Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Brott - och straff?

Kategori: Berättelser

Här är en berättelse från en läsare som blivit dåligt bemött pga det brott hon blivit utsatt för.
(Förutom det "vanliga" dåliga bemötandet). Vet inte om psykiatrin FORTFARANDE inte vet hur det ska hantera paienter som blivit utsatta för våldtäkt. Eller ligger gamla förlegade åsikter fortfarande kvar i en psykiatri som är allt annat än modern?

Som en annan smart bloggare skrev som kommentar en gång;
"Medeltiden ringde, de vill ha tillbaka sin psykiatri."


"Den 3 maj 2009
 
Jag vaknade flera gånger natten till den 3 maj, det var ångesten som rev och slet i mig och fick mig att ständigt vakna i kallsvettig panik. Direkt när jag orkat slå upp båda ögonlocken sträckte jag mig trött efter telefonen och och slog in samma nummer jag ringt kvällen innan, till psykakuten. Det hade blivit ohållbart att vara utan medicin bedömde jag själv och förklarade min ångest för kvinnan i telefonen som faktiskt verkade förstå min ångest. Trots det fanns det en minuts tvekan innan jag till slut fick en tid för en läkarbedömning.
Jag var mycket tacksam att jag fått tiden så timmarna innan jag skulle åka lättade faktiskt ångesten en aning och jag fick lättare att andas, dock förvärrades den igen på bussen (NOTERA ATT JAG TROTS SOCIALFOBI ÅKTE BUSS IN, DET GÖR JAG ENDAST I NÖDFALL.) så lika ångestfylld som jag varit på morgonen ringde jag på dörrklockan till kliniken, vi leddes in i ett väntrum där vi fick slå oss ner och vänta på läkaren, då var klockan 13.45, 15 minuter kvar tills den utsatta tiden.
15.30 ”bara” en och en halv timme senare fick vi äntligen träffa läkaren. Hon var en medelålders kvinna som såg medlidsamt på mig när jag berättade om hur jag mådde och vad som utlöst det hela, men när jag kom fram till orsaken till att jag var där slutade hon var minsta förstående. "Nej, jag vill inte skriva ut några ångestdämpande" sa hon bryskt, "men jag kan rådgöra med en annan läkare" tillade hon.
 
Det jag hade berättat var att jag nyligen blivit utsatt för en våldtäkt.
 
När de väl kom tillbaka insåg jag att jag att jag träffat den andra läkaren vid två tillfällen innan och hade tyckt att han var ganska trevlig, Då.
Efter en kort stund började han räkna upp mina fel och brister, slänga ur sig saker som verkligen sårade mig och TJATADE om övergreppet. Och framför allt, min vardag! ”Det är klart att du inte kan må bra om du inte går i skolan eller jobbar” började han, jag försökte avbryta och protestera men fick aldrig tillfälle att tillägga att jag är sjukskriven just för att jag inte klarar av skolan när jag är i sånt dåligt skick.
”Du borde sluta med alla mediciner du har, du kan ju inte leva på medicin resten av ditt liv” sa han utan att ens förstå min problematik. Hur kan en psykotisk människa leva ett Normalt liv Utan antipsykotiska tabletter?? Trots att jag berättade att jag funnit ett mål med mitt liv, något att ägna min tid åt så sa han hela tiden att det jag ville göra (skriva och bli författare) inte dög!! Nej jag skulle ut i det riktiga arbetslivet och göra något helt annat tyckte han och blev skitsur när jag inte höll med om att det vore det bästa för mig. Sen tog han upp mitt boende, han tog upp att jag hade svårt att gå till affären själv och utifrån det bedömde han att jag minsann inte skulle bo själv utan att jag skulle bo ”någonstans bättre lämpat för dig”............... Vad fan menar han?!
Jag upplyste honom surt om att jag ska få LSSstöd så jag kan få träna på att gå till affären så jag till slut lär mig det men det brydde han sig inte heller om.
Och sen var det ju det förbannade övergreppet. Han tjatade och förmanade och tjatade ännu mer om att jag blivit utsatt för ett brott och skulle anmäla det till polisen och kontakta någon jävla förening för utsatta kvinnor. Det var den ”hjälp” jag fick. Han tyckte tydligen att skälla på mig, håna mig och nedvärdera mig skulle HJÄLPA MIG?!
 
Det jag sökte hjälp för var att hantera min ångest, jag anser det som lönlöst att åka in och prata om övergreppet på akuteneheten med en främmande läkare som jag inte går hos regelbundet, därav blev jag extremt stött av att de kom in med en bok som de uppbart nyss läst i om "brottspsykiatri", och hade skrivit ut en bunt papper om olika jävla kvinnoföreningar jag skulle kontakta istället.
 
Dessutom: Han var den mest okänsliga läkare jag  träffat i mitt liv. Jag tappade räkningen efter ca 20 gånger han använt ordet våldtäkt när han prata med mig. FÖRSÖKTE han göra mig mer upprörd eller?
 
Tillägg: Första läkaren som jag fick en tid till, var överläkare på beroendeenheten. Hon sa hela tiden att, "oj,  ja, jag har ju sett vad som händer med personer som blir beroende så jag vill ju naturligtvis inte skriva ut benso till dig, men du kan få theralen?"
 
Notera: Jag har haft theralen, atarax, lergigan och oxascand utan någon effekt, trots det vägrar de skriva ut något annat som behovsmedicin.
 
Detta utspelade sig på Akutenheten i Linköping, Östergötland."
 
 
Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2009.
Vissa länkar kanske ej stämmer.
Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google
samt andra inställningar

KOMMENTARER:

  • mk säger:
    2009-09-13 | 23:43:38
    Bloggadress: http://hjartklappning.blogspot.com

    Alltså man undrar hur det står till i huvudet på många av dom där "läkarna". Jag har också blivit helt makabert dåligt bemött på psykakuten, mår dåligt över det än idag och kommer nog aldrig lita på en läkare efter det.

  • tjelsi säger:
    2009-09-14 | 00:05:29
    Bloggadress: http://tjelsi.com

    btw, gör en länk till din blogg nu.

  • Rabies säger:
    2009-09-14 | 18:46:12
    Bloggadress: http://jagkallasrabies.blogg.se/

    Jag blir så väldigt arg. Känner att hur jag blivit bemött av psykiatrin står sig slätt mot allt jag läser här i bloggen. Det är ju så lätt för psykläkare att bete sig oproffsigt- hans/hennes patienter är psykiskt sjuka och ORKAR inte klaga eller anmäla.

    Åh jag blir så arg.

  • storasyster säger:
    2009-09-14 | 19:30:22
    Bloggadress: http://www.brorihimlen.blogspot.com

    Hej,



    du är välkommen att läsa vår hemsida!



    www.vsmis.dinstudio.se



    För gärna vidare vår sida till dem du känner.

  • Johanna säger:
    2009-09-30 | 20:18:29
    Bloggadress: http://afragileflowers.blogg.se/

    Har också Ångest tillsammans med depressionen och garanterat GAD känner igen mig i alla dom symtomen.

Kommentera inlägget här: