det här

    även fast jag är bipolär

    eller fan det heter

    jag är inte sjuk nånstans

    ni kallar mig psykfall

    men fan jag kommer klara det här

    jag behöver ingen hjälp

    jag är ju vid liv, jag är här



    Det är en jävla defekt

    När jag trodde jag var perfekt

    Nej, det var faktiskt en lögn

    Jag var aldrig den som lyckades

    Men jag hade enorm potential

    ni vet, potentialen ni stal

    när ni satte en jävla diagnos



    i alla fall



    jag kommer klara det här

    även fast jag är bipolär

    eller fan det heter

    jag är inte sjuk nånstans

    ni kallar mig psykfall

    men fan jag kommer klara det här

    jag behöver ingen hjälp

    jag är ju vid liv, jag är här



    jag som alltid trodde

    att jag ville vara sjuk

    för det skulle göra mig speciell

    bli någon annan än mig själv

    men nu är jag bara rädd

    för psykfallet de säger att jag är

    när de kallar mig bipolär

    men fan jag kommer klara det här

    jag behöver ingen hjälp

    jag är ju vid liv, jag är här



    jag är ju vid liv, jag är här"



    av: Lavi

  • Painkiller säger:
    2010-12-10 | 21:54:09

    Här kommer några tips på saker som fungerar för mig:

    *Rita/måla

    *Skriva novell

    *Pyssla ex. göra en voodoodocka eller smycken

    *Beskriva det första jag ser så noga som möjligt

    *Göra en helvetestrappa med lämpliga (läs; avskyvärda) straff till olika synder och sedan placera in personer.

    *Yoga - finns bra prgram på youtube



    Många kramar<3

  • My säger:
    2013-01-10 | 12:37:58
    Bloggadress: http://fromdepptopepp.blogg.se

    Hej! Vilken fin och inspirerande blogg! :) Vad sägs om Bloglovin-byte? Ha det gott!

    Svar: hallå där, har ingen om hur man gör eller till vilket syfte! tack!
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: