Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Lås in oss!

Kategori: Information

Om den somatiska vården hade varit som den psykiatriska vården så skulle folk börja strejka direkt och debatter skulle pågå genom hela landet. Varför händer inte det då? Ja alla kan ju bli somatiskt sjuka, alla kan bli äldre och behöva äldrevård, men Nej Gud PSYKISKT sjuk är man inte och kommer aldrig vara, och usch för så hemska otäcka människor som besöker psykvården. Ja de gör ju vansinnesdåd och är aggressiva, jajamensan! Ja LÅS in dom, men vård ska dom ha det också??!

Här kommer ett litet scenario på hur den somatiska vården hade sett ut enligt psykiatrisk vård-vis.

X ringer till akuten:
X - Hej, jag mår jättedåligt, jag har brutit benet.
A- Jaha.. men gå på en promenad då, då blir det säkert bättre..?
X - Eh nej jag kan inte gå, jag har brutit benet.
A- Jaha. Men drick en kopp te då, eller gå och lägg dig?
X - Klockan är 16 på dagen, mitt ben kommer fortfarande vara brutet. Det här är akut!
     Jag kommer förblöda och dö!
A- Nej Du bryter ju jämt benet.
X - Jaha vad spelar det för roll?
A - Ja men du kan inte ringa hit så fort du har brutit benet!? Och ringa och säga
att du kommer förblöda? Fattar du inte att vi blir trött på det?
X - Men finns det ingen personal som jag kan prata med vad jag ska göra?
A - Nej jag vet väl inte var dom är? Det är ingen som är här iallafall?!
     Om det är så akut så får du komma hit.
X - Jaha men jag kan inte gå, jag får väl ringa 112.
A - Ja gör vad du vill. Jag bara jobbar här.

A - SOS Alarm. Vad har hänt?
X - Ja hej jag har brutit benet, jag kommer förblöda!
A - Jaha och du har ingen kontakt med din akutmottagning?
X - Jo de vill att jag ska gå dit.
A - Okej jag skickar en polisbil till dig.

Polisen kommer
P - *pling pling* POLISEN HÄÄÄÄR! ÖPPNA!
X - *öppnar*  Hej.. tack för att ni kom..
P - Ja det här har vi inte tid med, ska du komma med här då.
X - Mjo..
P - Ja har du något vasst på dig? *muddra kläderna*
     Herregud du har ju en nagelfil, du är inte klok, jag kunde ju gjort illa mig!
X - Oj förlåt..
P - Ja kom nu, du har inte tid att packa, kom nu.
     Gå mellan oss så du inte kan springa ifrån oss.
     Kommer du med frivilligt?
X - Ja..
(X går med polisen genom grannområdet)

På akuten:
A - Jaha, nu har du satt dig i den här situationen, nu får du allt ta och vänta på läkaren.
      Och Deeeet kan dröja ska jag säga dig.
X - Jaha, men jag bröt inte benet med flit.
A - Visst visst, du kan inte komma till oss och säga att du förblöder hela tiden.
     Det är som att säga "vargen kommer", hela tiden!
X - Men jag förblöder ju om jag inte får någon hjälp!
A - Du måste lära dig att HÄRBERGEEEEERA smärtan.
X - Det går inte, det gör så jävla ont. Har du något smärtstillande?
A - Ja här får du en Alvedon. Du får inge morfin här inte, jag vet ju att du kan bli
     beroende av det, jajamensan!
X - Jaha, men alvedon hjälper inte men okej.

Läkaren kommer.
L - Jaha. Vad har du att säga då om den här situationen.
X - Ja jag bröt benet och så kändes det som jag skulle förblöda.
L - Jaha okej. Så då sökte du vård hos oss?
X - Ja, jag skulle vilja bli inlagd tills det läkt lite iallafall.
L - Hehehe nej det tror jag inte. Det är så mycket folk på avdelningen.
X - ehh jaha, men jag måste ha vård?
L - Ja vi kan ju ordna så du får 4 alvedon till natten och sen så får du ringa imorgon
      om benet fortfarande är brutet.
X - Ja, jag känner på mig att det kommer vara det..
L - Ja men va bra, då säger vi så! Sen så tar jag bort den här anti-brytaben medicinen
     och sätter dit en magmedicin istället.
X - Jaha men jag har inte ont i magen?
L - Nej men man vet aldrig, det kanske kan hjälpa?! Man går dock upp 10 kg
X - Ja men den vill ja inte ha.
L - Ville du ha hjälp eller inte? Eller ska vi binda fast dig så du inte kan gå så får
      benet får läka medan du är fastbunden?
X - Nej.. nej tack.
L - Då säger vi så. Nu ska jag fika!






ps 1. Nej jag anser inte att vi ska använda ambulanserna att åka i, men det vore trevligt med något mindre brotts-föreningat fordon som kom och hämtade en.

ps 2. Nej jag vet att den somatiska vården är åt helvete också men det är också en skillnad på hur samhället ser på hur vården ska prioriteras.
 
 
 
Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2008.
Vissa länkar kanske ej stämmer.
Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google
samt andra inställningar

KOMMENTARER:

  • wast3d säger:
    2009-02-11 | 18:48:16
    Bloggadress: http://wast3d.bloggagratis.se

    lol. du är bäst.



    puss på dig!

  • David säger:
    2009-02-12 | 07:54:25
    Bloggadress: http://underdark.blogg.se/

    Haha, du har så rätt!

    Jag tror fortfarande att det är rätt så tabu

    att vara psykiskt sjuk i det svenska samhället.

    Folk skäms över de som är psykiskt sjuka och säger åt dom att "rycka upp sig"

    har själv en bipolär släkting som var nära att ta sitt liv för att hans föräldrar inte tog honom på allvar.

    Som tur var fick han hjälp senare i livet.



    Fortsätt kämpa!

    KramarnasKram

  • Hanna säger:
    2009-02-12 | 11:25:57
    Bloggadress: http://havskristall.blogg.se/

    Det här var det bästa jag läst på länge.

    Ta hand om dig!



    kramar

  • Anonym säger:
    2009-02-12 | 12:05:55

    Asså... den här sidan är väl bra och så... men efter att ha läst allt elände och om hur dåligt bemött man blir så kommer jag aldrig våga ringa och be om hjälp, även om jag behöver det. Jag börjar undra om det överhuvudtaget GÅR att bli vänligt bemött!?! Kan ni inte skriva om det också då?

  • s säger:
    2009-02-12 | 12:06:19
    Bloggadress: http://ord2.blogspot.com

    Skrattar så jag gråter. Så träffsäkert.

  • Tricia Johansson säger:
    2009-02-12 | 12:35:16
    Bloggadress: http://www.Triciajohansson.weebly.com

    Gud, denna var asbra! Stämmer ju precis xD

  • Yvette säger:
    2009-02-12 | 13:46:16
    Bloggadress: http://popdunk.blogg.se/

    Riktigt bra skrivet. Skrattretande och i allra högsta grad sant. Ibland undrar man hur folk tänker. Eller ja, det undrar jag rätt ofta.

  • L säger:
    2009-02-12 | 15:21:51

    puss honey!

  • Pia säger:
    2009-02-12 | 18:04:34
    Bloggadress: http://utanattfalla.blogspot.com

    Bra, tänkvärt!

  • Lina säger:
    2009-02-13 | 18:24:42
    Bloggadress: http://lina.hallberg.blogg.se/

    Kanonbra skrivit!

  • Malin säger:
    2009-02-13 | 19:25:49

    Du anonyma, det finns massor av änglar också. Många människor som är på rätt plats och gillar sitt arbete och gillar och ser människan; även oss som behöver extra hjälp och stöd.



    Detta var det roligaste ever!!

    Kämpa på!!!!

  • Anonym säger:
    2009-02-14 | 17:00:08
    Bloggadress: http://kommaigen.blogspot.com

    tycker detta var bra och det gav ett leende på läpparna. (för att igenkänninsgfaktorn var hög. annars borde man gråta till detta inlägg!) /M

  • Sara säger:
    2009-02-15 | 18:44:55

    Hehe, ja ja fnissa. Träffsäkert som satan! Jajamensan! ;)

  • Therese säger:
    2009-02-20 | 12:24:41
    Bloggadress: http://hoursofdeepthoughts.blogg.se/

    Hej! Gillar din blogg, det är ju verkligen så det är! Man känner igen mycket av det och har många liknande berättelser att berätta...



    Jag är 19 år, har borderline, depression, tvång m.m... Varit inom BUPs öppen- och slutenvård, slussats fram och tillbaka på olika vuxenpsykavdelningar 4 månader och varit ett år på behandlingshem (som politikerna nu lägger ner för att spara pengar!! Vi blir utslängda utan att vara färdigbehandlade när det inte finns någon liknande vård någonannanstans i regionen!)



    Iaf, jag undrar om du har lust att "byta länkar". Jag länkar till dig och du länkar till mig =)?

  • Toni säger:
    2009-02-22 | 16:33:53
    Bloggadress: http://honan.wordpress.com

    Haha träffar helt rätt! Ibland känns det som om man blir galen när man pratar med psykvården.

  • Salvan säger:
    2009-02-22 | 18:44:17
    Bloggadress: http://www.drlotions.blogspot.com

    Tack för underhållande och skrämmande läsning.

  • litentanta säger:
    2009-02-28 | 01:46:23
    Bloggadress: http://litentanta.blogg.se/

    Det blir ju så klockrent när du förenklar problematiken så bra, krävs en hel del insikt i hur måendet är och hur jävla akut det är för att ens ta in hälften av hur akut det är även om det "bara" är en själslig fraktur!



    Jädrigt bra skrivet!!



  • sara säger:
    2009-04-17 | 00:18:29
    Bloggadress: http://manodepressiva.blogg.se/

    verkligen klockrent skrivet!

  • Caspian säger:
    2013-04-27 | 12:44:24
    Bloggadress: http://Captivatedminds.blogg.se

    Fattar inte, hade hon brutit benet på riktigt eller hade hon någon psykos?

    Svar: det var ett scenario om hur man hade behandlat somatiska patienter som man behandlar psykiatriska patienter.
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: