Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Svikna änglar

Kategori: Svikna änglar

 

 

Those who are dead, are not dead, they're just living in my head
And since I fell for that spell, I am living there as well.
/"42" - Coldplay

Hej! Det här inlägget är en repris på ett gammalt inlägg.
Dels för att blogg.se har fuckat upp det och för att det ska vara sökbart på google igen :)
Det kommer fler som dessa kontenuerligt.





Nämn personer som fallit offer för psykiatrins icke existerande vård.
Känner du någon / vet någon som begått självmord som
du vill uppmärksamma och hedra?
[email protected]

Om självmord och för efterlevande








Vila i frid
Vi kommer ta den strid
för er och vår egen skull
som psykiatrin ger.
Vi hoppas vi kan få den,
att bli lite mer.

*

Ida & Kim
Ida växte upp med sin mamma som var heroinist. Hennes pappa var alkoholist och våldtog
henne från tidig ålder. Ida mådde dåligt pga detta och allt runt omkring och berättade för sin
mamma om Pappan och att hon mådde dåligt. Mamman svarade med att ge henne
en liten sil så skulle allt bli bra. Vid tio års ålder var hon redan beroende av heroinet,
och även om Soc ständigt var på besök hemma hos dom,blev föräldrarna aldrig ifråntagna
vårdnaden av Ida. Ida tog livet av sig vid 16 års ålder, genom att ta en överdos heroin
för att hon mådde så dåligt.

Kim var hennes pojkvän som älskade henne över allt annat, och han hatade speciellt pappan
för att han förstört livet för Ida. När Ida tog livet av sig försvann allt för honom som också var
psykiskt instabil. Kim tog livet av sig exakt 24 h efter Idas självmord.

Johanna Sällström
Den 13 februari 2007 hittades Johanna, 32 år,
död i sitt hem i Malmö efter att ha tagit sitt liv.

Hon bar på ett trauma från tsunamin och var pressad av teater och filmbolag.


Micke "Svullo" Dubois
Den 7 november 2005 skrevs Micke in på en psykiatrisk klinik på
Huddinge sjukhus för depression efter seperationen med sin sambo,
men skrevs ut redan efter fyra dagar.
Micke hittades död 2 december 2005 efter att ha begått självmord.
Han blev 46 år och lämnade efter sig en stor familj med fyra barn.

"SEG"

"Tussen"

Simone


Ted Gärdestad

Det sista decenniet av Teds liv präglades av psykisk ohälsa.

Brodern har senare berättat att Ted hörde röster

och troligen led av schizofreni.

Han begick självmord 41 år gammal, den 22 juni 1997.


L-M



Susse "kristallflickan" Albertsson


Susse hade varit i kontakt med psykiatrin sedan början av tonåren. Hon led av PTSD och

anorexia efter sexuella övergrepp. Efter en lång inläggning på S:t Görans psykiatriska klinik

började hon känna sig bättre. Hennes mamma skulle ta hand om Susses

storasysters barn över en helg. Susse kände sig inte bra och ville vara på sjukhuset

för säkerhets skull. Hon vårdades enligt LPT.

På lördagskvällen 2004 tog hon livet av sig på avdelningen.

Linda



Amanda

Amanda tog sitt liv hemma på en permission efter att hon blev förflyttad till

vuxenpsyk från BUP. Amanda var hon tvungen flyttas till vuxenpsyk när hon blev 18,

vilket blev bara ännu värre för henne. Där fick hon varken samtal eller någon som

helst terapi utan skickades på en permission i början av sommaren.

Under den natten begick Amanda självmord och

hittades död på golvet i sitt rum morgonen därpå.



"Den onödigaste döden - och konsten att älska" av Stefan L Holm. (Amandas pappa)



Dahn

Dahn tog livet av sig vid 18 års ålder, den 31 Maj 2005 kl. 22.00.

Han hade hela livet framför sig, var ett riktigt geni på datorer.

Ingen i hans omgivning hann reagera på hur han egentligen mådde.



Måns
Tog livet av sig i sitt hem, 13 år gammal ,
efter flera års hård mobbing.

Thomas
Thomas, runt 20 år tog sitt liv i samband
med permission sommaren 2005 från en avdelning på St:Lars, Lund.

Joakim Favre Sandin
Tog sitt liv 18 år gammal.

Lena
Tog livet av sig den 11 augusti år 2004
endast 18 år gammal.
Hon lever kvar i våra minnen

Linnéa
Tog livet av sig under en obevakad permission
från BUP som hon var inlagd på den 30 maj 2008.Endast 14 år gammal.

Ehline Karlsson
31 år gammal tog livet av sig pga felbehandling inom psykiatrin 8 september 2008.

Christian Sellergren.
21 år gammal tog sitt liv.

Hanna
9 November 1990 - 6 September 2008
Tog livet av sig på behandlingshemmet.

Aino
tog sitt liv, endast 20 år gammal.

Isabell Eriksson.
Tog sitt liv i sitt rum den 15:de september 2008, endast 16 år ung.

*
Mikael Ljungberg.
Mikael tog livet av sig 17 november 2004, inne på en avdelning på
Mölndals sjukhus i Göteborg där han vistades pga depression.

*

Anna
För medicinering blev Anna inlagd på vuxenpsykiatrin,
men blev dock bara sämre. Hon tog självmord April 2010.
Anna blev 20 år ung.

*

"Frogge"
dog på sin 17-års dag, 2007.

*

Marcus Jannes
dog 21 år ung ,Oktober, 2010.

 

Jaana

Mamman Jaana skulle blivit tvångsinlagd på behandlingshem,

men dog istället i självmord.

 

Johan

37 år gammal tog livet av sig

Lämnade efter sig en 14 årig pojke.

 

KOMMENTARER:

  • Psyk säger:
    2008-07-11 | 13:30:48
    Bloggadress: http://psykbrytet.blogg.se/

    Bra kämpat!!! Kramar

  • lilalili säger:
    2008-07-12 | 11:21:23
    Bloggadress: http://lilalili.blogg.se/

    Hej du! Tack för att du orkar kämpa och Tack för att du gör det så väl!

    En av alla dem som vi mist pga psykiatrins o-insatser är Mikael Ljungberg. Han tog livet av sig inne på en avdelning där han vistades pga depression...

  • Camilla säger:
    2008-07-13 | 11:23:56
    Bloggadress: http://doden.blogg.se/

    Dahn, sköt sig själv i skallen blott 18 år. Han hade hela livet farmför sig, var ett riktigt geni på datorer.Ingen i hans omgivning hann reagera på hur han egentligen mådde. Han tog livet av sig den 31 Maj 2005 kl. 22.00.



    Amanda tog sitt liv hemma på en permission efter att hon blev förflyttad till vuxenpsyk från BUP. Amanda var hon tvungen flyttas till vuxenpsyk när hon blev 18, vilket blev bara ännu värre för henne. Där fick hon varken samtal eller någon som helst terapi utan skickades på en permission i början av sommaren. Under den natten tog Amanda en överdos tabletter och hittades död på golvet i sitt rum morgonen därpå.



    Stefan L Holm, uppfyllde Amandas önskan att hon och han skulle skriva en bok tillsammans, vilket hon sa tre veckor innan hon dog. Det blev inte riktigt som hon ville, utan det förblev utan Amanda. Denna bok bör läsas av alla som jobbar främst inom psykiatrin även av andra som vill beröras över vilket öde Amanda fick.

  • vnv säger:
    2008-07-19 | 21:00:33

    Thomas (kille i 20 årsåldern) tog sitt liv i samband med permission sommaren 2005. Han hoppade framför X2000 tåget på Burlövs station (Skåne)

    Låg inne på samma avdelning på ST:Lars (Lund)

    Vi medpatienter glömmer dig aldrig, Thomas!

    Hoppas du har det bra nu.....



    /vnv

  • linnéa säger:
    2008-09-02 | 14:20:42
    Bloggadress: http://flyfranallt.blogg.se/

    Henrik Toll sköt sig själv i garaget, blott 18 år gammal.

  • Tina<3 säger:
    2008-09-29 | 20:53:33
    Bloggadress: http://tiiinna.blogg.se/

    Min, Allas älskade vän Joakim Favre Sandin 18 år, hängde sig och lämnade oss alla med massor av frågor utan svar.

    Läs mer om hur det känns att förlora en vän på min blogg.

  • BeckaBus säger:
    2008-11-28 | 13:53:13
    Bloggadress: http://theangelgirl.blogg.se/

    Linnéa tog livet av sig under en obevakad permission från BUP som hon var inlagd på den 30 maj 2008.Endast 14 år gammal.

    Hon hoppade framför ett tåg.



    Kände inte henne men följer hennes mammas blogg om livet efteråt...

  • Lillemor säger:
    2008-12-28 | 16:22:59
    Bloggadress: http://minneavehline.blogg.se/

    Ehline Karlsson 31 år gammal tog livet av sej pga felbehandling inom psykiatrin 8 september 2008.



    Min blogg handlar om dels om detta och även om tankar och känslor......

  • Leena säger:
    2009-01-04 | 23:26:41
    Bloggadress: http://blogg.passagen.se/leeker/

    Min dotter Aino tog sitt liv, endast 20 år gammal. Hon orkade inte leva längre, varför?

    Bloggar om livet, döden och sorgen...

    Mitt nya liv som jag tvingas att leva, livet utan min dotter.

  • Anonym säger:
    2009-02-18 | 17:48:05

    Isabell Eriksson.

    Tog sitt liv i sitt rum den 15:de september 2008, endast 16 år ung.



    För alltid saknad och älskad <3

  • Anonym säger:
    2009-11-04 | 15:48:53

    Jag tänker ta självmord nu, cphuvun på psykiatrin gör inte ett skit. Hej då

  • ceciliaa säger:
    2009-11-15 | 17:11:32
    Bloggadress: http://heyceciliaa.blogspot.com

    vila i frid tim,glömmer aldrig dom stunder då vi pratade.jag ska fixa min högsta dröm nu, jag lovar dig. jag ordnar det.

  • en person som själv har varit nära att ta sitt liv säger:
    2010-01-05 | 01:54:58

    det har funits riktiga själ till att dom här personerna tagit sina liv. så förakta dom inte för sina val. ni ska snarare vara nöjd över att dom stogut den tid dom gjorde.

  • Anonym säger:
    2010-05-26 | 00:23:57

    Mickael



    efter ett självmordsförsök och utsläppt två dagar efter inläggning tog det en vecka ungefär och han tog sitt liv.

    Han hade gått i terapi i två år men nekades fortsatt vård efter självmordsförsöket då de inte kunde hjälpa honom. Han hittades 22 maj 2010.

  • carl-gunnar säger:
    2010-06-27 | 00:07:27

    en fin barndomsvän jag känt sen förskolan va in lagd på vuxensyket för inställing på en medecin men hon blev deppig av den så hon gjorde självmord i april i år och de va en fin begravning hon hade ochblev bara 20 år gammal anna hete hon och jag tycker att snart får dom bli bättre med att stoppa självmord annars finns de ingen mening med att som nog mpysket ska finnas både för barn och vuxna och jag saknar hon jätte mkt

  • :( säger:
    2010-07-18 | 01:40:38

    Jag Säger bara Ge inte upphoppet till alla ni som tänker på självmord, tänk alla Fina människor ni lämnar med sorg.. Själv har ja Förlorat två Nära vänner:(

  • D säger:
    2010-08-03 | 00:50:35

    Jag saknar min syster...hon lämnade oss genom att hoppa framför ett tåg. Hon hade varit i kontakt med psykiatrin, men de gjorde inte vad som behövdes.

    Så älskad och så saknad.....

  • Lo säger:
    2010-08-29 | 22:19:58

    Jag finner inga ord.Det får INTE vara så här.

    Kämpa ge er inte,Det måste finnas hjälp våga, orka,

    Bed om hjälp.

    Tänker på er o hoppas

    Lo

  • minnie säger:
    2010-09-02 | 11:16:40

    hej. under svikna änglar kan ni lägga till "frogge" vill inte säga hans namn men jag kallade han det...han dog på sin sjuttonårsdag den elfte november 2007... både han o jag har vart i kontakt me bup i linköping skulle vilja veta om det är någon mer som vart inlagd på avd 40 bups slutenvår o vad dom tycker... skulle ge mej lite att få höra om andra har vart där o vad de tyckt... tack

  • Annette säger:
    2010-10-18 | 20:05:04
    Bloggadress: http://wolfiiies.blogg.se/

    Min mamma Jaana begick självmord för 6 år och två månader sen. Om hon inte skulle ha begått självmord skulle hon ha blivit tvångsinlagd på ett behandlings hem.

  • Peter Dorch säger:
    2010-11-24 | 01:48:30
    Bloggadress: http://www.1500liv.se

    NOLLVISION MOT SJÄLVMORD NU!!!!

    Tänd en marschall VARJE söndag tills regeringer TAR BESLUTET!

    www.1500marschaller.se / www.1500liv.se

    /peter dorch

  • tatoo säger:
    2010-12-13 | 17:27:03

    I fredags 10 dec tog Johan 37 år gammal livet av sig. Lämnade efter sig en 14 årig pojke. Sen dess har jag tänkt mer och mer på hur stark jag var att jag inte tog livet av mig när jag mådde som värst. Men, samtidigt måste erkänna att jag avundas honom att han kunde göra det!

  • Tibby säger:
    2011-02-17 | 19:01:20
    Bloggadress: http://www.konferensanlaggningar.se/StockholmCity

    Hur kan människor utnyttja utsatta psykiskt sjuka människor? Vad är det för värld vi lever i egentligen? Hang in there, alla som kämpar mot denna hemska vård som ju "aldrig inträffar"

  • blivande förfatare och anhörig till två som varit på psyket säger:
    2011-09-09 | 12:15:09

    Hej jag skulle vilja veta mer om er uppfattning av Psykiatrin jag är nära anhörig till två som varit inne på psyket och de säger båda samma sak att det inte fungerar jag har fått den uppfattningen jag med,

    Den ena som jag är anhörig till har schizofreni och den andra har självmordstankar, Jag vill veta va för hjälp får patienter som hamnar på psyket.

    Jag fundera på att skriva en bok om psykiatrins verkliga sida för och nu men först och främst måste jag få veta mer om hur det ser ut i dag inom psykiatrin.

  • Wivi-Marie Czarnecki säger:
    2012-04-15 | 19:11:01
    Bloggadress: http://värma ord

    Den störste ängeln är Anders Walter. Tack att han fins.

    En doktor som gör sitt jobb. Lyssnar och förstår andra mäniskor.

    Och förstår han inte då sänder han dom till någon som kan. Det som är synd är att i bland är det svårt att få tag på honom när man behöver. Jag beklager alla dessa folk som har förlorat någon kär. Jag lider med dem. Själv har jag varit helt nere så långt man kan komma sykiskt.Då fick jag inte den hjälp jag behövde, tvärt om gjorde mig mer sjuk. ville ta mitt liv men det var något som stoppade mig.Jag vet hur det är att må dåligt.både psykiskt och nevrologiskt. Mitt liv är borta

    Men jag kämpar på. Skall klara av detta. Nu efter 2.1/2 år har fått god vård.kommer aldrig bli bra igen. Som man hoppas på. Men att man kan fungera som människa .nevrologisk sjuk då är man medveten om vad som händer.och det är jobbigt. Psykologisk då är man mer borta. Lever mer i sin egna lilla värd. 7 år är borta i från mitt liv. Men vi vill leva vi får inte ge oss.Livet er en gåva. Fast jag lever som levande död.Med en sjukdom som jag eller någon förstår sig på. Men jag har liv i mig. Kraft som siger att jag inte skall ge upp. Men kämpa på. Man skall kunde vinna som man gjorde då man föddes. Vi alla vant tävlingen. Kram till är alla kämpa på.

  • Anette Halvardsson. säger:
    2013-06-10 | 17:11:08

    Du är värdefull..du är älskad du duger som just som Du är.dina vänner behöver dig o du dem.Stor kram..

  • perm säger:
    2014-02-08 | 22:40:48

    Det måste göras något åt psykiatrin nu! Jag får inte den hjälp jag egentligen ska ha, jag känner mig kränkt och inte tagen på allvar..

    INGA FLER självmord pga av dålig/fel hjälp av psyket!

    www.pennni.blogg.se - där kan ni läsa om hur kränkt jag blir och att jag inte får någon riktig hjälp som fungerar mot mina diagnoser...

    Svar: :) Ni hittar Penni till vänster i listan också.. Kram P
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: