Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Månadens anställd 2

Kategori: Änglar inom psyk

Tomas Boman
Personligt ombud. Karlstad.



"Tomas är inte bunden till psykiatrin utan han är ett såkallat personligt ombud för människor med psykiska handikapp. Som är fristående från alla myndigheter. Han har hjälp mig så fruktansvärt mycket. Efter allt brakade ihop ordentligt igen efter mycket skit, min lillebrors och sen även min älskade hunds död (min klippa i stormen), när läkarna och försäkringskassan gjorde livet surt för mig. Försvårade allt för mig, skyllde på varandra, gav mig ingen hjälp. När jag stod ensam och inte orkade kämpa mer. Då hittade jag nummret på nätet och kom i kontakt med honom. Han hjälpte mig med allt, han bråkade åt mig. Man kunde välja på om man ville ha möten med honom på hans kontor eller hemma hos sig om man hellre ville det. Han anpassade sig efter mig och inte tvärt om. Man kan dessutom prata om livet med honom. Inte bara uppgifter. Han hjälper mig än idag med alla saker jag behöver lite extra hjälp med och han kommer inte sluta förrän jag känner att det börjar ordna upp sig. Ett stort tack Tomas för allt du hjälper mig med!

Jag rekomenderar alla som känner att de skulle behöva lite mera hjälp, när alla myndigheter sviker, när man inte orkar bråka mer att kolla upp personliga ombuden i erat län! De hjälpte mig i alla fall. Det kan vara bra/underlätta att ha en människa med "titel" på sin sida. "


Skrivet av en anonym bloggläsare.


Andra stjärnor:

Anna Ullenius, Kurator/Syo. Brobygrafiska gymnasium/Ky Sunne.
"Den första som verkligen försökte hjälpa mig, ställde upp för mig och genuint brydde sig om mig. Gav mig hennes privata mobilnummer. Hon tog mitt mående på allvar och tog tom ledigt direkt (även fast jag insisterade att hon inte behövde, att jag inte ville vara till besvär) en gång när jag hade haft en jobbig nattrunt då ångesten hade varit som störst och självmordstankarna intensiva. Hon körde mig till diverse psykologer och överläkare i hela länet den dagen, bara för att hjälpa mig. Hon blev förbannad när de bara slussade mig vidare och tyckte att deras beteende inte var okej. Hon slutade aldrig tro på mig, jag var inget hopplöst fall för henne och jag kommer alltid vara tacksam för allt hon gjorde för mig. Det gjorde ont att jag var tvungen att lämna henne när gymnasiet tog slut, att vi inte kunde ha kontakt längre. Hon blev mer än bara en kurator, hon var min vän. Tack Anna! "


Marina Petterson - kurator. Psykiatriska Öppenvården, Hagfors.
"Den första inom själva psykvården som hjälpte mig. En ärlig, förstående, sympastisk kvinna. Som inte bara hjälpte mig med mitt mående, hon krävde dessutom av andra läkare att de skulle hjälpa mig och sa klart och tydligt vad hon tyckte. Dessutom hjälpte hon mig att kriga mot soc och försäkringskassan, istället för att säga att det inte var hennes problem och att jag minsann fick lösa sånt själv som många andra gjort innan henne. Jag var inte bara en arbetsuppgift för en gångs skull. Tyvärr så var jag tvungen att flytta och jag fick inte ha kvar henne. När man väl hittar en bra person bland alla idioter så brukar man tyvärr inte få ha kvar dom speciellt länge. "



 

Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2009.
Vissa länkar kanske ej stämmer.
Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google
samt andra inställningar

KOMMENTARER:

  • ♥ Tjelsi - Så kan det gå när inte haspen är på ♥ säger:
    2009-07-23 | 11:10:17
    Bloggadress: http://tjelsi.com

    Jag skulle vilja nominera Selda på S:t Görans psyk (Stockholm) eftersom hon hjälpt mig vid två olika tillfällen, lagt om mina skärsår samtidigt som hon faktiskt fick mig att skratta. Hon blir inte chockad utan jobbar lugnt och metodiskt samtidigt som hon lugnar patienterna med sin blotta närhet och är serviceinriktad till tusen. Även om klockan är 4 på morgonen är hon glad och har fått mig att må bättre på nolltid, blev utskriven natten efter, mycket på grund av hennes metodiska sätt att arbeta och småprata med humor. Många kramar från Tjelsi

  • Johanna säger:
    2009-07-27 | 23:04:41
    Bloggadress: http://borderlineps.blogspot.com/

    Så underbart med eldsjälar inom psykiatrin. De behövs!



    Jag har förresten lagt utt ett par utdrag på min blogg ur en text som jag skrivit på ett tag. Den handlar om mig och min historia. Alltså om livet på en psykavdelning och även vägen där i från. Läs gärna och ge lite feedback. :-)

  • Sandra säger:
    2009-07-29 | 12:47:35
    Bloggadress: http://backtofuture.blogg.se/

    bra blogg!

Kommentera inlägget här: