Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Ni är sjöstjärnor (släpp inte taget)

Kategori: Citat

 

När vet man
vilket andetag som är det sista
kanske när man inte ens
kan känna det
när kroppen bara längtar
längtar efter stillhet
slutar röra sig

att leva med psykiatrin
är just inte att leva
det är att överleva
den var min familj, en grund
den är min grav

dom inte bara grävde den
puttade ner mig
och strödde över jord

de spottade
de hatade

och alla dessa löften
om ett bättre liv
aldrig runt några hörn,
inga dagar, inga veckor.
bara vågor
sjöstjärnor i marken att hålla fast vid
där ni blänkte på havsbotten.

släpp inte taget
tappa inte hoppet
om ni Vill vara kvar

Varenda blick,
färg och ljus.
Varje sagt och osagt ljud,
Vilar under kudden.


 
gammalt citat som förklarar det mesta..
 
X - Hej det är jag
Psyksyrra - Jaha, säg bara inte att du vill ta livet av dig!
X - ....... för att?
Psyksyrra -  JAG VÄGRAR TA DET!

*

Psyksyrra - Du måste skärpa dig. Du är sjuksyrra nu. Du kan inte hålla på och betee dig så här? Förstår du?
X - Jag mår dåligt vad jag än är.
Psyksyrra - Du är på samma nivå som jag, du måste kunna bättre, du kan inte hålla på å ringa oss, du får ta hand om dig själv nu.
X - Kan jag får veta vilka som jobbar natt?
Psyksyrra - NEJ, det får du inte, du vill bara ringa dom för de gullar med mig. JAG ger dig SANNINGEN.
X - Nej jag får respekt av nattpersonalen.
Psyksyrra - HA! RESPEKT!! Det är ingenting man får här, det får du ta och förtjäna. Och DU har inte förtjänat det.
Psyksyrra -  Nattpersonalen bara håller på gullar med dig och ger dig ingen hjälp! Jag VET, vilka dom är. JAG KAN PEKA UT DOM. Dom behandlar dig FEL, jag säger SANNINGEN till dig. OM du inte kan ta det så är du SVAG!

Psyksyrra - , Hagsätra psyk, Enskede Årsta Vantör Socialpsykiatriska enhet/ slutenvård/öppenvård


KOMMENTARER:

  • Defekten säger:
    2009-06-08 | 21:28:46
    Bloggadress: http://defekten.blogspot.com

    Man blir bara så matt när det visar sig hur folk inom psykvården beter sig mot folk som mår dåligt. Skrämmande.



    Det är säkert nu man ska ta kontakt med HSAN men jag förstår om man drar sig för det. Gör det själv. Oftast måste man ju ändå ty sig till den man anmäler/kritiserar för vård och då är det inte så kul om det ligger en anmälan där och skaver... Helt sjukt ju. Såhär borde det inte få vara.

  • Aurum säger:
    2009-06-10 | 12:23:26
    Bloggadress: http://aurum.blogg.se/

    Det har är så komiskt och tragiskt på samma gång. Jag undrar om de egentligen verkligen hjälper någon överhuvudtaget. Det kanske är lika bra att lägga ner skiten då slutar de i alla fall göra att folk mår ännu värre...

  • Matilda säger:
    2009-06-10 | 12:30:37
    Bloggadress: http://immatilda.devote.se/

    Hejhej,



    Ville bara säga att jag bytt blogg från skulderbladsvingar till: immatilda.devote.se



    och snart kommer du få en hel drös med knäppa citat som hänt mig de senaste gångerna på psyk!

  • fia säger:
    2009-06-14 | 16:07:59

    tragiskt. Hur kan någon som läst en högskoleexamen uttrycka sig så, det strider ju mot prick precis allt i hela deras utbildning. I hälso o sjukvårdslagen står det tydligt vilken människosyn som ska råda! Anmäl! Banda samtalet el slå på en högtalartelefon o ha medlyssnare, kontakta personens chef - var ett pain in the ash VÄGRA att ta sånt skit!!!! Kräv respekt! säg "jag tror att vi avslutar det här samtalet nu! " o vänd dig till någon annan som uppför sig korrekt! Får personen sin chef på sig så kommer denne att ha ögonen på sig, kanske få en anmälan från HSAN o då är den personen inte så kaxig längre för det kan bli jääkligt svårt att få ett nytt jobb framöver! stå på er alla ni därute med psykisk ohälsa. vi är värda respekt för de unika individer vi är!

  • insomnia säger:
    2009-06-16 | 00:02:30
    Bloggadress: http://insomniacreative.blogg.se/

    Hej hej! Har just upptäckt din blogg och tänkte att du kanske ville länka till min relativt nystartade blogg - Mitt liv som störd :)



    Kram

  • Ann säger:
    2009-06-21 | 17:40:54

    Seriöst, kan du inte banda samtalen? Om du har högtalartelefon så finns det enkla inspelningsprogram att använda på datorn... Bara att ha utifall att någon anmäler igen...

  • Defekten säger:
    2009-06-29 | 21:57:46
    Bloggadress: http://defekten.blogspot.com

    Eh... Dorota?

  • Ika säger:
    2009-06-30 | 00:34:22
    Bloggadress: http://ikafatale.blogg.se/

    Alltså, jag ramlar ur stolen!

    Mycket har jag varit med om, men detta ..Det är helt jävla sjukt!

    Fyfan så arg jag blir!



    Skjutas borde dom!

  • Defekten säger:
    2009-06-30 | 15:20:38
    Bloggadress: http://defekten.blogspot.com

    Oj, var nog lite otydlig. Jag riktade mig till "Maria Nilsson" och undrade typ: "Dorota, är det du?". ;)



    Tyckte nästan det lät som att Dorotas agerande försvarades, och då blev jag ju genast lite misstänksam...

  • Jannice säger:
    2009-07-05 | 22:22:46
    Bloggadress: http://jannicejarpe.blogg.se/

    Men guuud..det är nästan så man inte vill fortsätta jobba med såna "kollegor" (bor på en helt annan ort). När personal beter sig så där, så kommer hela psykiatrin att falla snart.

    Man får hoppas att vi som verkligen vill hjälpa folk, kan förändra och få hela psykiatrivården på rätt köl!

  • Toni säger:
    2009-07-07 | 14:56:02
    Bloggadress: http://honan.wordpress.com

    Jätte fin dikt :) Det är helt sjukt att vissa människor får jobba inom psyk... Inte konstigt att folk inte börjar må bättre när man inte får rätt hjälp eller ens en sådan enkel sak som lite sympati!

    Jag addade dig till mina länkar föresten, hoppas det va ok :)

  • Zahiren. säger:
    2009-07-30 | 19:02:57
    Bloggadress: http://zahiren.blogg.se/

    Oj! Finns det folk som beter sig sådär osympatiskt inom sådana yrken? Sjukt. jag är för ny för att ha märkt något av det där än, tack och lov..

  • Candy säger:
    2009-08-23 | 19:33:50
    Bloggadress: http://eyecandy.devote.se

    Man blir så jävla ledsen av att läsa sånt här, som den där Dorota.

  • GeBe säger:
    2009-09-03 | 00:04:18

    Vad faan har såna människot i psykvården att göra ?

    De borde ta något jobb däe de inte har med människor att göra! Lika mycket innlevelseförmåga som en sten ! Ut med dom !

  • GeBe säger:
    2009-09-03 | 00:06:23

    Vad faan har såna människot i psykvården att göra ?

    De borde ta något jobb däe de inte har med människor att göra! Lika mycket innlevelseförmåga som en sten ! Ut med dom !

  • sad säger:
    2013-05-09 | 17:06:04

    DOROTA HAHAHAHA

Kommentera inlägget här: