Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

BUP & anhöriga 2

Kategori: Berättelser

 

Berättelse från en annan läsare...


BUP-kliniken stockholm.
När jag skevs in gjorde min ärendesansvarige en "överenskommelse" med mig, helt på egen hand vill jag tillägga. Jag fick inte göra mig själv fysiskt illa eller försöka ta mitt liv medan jag var inlagd, för "då kunde jag lika gärna vara hemma."
En dag rymde jag och gjorde båda delarna. Jag fick polisskjuts tillbaka till avdelningen.
"Inatt får er dotter vara hemma" sade man till mina föräldrar." "Vi kan inte ha folk som skadar sig här." Anledningen att jag över huvud taget ens var där från första början var mitt självskadebeteende.

 
Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2009.
Vissa länkar kanske ej stämmer.
Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google
samt andra inställningar

KOMMENTARER:

  • Isabella säger:
    2009-10-31 | 09:28:32
    Bloggadress: http://radioregn.blogspot.com

    Precis så sa dom till mig också när jag låg inne på bupkliniken i sthlm (och jag var också där pågrund av att jag var väldigt självmordsbenägen), att om jag ska skada mig eller försöka ta mitt liv så kan jag lika gärna vara hemma. Men den "överenskommelsen" funkade inte för mig heller. Fast jag blev aldrig hemskjutsad då det jag gjorde mot mig själv aldrig uppmärksammades.

  • Linnea säger:
    2009-10-31 | 19:36:45
    Bloggadress: http://dinskugga.com

    S är du ok? Hör av dig till mig på msn eller så. kramae

  • Abi säger:
    2009-10-31 | 21:04:15
    Bloggadress: http://mabbi.blogg.se/

    Åh herregud... Hur får det vara sådär? Psyk är väl till för att skapa trygghet, att skydda den sjuke? Min pojkvän har blivit nekad vård flera gånger pga att de tycker att han inte går att hjälpa. Jag blir så arg! Det är så ansvarslöst och så vidrigt! De har blod på sina händer men är för blinda för att se det.

  • Älvan säger:
    2009-11-01 | 17:01:21
    Bloggadress: http://dubbeldiagnos.blogg.se/

    Hej hej. Har du tagit bort mig ifrån listan. Jag är ju om borderline, schizofreni och bipolär. Samt ett drog och alkohol missbruk.

  • Cosmo säger:
    2009-11-01 | 22:54:15
    Bloggadress: http://psyk-nytt.blogspot.com/

    Usch!

    Jag blir så arg när jag läser sånt här.

    Slutet av 2007 försökte min syster ta livet av sig, hon minns inget från händelsen men hon ringde tack och lov mig och lät helt borta. Hon sa bara "förlåt, älskar dig, kommer att sakna dig, förlåt." Jag ringde polis, ambulans och mamma (jag bodde själv i en annan stad då) och hon fick hjälp.

    Under 2008 blev hon väldigt suicidal igen och mamma kör upp på psykakuten med henne.

    Där är hon ledsen och förbannad och vill bara hem.

    Läkarna står där när hon skriker "kan ni låta mig åka hem nu så jag kan ta livet av mig!".

    Deras svar var att skicka hem henne igen av anledningen just den att "hon ville hem".

    Jag vet att hon måste vara frivillig men jag vet oxå att dom kan tvångsinta henne om hon visar att hon är ett hot mot sig själv eller andra.

    Jag vet inte vad hon mer skulle kunna säga eller göra för att dom skulle ta henne på allvar och lägga in henne...men hon skickades hem.

    Psykvården är inget jag hurrar för!

  • Tjelsi - så kan det gå när inte haspen är på säger:
    2009-11-04 | 09:56:10
    Bloggadress: http://tjelsi.com

    Vad är BUP till för då? Cheesus vad sjukt.



    Föräldrar partners och andra anhöriga ska inte behöva vara mentalskötare.



    Anmäl till patientnämnden!!

  • OFNAK säger:
    2010-03-29 | 21:06:48

    Känner igen mig, det ni beskriver i bloggen, så är det faktiskt. helt sjukt system...suck

Kommentera inlägget här: