Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Den stora glömskan

Kategori: Diskussion

Följ min blogg med bloglovin


SKRIV GÄRNA OM ERA UPPLEVELSER OM ECT


Uppdrag granskning - den stora glömskan - Om ECT


"Patienter som får elbehandling mot depression riskerar bestående minnesskador. Det har de ansvariga läkarna fått kunskap om - samtidigt som patienterna hållits ovetande..."


Se inslaget här!

(Denna video finns tillgänglig t.o.m. 16 jan 2010)

Mezzas åsikter i blogginlägg om TV-inslaget!



Bloggares upplevelser ECT:

"Har fått fyra elbehandlingar nu, de senaste två månaderna. Det var flera veckor sedan den sista behandlingen. Jag avbröt behandlingen eftersom jag var så väldigt, väldigt förvirrad. Är fortfarande det. Jag kommer inte ihåg vad jag gjorde i förrgår, kommer inte ihåg vilken dag det är. Går ut på mina promenader och glömmer om jag är påväg ut eller in. Det är så jobbigt. Är verkligen en belasting för min familj och min kompis- kommer verkligen inte ihåg någonting. Jag går vilse på väg hem, trots att jag gått den vägen i tio års tid.
Jag hoppas och ber varenda dag att det ska gå över." / Anonym


Läs:

"Och nej, jag fick inte veta att behandlingen kunde ge såna här biverkningar. Minnesförlust, ja, det fick jag veta. Men inte alls i denna omfattningen. och den allmäna förvirringen sades det inte ett jävla ord om." /Anonym 2
 
 
Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2009.
Vissa länkar kanske ej stämmer.
Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google
samt andra inställningar

KOMMENTARER:

  • Mezza säger:
    2009-11-22 | 14:31:16
    Bloggadress: http://mezzas.blogg.se/

    HAR SKRIVIT ETT INLÄGG OM PROGRAMMET.

    Gå gärna in och läs på http://mezzas.blogg.se/2009/november/ect-uppdrag-granskning.html



    Man blir ju bara såååå förbannad!!!

    kram

  • anna säger:
    2009-11-22 | 15:08:09
    Bloggadress: http://mittotroligaliv.blogg.se/

    Har fått fyra elbehandlingar nu, de senaste två månaderna. Det var flera veckor sedan den sista behandlingen. Jag avbröt behandlingen eftersom jag var så väldigt, väldigt förvirrad. Är fortfarande det. Jag kommer inte ihåg vad jag gjorde i förrgår, kommer inte ihåg vilken dag det är. Går ut på mina promenader och glömmer om jag är påväg ut eller in. Det är så jobbigt. Är verkligen en belasting för min familj och min kompis- kommer verkligen inte ihåg någonting. Jag går vilse på väg hem, trots att jag gått den vägen i tio års tid.

    Jag hoppas och ber varenda dag att det ska gå över.

  • anna säger:
    2009-11-22 | 15:11:12
    Bloggadress: http://mittotroligaliv.blogg.se/

    Och nej, jag fick inte veta att behandlingen kunde ge såna här biverkningar. Minnesförlust, ja, det fick jag veta. Men inte alls i denna omfattningen. och den allmäna förvirringen sades det inte ett jävla ord om.

  • Anonym säger:
    2009-11-22 | 23:18:31
    Bloggadress: http://januarimoa.blogspot.se

    nån som har erfarenhet av Lyrica?

  • Mezza säger:
    2009-11-24 | 23:46:16
    Bloggadress: http://mezzas.blogg.se/

    hej

    det verkar ha blivit ett missförstånd ang mig... Man läser tydligen att det är JAG som varit med om ect-behandlingen som det står om under min länk till inlägget på min sida.



    Jag har inte blivit behandlad med ect. jag har jobbat inom vården o sett dessa människor (både + och - ) och jag har nära vänner som mist minnen för livet. Men jag har själv inte fått behandling.



    Kram!!!

  • Underdark.se säger:
    2009-11-26 | 18:45:29
    Bloggadress: http://underdark.blogg

    Uuuh, blir mörkrädd när jag tänker på ETC.

    Det fungerar för att man...bränner bort smärtsamma minnen/trauman etc?

  • Pernilla säger:
    2013-06-07 | 21:40:00
    Bloggadress: http://attandasutanattleva.blogg.se/

    Hej!
    Jag har fått ECT totalt 26 gånger. 13 ggr 2007 och 13 ggr 2010.
    Jag håller på att skriva på min blogg om min sjukdom.
    Jag har en svårbehandlad depression, recidiverande depression, social fobi, panikångest, självskadebeteende, ångest från helvetet, sömnsvårigheter och säkert en massa annat skit som jag glömt/förträngt.
    Jag kommer också att skriva om mina erfarenheter vad gäller ECT, men har inte kommit så långt i berättelsen än.

    Svar: hej jag lägger till dig :)
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: