Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Bältessäng

Kategori: Tips till psykpatienter

Tvångströjor och bältessäng från ett MUSEUM i Norge
Ingen bättre lösning än?


Har du varit med om bältesläggning?
Skicka ett mejl och berätta:
[email protected]


Några viktiga saker att komma ihåg:
* Läkarkontakt och ordination ska enligt lag alltid ske före bältesläggning, i enskilda fall beslut av sjuksköterska.
* Du har rätt att bli informerad om vad som händer och varför.
* Du har rätt att själv välja om du vill lägga dig i bältessängen först innan de påtvingar tvång.
* En sjuksköterska ska vara arbetsledare.
* Vid en våldsincident måste vårdarna ta kontakt med andra vårdare genom att ropa eller använda överfallslarmet.
* Klockslag ska noteras vid bältesläggningen av ledaren.
* Du har rätt till Eftervård.



Här kommer lite fakta om regler och lagar vid bältessäng:
Riktlinjer - läs allt här

Akut bältesläggning (nödvärn)
• Läkarkontakt och ordination ska enligt lag alltid ske före bältesläggning. Då bältesläggning används i särskilt farliga akuta fall av nödvärn kontaktas lä- kare snarast efter bältesläggning.

I stegen ingår:
- Akut våldsincident och akut farligt beteende hos patient (indikation)
- Akut nertagning och fasthållning av patient
- Samordning inför bältesläggning och information till patient
- Bältesläggning
- Eftervård
- Omhändertagande av medpatienter
- Extravak
- Efterbearbetning i personalgruppen
- Dokumentation

Bältesläggning:
utförande och omvårdnad

Samordning inför bältesläggning
1. En sjuksköterska ska som arbetsledare ansvara för samordningen och organisationen av bältesläggningen (kallas här ”ledaren”). Hon/han kan välja att lämna över denna arbetsuppgift till en medarbetare som hon/han bedömer i praktiken vara mest lämplig, t.ex. en personal med god relation till patienten och stor erfarenhet av bältesläggningar.

2. För bältesläggning behövs fem personal med kunskap och erfarenhet av bältesläggningar. Om befintlig personal bedöms vara otillräcklig kan förstärkning ringas in från andra avdelningar och från väktare. Väktarnas roll är enbart att skydda personal och medpatienter.

3. Samordningen omfattar:
- Vem informerar och håller den personliga kontakten med patienten?
- Vem ser till att bältessängen finns i närheten?
- Vem håller fast vilken kroppsdel hos patienten?
- Kontroll att bältesnyckel finns.
- Vem tar hand om medpatienterna?
- Vem tar första extravaket?

Information till patient

• Ordinerande läkare är ansvarig för att informera patienten om orsak och genomförande av bältesläggningen. Om läkaren inte är personligen närva- rande ges denna information av ledaren.
1. Informationen omfattar (ge så mycket av informationen som är relevant för situationen):
- Att patientens beteende av säkerhetsskäl inte kan accepteras.
- Att läkare har ordinerat bältesläggning.
- Att patienten kommer läggas och spännas fast i en bältessäng och ha en personal hos sig i rummet.
- Att patienten fortfarande har möjlighet att själv lägga sig i bältessängen. Om patienten inte inom några minuter går med på detta anses frågan slutdiskuterad och bältesläggningen genomförs. Endast läkare kan häva ordinationen efter att den är given.

Eftervård
Ledaren ansvarar för att utse en personal som tar upp händelsen med patienten vid lämpligt tillfälle, helst inom ett dygn men innan utskrivningen bero- ende på patientens status. Utsedd personal bör ha varit med på bälteslägg- ningen. Detta innefattar t.ex:
- Fråga hur patienten mår.
- Låt patienten berätta om sin upplevelse av händelsen oemotsagd.
- Beskriva hur personalen upplevde händelsen.
- Förklara varför bältesläggning ordinerades.
- Ta upp med patienten om bältesläggning hade kunnat undvikas.
- Diskutera patientens önskemål om en liknande situation uppkommer igen.
- Om patienten blivit bälteslagd förr, be patienten jämföra denna gång med tidigare gånger.
- Erbjud patienten fler samtal om händelsen.

Särskilt akut bältesläggning Ibland inträffar tillfällen där en patient visar ett akut farligt beteende med omedelbar fara för att skada sig själv eller andra. Ingripande kan då göras med hänvisande till nödvärn. På Psykiatriska kliniken Sydväst framgår i de lokala direktiven att om tid och möjlighet inte finns i det akuta läget att kontakta läkare för ställningstagande kan tjänstgörande sjuksköterska besluta om bältesläggning.

Akut nertagning och fasthållning av patient
1. Vid händelse av akut våldsincident enligt ovan måste snarast ett tillräckligt stort antal personal uppmärksammas på vad som händer. Det kan göras genom att:
- Närmaste personal ropar högt efter övrig personals uppmärksamhet
- Kalla på akut förstärkning genom överfallslarm

Övrigt:
* Vårdarna ska försöka lugna patienten så gott det går
* Vårdarna ska kontrollera att patienten inte blir skadad eller har någon smärta vid bältesläggningen.
* Patienten har rätt att välja om han/hon vill ligga på mage eller rygg.
* En ledare ska hålla i kommunikationen och de andra ska hålla låg ljudvolym.
* Ledaren ska notera klockslag för bältesläggningen.




Berättelser:

"Jag har nu inte varit inlagd på snart ett år, innan det var det bältessäng många gånger. Någonting som jag reagerat på är att personalen inte egentligen uppfattat vad som hänt, jag får panik när någon håller i mig och då tolkade personalen det som att jag kämpade emot och höll bara i ännu hårdare. En enda gång förstod en skötare hur det var och sa: "Släpp henne och se hur det går", de släppte och jag gick bara in och la mig på sängen och grät. Hade personalen varit mer upmmärksam på vad det egentligen var jag kämpade emot så hade jag troligen kunnat undvika åtminstone några bältesläggningar.
Inte heller togs någon hänsyn till min kropp, jag hade ofta ont när de höll fast mig och ont när jag väl låg fastspänd. Ingen lyssnade på det, endast ett fåtal gånger kunde de lätta lite på remmarna för att jag klagade på smärta. Många sa bara: "Nej vi tänker inte släppa lite på remmarna, du kommer bara försöka ta dig loss då".
Eftervård har jag aldrig ens hört talas om. Det har jag aldrig fått och det är kanske inte konstigt att jag lider av posttraumatiskt stressyndrom efter mina trauman (som bältesläggningarna) på psyk. Minnena gör ont och jag hoppas att hanteringen av detta blir bättre, jag hoppas man kan undvika onödiga bältesläggningar. Ingen borde behöva ligga där. Remmarna skaver och likaså ens inre."

" Den började det med att jag hade kommit in från öppenvården till jouren. Jag blåste 1,26 promille o det blev LPT o X-vak tills jag hade somnat. Men jag mådde skit dåligt och ville bara dö.

X-vaket gick ut ur mitt rum(!) o då passade jag på, krossade en glödlampa o började hugga mig i ena armen. Då kommer X-vaket in o bara står o tittar. Jag skriker. JAG VILL DÖ. Då kommer nån annan till personal in o säger till han som sitter X-vak: Du måste hindra henne eftersom d e X-vak. Men han gör inget. Till slut kommer typ tusen personal o läger sig på mig o jag försöker desperat komma loss på alla sätt man kan - sparka, slåss, bita. De säger flera ggr att jag måste lugna mig o att jag "måste skärpa mig, du är inte 5 år".

 

Sen blir jag lagd i bältessängen...Fick 20 mg stesolid. fick ligga där ca 2 timmar, vilket var kort tid om man jämför med de andra gångerna. Sen kommer jag ihåg att en av de som satt med mig när jag låg fastspänd o i princip grät o skrek: Jag vill ju bara dööö, sa flera ggr: Du måste tänka på oss oxå du får inte göra såhär. Dagen efter blir jag utskriven utan att överläkaren ens frågar: HUR MÅR DU?"

"Jag har varit inom psykiatrin i drygt åtta år o jag har sluppit bältesläggning. Istället har jag fått cicsordinol- o stesolidinjektioner så jag varit som ett kolli i flera dagar o blivit körd i rullstol o matad. bälte verkar vara fruktansvärt o jag är glad att jag sluppit det. Injektioner o extravak är vad dom gjort med mig i situationer när jag egentligen skulle kunnat ha bältats. "

"En vårdare skrattade åt mig när jag hade ångest så då sparkade jag denne på benet. Då sparkade han tillbaka. Då fick jag panik och slogs för att försvara mig. Han kallade inte på hjälp utan drog mej längs med golvet till bältesrummet. Där bältades jag av 2 till som inte ens frågade varför han kom släpandes med mig. Jag fick ligga länge för att vänta på att personalen skulle ha rapport först istället för att ta ur mig."

"Jag har blivit bältad säkert upp emot 50-100 gånger (hittills) under mina psykiatriår. I början tyckte jag det var hemskt, nu är jag rätt van. Det har faktiskt gått så långt att jag tycker det är "skönt". Det är såklart jätteobehagligt att ligga fastspänd och blottad, men samtidigt är det tryggt. Kan bli rätt galen när jag blir psykotisk och att bli fasthållen av personal är värre. Jag brukar för det mesta få ganska tunga mediciner och ligga nästan fyra timmar.
De gånger det har varit som värst är när personalen som sitter x-vak behandlat mig illa. Inte svarat när jag frågat saker eller suttit och sms:at medan jag har panik.
Jag tycker egentligen att så länge de visar respekt och inte använder maktmissbruk är det okej att bli bältad. Det har för det mesta funnits en bra orsak och jag har ofta känt mig lättad, "nu kan det iaf inte bli värre"."

"Första gången jag blev lagd i bältessäng var på BUP, jag var 14. Hade världens ångest och fick till slut nog av en idiot till skötare som hela tiden skulle följa efter mig, hade X-vak. Jag vet att det troligtvis var mitt fel, men jag mår dåligt när jag inte själv får bestämma. Började slänga stolar och välte ett bord, och då kom det 4-5 andra som tryckte ner mig på golvet och höll fast mig. Jag fick världens panik, grät och skrek, en läkare kom och han sa åt dom att hämta bältessängen. Har råkat ut för det flera gånger, är 19 nu, men just den gången var värst. Just att man blir fasthållen av folk som är så mycket större och starkare. Jag är rätt kort och väger lite. Fick ligga nästan 4 timmar och fick en tvångsinjektion så jag var ett kolli hela dagen efter i princip. Jag söker aldrig akut hjälp själv längre, för jag är enligt min journal en besvärlig borderlinepatient och idioterna på akutpsyk vet hur dom ska göra för att trigga igång mig. Jag är helt hundra på att det finns dom som njuter av att lägga folk i bälte. "


"Jag har praktiserat som skötare och upplevt just bältesläggning fast från "andra sidan" så att säga. Just då i den situationen den personen, vilken det gällde befann sig i så behövdes detta, personen hade innan stängt in mig i ett förråd och försökt attackera mig. Jag tryckte på larmet och tre manliga skötare kom. Det mobila bältet användes och det gick "smidigt" om man nu kan säga så. Personen i fråga låg i bälte ca 30 min, och efter detta pratades det igenom varför han blivit lagd i bälte och varför, han skulle flyttas tillbaka PIVA. För att förstå upplevelsen bättre så bad jag om att mina handledare skulle lägga mig i bälte, så vi hittade på en situation där jag skulle vara destruktiv mot mig själv, skrika, sparka osv. De tog fast mig på ett relativt smidigt sättt, visst gjorde det ont också, sen själva bältningen kan jag ju inte jämföra med er som legat i timmar, jag låg i ca 10 min och skulle försöka ta migg loss. Jag kan säga att även jag som skötare fick panik. Visst kan det vara nödvändigt men ska jag jobba i psykiatrin hade jag helst velat se att vi skippar bältesläggningar."

 

 

Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2008.
Vissa länkar kanske ej stämmer.
Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google
samt andra inställningar

KOMMENTARER:

  • Linlin säger:
    2008-11-25 | 19:42:27
    Bloggadress: http://bokstavsbarnsomvuxen.blogspot.com

    Det här är varför jag aldrig vågat mig till psykakuten - jag är livrädd för att bli lagd i bälte.

  • Maria säger:
    2008-11-27 | 14:26:31
    Bloggadress: http://hummlann.blogg.se/

    Usch det är så man mår dåligt när man ser den bilden.. brr..



    tack och lov har jag alltid varit "lugn och beskedlig" när jag legat inlagd så jag har inte blivit fastspänd.. bara nerdrogad.. :P



    Kram till dig!

  • satungen säger:
    2008-11-27 | 21:58:54
    Bloggadress: http://blogg.aftonbladet.se/14997

    jo, lagt tonåringar i bälte ett par gånger på bup...då mår en inte bra.

    samma vid tvångsinjektioner.

    annars har man på bup en hörna med kuddar och med "stavhoppsmatta"där man kan ligga och hålla patienten tills det blir lugnt.

  • XXX säger:
    2008-11-29 | 22:06:29

    Jag har blivit bältad säkert upp emot 50-100 gånger (hittills) under mina psykiatriår. I början tyckte jag det var hemskt, nu är jag rätt van. Det har faktiskt gått så långt att jag tycker det är "skönt". Det är såklart jätteobehagligt att ligga fastspänd och blottad, men samtidigt är det tryggt. Kan bli rätt galen när jag blir psykotisk och att bli fasthållen av personal är värre. Jag brukar för det mesta få ganska tunga mediciner och ligga nästan fyra timmar.



    De gånger det har varit som värst är när personalen som sitter x-vak behandlat mig illa. Inte svarat när jag frågat saker eller suttit och sms:at medan jag har panik.



    Jag tycker egentligen att så länge de visar respekt och inte använder maktmissbruk är det okej att bli bältad. Det har för det mesta funnits en bra orsak och jag har ofta känt mig lättad, "nu kan det iaf inte bli värre".

  • Babyborderline säger:
    2008-12-01 | 06:13:08
    Bloggadress: http://babyborderline.wordpress.com

    Vilket underbart jobb du gör med sidan! Mycket bra artikel, du är en hjälte som orkar skriva och bry dig. Jag är så imponerad.



    Men du, vars ska dom göra av oss, vi som inte passar in?



    Kramar

  • Clara säger:
    2008-12-02 | 14:23:28
    Bloggadress: http://laramaria.blogg.se/

    Jag har varit inlagd i ett halvår, och har blivit regelbundet sondad.

    En dag tog det stopp och jag gjorde kraftigt motstånd. Jag hamnade aldrig i bältessäng, men jag var väldigt väldigt nära, de hotade med det och chefen fick komma.. Hemska minnen som far runt i mitt huvud. Vill jag verkligen tillbaka till sondningen igen?

  • Clara säger:
    2008-12-03 | 12:09:36
    Bloggadress: http://laramaria.blogg.se/

    Hej, tack för dina fina ord. Ge dig själv lite beröm också, du själv står också för ett mycket bra bloggande!

    Självklart får du länka till min blogg, det skulle verkligen göra mig glad!



    Får jag fråga om du någonsin har varit med om psykatrin? Om inte hur fick du ideen att skriva om just detta ämmne?

    Sköt om dig!

    Kram

  • pat punkt säger:
    2008-12-09 | 11:26:44
    Bloggadress: http://hispaliv.tk

    de har snackats om att införa madrasserade rum igen..vilket jag har hört att de har uppe på kvinno avd här, jag kan inte direkt styrka det påståendet då jag defacto inte varit där, men utvecklingen går snarare bakåt än framåt.



    ha det bra och ha en God Jul!



    Pat Punkt

  • Johanna säger:
    2008-12-15 | 22:52:39
    Bloggadress: http://scorpiongirl80.blogg.se/

    usch fy vad hemsk bild är också livrädd för psyket just för att man kan bli fastspänd

  • Anonym säger:
    2009-02-16 | 21:55:17

    Vill Ny se utväkling se "Att bemöta hot och våld Bergen Modellen",allt från patientsperspektiv.

  • Elin säger:
    2009-03-01 | 01:52:10

    Första gången jag blev lagd i bältessäng var på BUP, jag var 14. Hade världens ångest och fick till slut nog av en idiot till skötare som hela tiden skulle följa efter mig, hade X-vak. Jag vet att det troligtvis var mitt fel, men jag mår dåligt när jag inte själv får bestämma. Började slänga stolar och välte ett bord, och då kom det 4-5 andra som tryckte ner mig på golvet och höll fast mig. Jag fick världens panik, grät och skrek, en läkare kom och han sa åt dom att hämta bältessängen. Har råkat ut för det flera gånger, är 19 nu, men just den gången var värst. Just att man blir fasthållen av folk som är så mycket större och starkare. Jag är rätt kort och väger lite. Fick ligga nästan 4 timmar och fick en tvångsinjektion så jag var ett kolli hela dagen efter i princip. Jag söker aldrig akut hjälp själv längre, för jag är enligt min journal en besvärlig borderlinepatient och idioterna på akutpsyk vet hur dom ska göra för att trigga igång mig. Jag är helt hundra på att det finns dom som njuter av att lägga folk i bälte.



    Sen tycker jag det är konstigt att det finns så många saker som ska göras innan själva bältesläggningen, för ingen har frågat mig om jag själv vill lägga mig där. Det har typ bara varit larm, folk kommer springande, sen hårt nertryckt i sängen och sen en spruta. Hatar psykiatrin!

  • aurum säger:
    2009-09-22 | 10:02:39
    Bloggadress: http://aurum.blogg.se/

    Det är klart man får panik när någon håller fast en!!! Man behöver inte var sjuk för det, prova hålla fast en frisk person och se hur den skulle reagera.

Kommentera inlägget här: