Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Psyk-dygn

Kategori: Berättelser

Hur ser egentligen ett dygn på psyk ut vid en akutintagning? Ja detta kan en av våra läsare berätta om.

Nu är det också väldigt välkommet att DU skriver hur det går till hos dig, även hur det ser ut på en avdelning en vanlig dag, eller berättelse om din kontakt med psykiatrin sedan du fick kontakt till nu.
Allt som vanligt anonymt. Välkommen! [email protected]!


Dygnet är editerat pga en i personalen lovat att be om ursäkt.
Om så inte händer kommer detta upp igen, i en ny större text. :D
Edit Admin Psykos 091003 21:57


Kl 17.30 Psyk
X - Kan jag få reda på vilka som jobbar natt så jag vet om jag har någon som kan ge mig ett stödsamtal i natt?
Psyk - Ehh näää höhö
X - Va vaddårå?
Psyk - Näe.. hahaha du får inte reda på det. Jag bestämmer det nu. Höhöhö

Kl. 18.00 Psyk
X - Jag behöver akut bedömning av läkare, eller hembesök. Jag har världens ångest. Jag är rädd att jag tar livet av mig.
Sjuksyrran - Eh... ja eh.. jag ska ringa mobila teamet och säga till..
X - Ringer du mig sen?
Sjuksyrran - Eh jaa..

Kl. 18.15 Psyk
X - Du ringde mig aldrig, vad sa mobila teamet.
Sjuksyrran - Ja.. dom hade väldigt mycket att göra.. dela ut mediciner.. dom kanske kommer..
om ett par timmar....
X - Fast det här är akut, jag orkar verkligen inte mer!
Sjuksyrran - Jo men dom kommer ju.. om ett par timmar.. kanske..?

18.45
X får akut ångest och klarar inte av att vara hemma längre. Ringer polisen som ber X att åka tunnelbana eller taxi istället. När X förklarar att hon är så pass sucidbenägen att hon kan få panikattack när som helst och att det blir värre när hon går ut (dvs hoppar framför bilar/kastar sig ut från taxibilen) går polisen med på att komma.
Dessutom ringer samtidigt en vän till X till polisen och ber dom hämta X.

19.00
Polisen kommer och är vänliga. De lyssnar och kör sin vanliga grej när man blir hämtad. I detta ingår;
1. Prata lite i trapphuset så att alla grannar undrar vad man gör.
2. Går igenom lägenheten med jordiga skor för att se att man är ensam hemma.
3. Frågar om man har vassa saker/vapen på sig.
4. Muddrar en.
5. Tar ens leg.
6. Parkerar så långt bort det går, vilket innebär att man måste gå igenom hela
grannskapet med poliserna.

19.15
X kommer fram med poliserna till psyk. Iallafall efter att i en kvart stått utanför dörren och plingat på
och inte blivit insläppta. De skyfflar in X i ett rum medans polisen ska gå. Det blir ett jävla liv när X kommer ut ur rummet direkt för att säga tack och hejdå till poliserna. De hejdåar så glatt och säger lycka till.

20.00
Läkaren kommer. X förklarar varför hon mår dåligt. Ber om en medicin hon fått senaste 2 veckorna 2 gånger för att kunna sova. Läkaren vägrar. Vill bara ge ut theralen. X förklarar att hon blir mycket sjuk av theralen och är i det närmaste allergisk av detta. Men läkaren vägrar skriva ut något annat. Därefter följer:

Läkare - Nu ska vi prata om du ska läggas in eller inte.
X - Ja jag vill åka hem, jag ska jobba imorrn.
Läkare - Jaha då bestämmer jag LPT eftersom du är emot mitt beslut.
X - vaddå du har ju inte sagt att du Tänkte lägga in mig ens?
Om du redan har bestämt vad du ska göra med mig, vafan gör jag här?

21.00
Ångesten ökar. X vet inte vad hon ska ta sig till. Försöker gå omkring i korridoren för att inte få panik.
Går fram till personalen och säger att hon har panik. De säger att hon ska lugna ner sig.. hur?
Går till sjuksköterskan.
X - Jag måste ha lugnande NU! Jag kommer göra något mot mig själv snart!
Sjuksyster - Du kan bara få theralen.
X - Men jag blir ju jättesjuk av den. Jag kommer spy! Ska jag spy här eller?*Pekar framför syrran*
Sjuksyster - Nej du får spy på toaletten. *Stänger dörren framför X*

21.15
Det divideras i personalen om var X ska sova. Det finns inget ledigt rum men en säng. Men under en timme har inte sängen förflyttats än. X vägrar att ligga på en madrass på golvet, dels för att det enligt lag inte ska gå till så, och för det andra för att hon vet hur skitigt och dammigt det är på golvet. Blir lovad en säng delat på en annan patients rum.
Nu börjar det bli svårt att andas för X. Det känns kvavt.



21.30
Men ångesten blir för stor. När personalen ställt fram theralen och beodrar X att ta den briser allt.
X vet att hon blir sjuk av Theralen, men om hon inte tar den kommer ångesten att öka.
X får en panikångestattack.
Två mentalskötare står på vardera sida om X i köket. X har medicinen framför sig.

När panikångestattacken nått sin peak, och andningen börjar komma tillbaka igen,
står personalen fortfarande och Skriker på varsin sida och uppmanar X till att ta medicinen.
Helt slut tar X medicinen skakande. När medicinen är tagen säger personalen:
Psyk - Förresten finns det ingen säng. Du får ligga på en madrass i någons rum.


Lite senare börjar medicinen verka. X får sin madrass på golvet. Någon har spillt något på väggen intill..
Förslagsvis kaffe. X drar ut madrassen för att inte ligga alldeles intill.
Personalen kommer in i det trånga rummet som båda patienterna ska dela rum i. Golvet är smutsigt och det ligger skräp längs väggen på golvet.
Personalen säger "fan vad det ser ut här" och den andra patienten håller tröttsamt med, som om det var en nyhet. X somnar på madrassen vid ca 22.30.

Under natten vaknar X flera gånger med extrem panikångest och smärta i benen. Men eftersom hon ligger på en madrass på golvet finns inget larm.



07.00 - 13.30
Dagen därpå väcker flertalet personalen X men X är så borta att hon inte ens kan svara. Hon känner och hör att personalen går fram och pratar med henne och tar i henne, men hon kan inte öppna ögonen. Vid ca 12 får hon till ett svar att de ska spara lite lunch.

13.30
Halv två får hon prata med en läkare om de förändringar en Annan läkare (som X inte ens träffat) gjort med medicin och annat - vilket gjorde att X i huvudtaget fick ångest från början.
X beskriver även att hon inte har någon känsel i lillfingret och sidan av armen.
 Läkaren skriver ut X, lovar att ändra om allt igen, och erbjuder X att bli hemkörd då hon knappt kan hålla ögonen öppna och med tanke på att hon fått Theralen fast läkaren och nattpersonalen visste att hon mår dåligt av detta.

Ca. 14.00
X - Jag skulle få bli hemkörd. Ni drogade ju ner mig.
Sjuksyrra 1 - Ja.. du kan ju inte åka hem i det skicket. Jag ska höra när de kan köra hem dig.

X står vid dörren och hör när Sjuksyrra 2 övertygar sjuksyrra 1 om att X inte ska få bli hemkörd.

Sjuksyrra 2 går förbi X till en i personalen med ett kuvert.
Sjuksyrra 2 - Kan du åka till en gammal patient med det här kuveret nu? Hon har glömt lite cigaretter här.. tänkte att hon kanske vill ha dom.. Det går väl bra nu?
Psykpersonal - Eh.. ja .. det kan jag väl...
Sjuksyrra 2 går förbi X och in på kontoret igen.

Sjuksyrra 1 öppnar dörren..
Sjuksyrra 1 - ehh jaa du förstår väl att vi inte kan hålla på å köra runt patienter..?
X - Men det är ju NI som har gjort mig så här?
Sjuksyrra 1 - Eh ja.. men du förstår väl att vi inte kan beordra personalen att köra dig?
X - Men han *pekar på personalen med kuveret* ska ju åka med ett kuvert nu?? Då kan väl han köra mig samtidigt??!
Sjuksyrra 1 - Ehh det vet jag inget om.. då får du fråga honom.
X ropar på personalen.  - Får jag åka med dig?? Du kan väl köra mig?
Psykpersonal - Nä, jag har ett annat uppdrag.


X ringer en vän som överför pengar så hon kan åka taxi hem.
X åker hem och sover nonstop till kl 09.00 nästa dag. Dock fortfarande ingen känsel
i lillfingret och vid sidan av armen.

"Vården" gavs på Enskede Årsta Vantörs Psykiatriska Heldygnsvård.
 
Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2009.
Vissa länkar kanske ej stämmer.
Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google
samt andra inställningar

KOMMENTARER:

  • Mezza säger:
    2009-09-04 | 11:30:47
    Bloggadress: http://www.metrobloggen.se/mezza

    Fruktansvärt...

    Har levt många år inom psyk och vet att detta inte är ovanligt... Nu har jag inte legat inne på ett tag... men ändå.

    Jag är msk/usk, men ibland skäms man verkligen över huhr folk med den utbildinngen behandlar andra... alla är vi männisor med samma rättigheter.. sägs det. Men det är minsann inte ofta det märks...

  • Alex säger:
    2009-09-04 | 20:05:57
    Bloggadress: http://beyondfake.blogg.se/

    Herregud. >.<

    Sånt där ska inte få hända. Man kan ju fråga sig vad sådanna människor har att göra inom psykiatrin.

  • Johanna säger:
    2009-09-10 | 15:03:17

    Men hon som det handlar om fick väl tillbaka känslen i lillfingret och armen?



    Fy fan vilket jävla sätt.

  • Mergime säger:
    2009-09-10 | 22:00:21
    Bloggadress: http://mergimebytyqi.webblogg.se/

    åh så vidriga dom är

    jag vill spy på allt som har med vård att göra

    så dåligt av dom, kan inte beskriva hur

    jäkla arg jag är på dom...

  • Pellegrino säger:
    2009-09-17 | 17:49:08

    Jag blir inte alls förvånad. Psykiatrin i Hagsätra slår alla rekord... Jag har egen erfarenhet av dessa "stjärnor". Har sökt mig vidare och fått bättre hjälp.

Kommentera inlägget här: