Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

(Låg) Standard

Kategori: Citat


Nina Hemmingsson


 


 


Vänta här.. vem av oss är psykiskt sjuk nu igen?

X- Men jag sa ju att jag ville ha
medicinen till natten, varför har inte
det gått fram?
Psyk - MEN vill du tjaffsa eller ha tabletterna?!
X - Jag tjaffsar inte, jag diskuterar..
Psyk - Jo men eller hur....
Årsta-Vantörs Socialpsykiatriska enhet

 


X- Men kan du kolla upp *Personalnamn* namn?
Psyk - Nej *lägger på luren*
X - *ringer upp*
X- Varför lägger du på i örat på mig?

Psyk - Meen jag orkar inte. Jag orkar inte.
X - Jaha men du kan ju inte bara lägga på?!?
Psyk - mmm ..  jaaa....??

Årsta-Vantörs Socialpsykiatriska enhet


Väntetider...

X- Jag mår inte så bra, jag behöver prata med någon
Psyk - Det finns ingen du kan prata med
X - de som har jour då?
Psyk - de är upptagna
X - men där är akut, kan jag inte sitta och vänta
tills de blir klara?
Psyk - tyvärr du får komma tillbaka imorgon
BUP Farsta


Efter 2 h väntan
X- Jag vill bara prata med någon lite
Psyk - Det finns ingen du kan prata med, alla är upptagna
X - Kan jag inte få prata med dig då? Det tar inte lång tid?
Psyk - Nej du får sitta och vänta.
X- Hur lång tid kommer det ta?
Psyk - Minst 1 ½ timme
X - Men jag har ju redan väntat i 2h?
 BUP-akuten Sachsgatan 10


Idiotiska standardsvar a la Hagsätra på:
X - Jag mår så dåligt

Psyk:
- JAA LIVET KAN INTE VARA ROLIGT JÄMT!
- DU BARA UPPREPAR DIG, KAN DU INTE SÄGA NÅTT NYTT?
- GÅ UT PÅ EN PROMMENAD!
- TITTA PÅ TV!
- RING NÅGON ANNAN!
- GÅ Å LÄGG DIG !(FRÅN kl 18.00)
- VAD VILL DU ATT JAG SKA SÄGA?
- DU MÅSTE VARA MER POSITIV!
- MEN DU ÄR JU UNG?!?!?!?
- MEN DU HAR JU KATT??!
- MEN DU HAR JU LÄGENHET??!?
Årsta-Vantörs Socialpsykiatriska enhet

Välkommen!
Ankomst psyk med polisen, välkomnandet av psyk:
(utan ev. hälsningsfras)
Psyk - Jaha, se nu vad du ställt till med! Nu får du stanna här
tills jourläkaren kommer, och det kan ta låååååååååååååååååååååååång tiiid!
Årsta-Vantörs Socialpsykiatriska enhet

No Shit?

X - Allt känns så... värdelöst, bara.
Psyk - Det låter inte så bra. Det borde vara bra. Du borde vara glad!
 BUP-akuten Sachsgatan 10


X - Jag har mått dåligt i flera dagar nu och inte kunnat äta eller ens röra mig.
     Jag vill bara dö

Psyk - Jaha... Du.. försök tänk på nått roligt då? Då känns det väl bättre?
S:t Görans psykakut


 Samtal (?)
X - Hej, jag mår dåligt, kan bara tänka på att dö.
Psyk - Jahaja jaja
X - Ja jag får massa bilder i huvudet
Psyk - Mmmmm ja
X - Vad ska jag göra?
Psyk - Jahaja jaja
X - Va?
Psyk - Mmmm jo jaja
X - .....
Psyk - Ja... jahaja.. mmm
X - .....
Psyk - Mmmm? Jaa jahaja
X - ????
Psyk - Jaa.. ja ... okej.. Hejdå *klick*
Årsta-Vantörs Socialpsykiatriska enhet

"Du har gått här i ett år, och ingenting har hänt. Du kan ju lika gärna sluta komma hit."
BUP, Västerås, öppenvården

Läkare - Vad skulle få dig att må bättre?
X - Behandlingshem
2  min senare..
Läkare - Vad skulle få dig att må bättre?
X - Behandlingshem
1 min senare...
Läkare - Ja men hur ska jag kunna hjälpa dig om du inte vet vad du vill ha för hjälp?
X - BEHANDLINGSHEM!!
Läkare - Du är så dramatisk hela tiden!

X - Jag har sån ångest så jag håller på att dö!
Psyk - Gå och köp en glass
Mobila Teamet

Patient har försökt ta sitt liv genom intox samt skurit sig så djupt att hon opererats efter att ha skadat sina nerver och senor. Patient läggs in på avdelningen.  Patient skär sig igen, (inget har, i vanlig ordning, tänkt på att kolla att hon har rakblad på rummet) patient får sy 49 stygn.
Överläkares respons: "Tycker du att det är roligt att sy eller?"
Avdelning 123 i Uppsala


Patient med psykoser & vanföreställningar går bredvid skötare i korrioden på avdelningen. Patient hävdar att hon är förföljd, att alla är ute efter henne osv. Patient är naturligtvis väldigt rädd på grund av sina obehangliga övertygelser.
Skötare suckar surt och säger: "Är det hit vi är på väg eller? Mot spänbältet?" och gör en gest mot bältesrummet.
Avdelning 123 i Uppsala

KOMMENTARER:

  • Stefan Sandström säger:
    2008-06-05 | 06:36:33
    Bloggadress: http://blogg.aftonbladet.se/1321

    Suveränt inlägg!

    Jag gör reklam för det i ett separat inlägg på min blogg!

  • queenia säger:
    2008-06-06 | 21:48:06
    Bloggadress: http://blogg.aftonbladet.se/1443

    Känner igen mig i bilden.. jag låg så. Ramlade i korrdoren, av mycket, mycket blodtryck och ständiga ryckningr i hela kroppen. Jag hade inga av dessa symptomen när jag skrevs in. Jag har inte knarkat, supit eller tagit otillåtna piller. Jag skrevs in pga djup sorg efte ett oerhört trauma några månader tidigare...

    .. o nu låg jag där. Hjälplös, och ryckandes. Och personalen som kom förbi,,, jag såg bara skorna... sa men här ka du ju inte ligga...



    Det var Lyrican jag fått dagarna innan av läkaren, en om dagen.. som hade startat denna fruktansvärda skakningprocess i min kropp. Jag var som en spratteldocka. Hela kropen var igång, hela tiden.



    Dom gav mig Nada ihop med pillren. Jag fick ännu mer ryckningar, under Nada behandlingen. Utan tillsyn. Nålarna i huvudet hade bankats in i huvudet på mig av ryckningarna. Och jag vågade inte säga något. Inte störa. Jag var vettskrämd och till slut var jag påväg att hänga mig från helvetet, som jag drabbats av på stället som skulle hjälpa mig...



    jag skrev ut mig själv efter fjorton dagar... i sju månader skakade jag förfullt... nu har det gått... 11 månader. Jag har fortfarande ryckningsstunder.....



    Läkemedelsverket har godkänt att det var läkemedlet... men jag har inte orkat gå vidare med detta.. Känns som om dom skulle ifrågasätta alla mina upplevelser...



    Jag jobar halvtid sedan i vintras och tar dagen som dden komme...







    nej.. jag tror inte på psyk...



    Tack för inlägget.... queenia // Anna

  • Anonym säger:
    2008-11-18 | 11:58:20

    Ja vad skall man säga, jag fick vara x antal år på sjukhuset när jag var yngre , för jag väntade på en plats på behandlingshem. Men kommunen ville att sjukhuset skulle betala och sjukhuset ville att kommunen skulle betatala. Jag blev misshandlad av en skötare framför mina föräldrar , men har inget minne av det. Han fick avgå, men sen försatte det. Kvinnorna som jag jobbade var överlag snälla , men blev utsatt för våld och kränkningar av männen. Sexuella trakasserier . Fick en bra läkare som ordande så jag kom till behandlingshem, 13 personer på det mötet, kändes som igår. Mitt liv förändrades. Fick en bra samtalskontakt när jag flyttade tillbaka, hon fick mig att inse att det dom gjort vad fel. Har aldrig pratat om det, så nu är dom anmälda.

Kommentera inlägget här: