Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Skitiatrin

Kategori: Citat

SNABBKURS FÖR OPROFESSIONELLA INOM PSYK:

Nina Hemmingsson
 
                                                                    
Psykiatrin.blogg se uppmanar Alla patienter inom psykiatrin att stå på sig 
och säga ifrån när psykiatrin bråkar med en!
Ibland blir jag väldigt glad över att psykiatrin har koll på skitiatrin.
Se exempel på detta och lite stand up for your rights!

 
Hej! Det här inlägget är en repris på ett gammalt inlägg.
Dels för att blogg.se har fuckat upp det och för att det ska vara sökbart på google igen :)
Det kommer fler som dessa kontenuerligt.

Psykkärring sur - KLOCKAN ÄR SENT, GÅ Å LÄGG DIG OM DU MÅR DÅLIGT.
X - Ja men jag kan ju inte sova för att jag har ångest.
Psykkärring sur - MEN GÅ Å LÄGG DIG! GONATT! *lägga på*

X - ringer igen
Psykkärring sur - NÄÄ X NU får du faktiskt ta och sluta..
X - NEJ, DU ska sluta! Jag vill prata med någon som lyssnar och jag har rätt till det,
och jag vill prata med någon NU.
Psykkärring sur - Ja då får du prata med Y.

Y Psyktrevlig- Heej...Är det du X, hej på dej.
X - Jaa hej. Jag vill prata med någon snäll!
Y Psyktrevlig - Ja, jag är snäll! Fast jag kan nog vara en sur gnällig kärring jag också ibland.
X - haha som vissa andra eller...?
Y Psyktrevlig - Precis!
X - hahahahahaha
Årsta-Vantörs Socialpsykiatriska enhet

*

NYA citat från läsare - man tackar!

Överläkaren - Hur mår du idag X?
(X på dåligt humör)
X -  Men gå då! 
Överläkaren - * tittar upp förvånat mot  X*
Överläkaren - Vill du döda mig? Det är ju sannerigen inte bra alls! 
X - Nja, INTE DIREKT. Jag sa gå!
Avd 45, Barnpsyk.

Pat inlagt pga ätstörningar med extra bevakning. Efter en halvtimme blev patienten lämnad själv och denne springer till toaletten för att kräkas.

Efter en kvart kommer en kvinna från personalen bankandes och skrikandes, låser upp dörren och sliter ut patienten från toaletten, brottar ner denne på en stol och skriker hysteriskt åt patienten som är ett emotionellt vrak som gråter. Kvinnan hämtar en av de manliga vårdarna pga patienten varit så motstridig av att bli placerad på stolen och lämnar dem båda med ett; 

"Du skulle bara våga göra mer oväsen, du vet vad som väntar i sådanafall.."  

Mannen suckar och himlar med ögonen.

" Jaha, hann du kräkas eller? Kan ju vara bra att veta om det är någon idé för mig att sitta här..."

Läkare på hembesök i samtal om Agorafobi och Dysmorfofobi..
Psyk - När jag började bli flintskallig ville inte jag heller gå ut.... Men då satte jag på mig en keps - och allt kändes Mycket bättre!
X - Jag skulle ta livet av mig och jag blev flintskallig.


"Du kommer ändå aldrig att bli frisk så det är ingen idé"
mobila teamet Malmö


"Jag och sjukhuset bedömmer att du är i så pass bra skick att du klarar av att vara hemma"
KÅ L**sson PIVA Kristianstad
En timme senare hotar en annan läkare med LPT om patient inte lägger in sig.


Paketlösning för en 22årig tjej - redan diagnosticerad kroniker
"Du ska vara sjukskriven, bo i din lägenhet och när det blir för jobbigt kan du komma till avd och vila upp dig"
Överläkare MAS


"Patienten har varit utåtagerande och slängt skorpor omkring sig"
Journalutdrag


"Du får inte mer uppmärksammhet för att du skär dig vet du"
Avd84 MAS


X - Snälla hjälp mig att sluta kräkas
Psyk - Vi behandlar inte ätstörningar här men om du vill bli tandlös och hårlös är det bara att fortsätta!
SU Mölndal 
 
Psyk - Nu är du väl glad att du ska få göra den här utredningen som du tjatat om så länge.
X - Jag har inte bett om den och jag orkar inte idag.
Psyk - Nu får du ta och rycka upp dig och vara tacksam för att du får vård.
SU Mölndal

Psyk - Har du självmordstankar?
X - Nja...nä...kanske inte direkt.
Psyk -  Har du inte självmordstankar är du inte deprimerad! Vi halverar din antidepressiva medicin till 75 mg.
Några få veckor sednare:
Psyk - Jag tycker att vi lägger in dig nu pga depression och sömnproblem. Så höjer vi Efexorn till 225 mg.
 DrG PRE i Eslöv

X - Kan jag få prata med dig? Jag har sån ångest...
Psyk - Gå till skolan så blir det bättre!
DrG PRE i Eslöv
 

 
X - Jag har fått Haldol förr, jag mår bättre då.
Psyk  - Nej, vi vill observera dig.
St.Lars avdelning 32,  Lund.

Psyk - Känner du någon gång att tvn sänder budskap till dig?
X - Nej det tror jag inte
Psyk - Och det är du säker på?
X - Nej...eller ja, jag vet inte.
St.Lars avdelning 32,  Lund.

X - Kan jag få lugnande, min behovsmedicin, jag mår skit.
Psyk - Nej den är struken från din medicinlista. Säg till om du mår dåligt.

X - Ni får inte stryka mediciner utan att informera mig! Det är oprofessionellt!
Psykläkare- Om du är tillräckligt frisk att komma med kritik, ja då kan du ju skriva ut dig.
St.Lars avdelning 32,  Lund.

Läs mer citat HÄR.  & Rösta på nya namnet för mentalskötare HÄR!

KOMMENTARER:

  • Charlyene säger:
    2008-06-13 | 15:43:29
    Bloggadress: http://charlyene.blogg.se/

    Klart att du får länka till min blogg...

  • queenia säger:
    2008-06-13 | 21:45:39
    Bloggadress: http://blogg.aftonbladet.se/1443

    Jag har ett svar till dig på min blogg.



    Och en fråga!



    Varför har du raderat min långa berättelse från kommentarerna? Var den för lång?

  • david säger:
    2008-06-14 | 01:14:53
    Bloggadress: http://[email protected]

    Det där med att inte kunna sova men ändå bara

    få ett bemötande som t.ex "Men GÅ OCH LÄGG DIG!"

    har hänt mig flera gånger på akuten >.<



    Man blir så arg, det går ju inte att sova men dom vill bara att man ska vara tyst så att dom slipper en :(

  • David säger:
    2008-06-14 | 01:32:28
    Bloggadress: http://[email protected]

    Ja det kan jag väll göra ^^

    Visst får du länka =)



    Kramis!

  • karolina säger:
    2008-06-14 | 17:15:32
    Bloggadress: http://www.osynliga-jag.blogspot.com

    förundrad förvånad och alldeles alldeles mållös. att det är på detta viset...fast det visste jag ju redan efter åtta år inom slutenvård. men jag tänkte nog att ALLA behandlas väl inte som mig. jag är ju ett hopplöst fall [citat lotti-mobila teamet malmö].



    nu är jag arg.

    det kommer nog komma upp ett argt inlägg på min blogg. är det ok om jag länkar hit?



    kram och detta verkar vara en ny favvo-blogg

    karolina

  • underdark säger:
    2008-06-14 | 19:56:19
    Bloggadress: http://[email protected]

    Posta mig som underdark ;)

  • Anna säger:
    2008-06-26 | 14:11:02
    Bloggadress: http://psyksyster.blogg.se/

    Nämnvärt att påpeka, många läkare säger till vuxna "psykfall", "du kommer aldrig att kunna ha ett jobb, du kommer aldrig att kunna ta hand om dina barn". Så sa de till våran mamma. Läkarn hade fel. Det beror naturligtvis på individen, men hallå? man kan ju tänka lite på vad man vräker ur sig.

  • lilalili säger:
    2008-06-30 | 10:14:43
    Bloggadress: http://lilalili.blogg.se/

    Självklart att du får länka till min blogg. Jag kommer att länka till din när jag lärt mig lite mer om koder osv.



    Jag har ett citat från väntrummet på en halländsk mottagning.

    Pat. sitter i väntrummet och LaDoctore rusar förbi. Pat. säger med ansträngd röst: Måste jag vänta länge till för att komma in till dig?

    LaDoctore: Är inte du sjukskriven?

    Pat. Jo, visst!

    LaDoctore: Då har du tid att vänta ett tag till!

Kommentera inlägget här: