Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Svälj, annars blir det vårdintyg!

Kategori: Berättelser

Psykdygn 2 - En till läsare berättar

Nu är det också väldigt välkommet att DU skriver hur det går till hos dig, även hur det ser ut på en avdelning en vanlig dag, eller berättelse om din kontakt med psykiatrin sedan du fick kontakt till nu.
Allt som vanligt anonymt. Välkommen! [email protected]!



Ringer Ssk och säger att jag mår dåligt. Är på väg att falla in i en 
psykos och börjar tappa förmågan att röra mig och prata.
Ssk:an skickar förbi kvällsrundan (so far so good)
När kvällsrundan kommer har jag fastnat i soffan, men har lämnat 
dörren olåst. De ringer min mobil och jag lyckas pressa fram att de 
kan komma in. Sitter och stirrar upp på ljusspeglingar i taket, men 
med hjälp kan jag följa med till bilen och de kör mig till avdelningen.
 
Klockan är ca 19:00
 
När jag kommer till avdelningen har de ringt jourläkaren som är på 
väg. Har inte riktigt tidsperspektiv på hur länge jag fick vänta, men 
jag satt i en fåtölj och blev stelare och var panikslagen. En annan 
patient verkade orolig över mitt tillstånd och sa till personalen. De 
svarade med att jag bara vill vara i fred. Blir såsmåningom hjälpt att 
dricka ett par klunkar vatten då min andedräkt tydligen luktar aceton. 
Jag är panikslagen och extremt ljudkänslig.

När läkaren kommer skriker han att vi ska gå till ett samtalsrum. Jag 
är totalt oförmögen att röra mig och livrädd för läkaren. Han får 
hjälp att släpa in mig på samtalsrummet av msk B som säger saker 
som "komsi komsi" och släpar mig genom korridoren.

Läkaren har medicin med sig och skriker att jag ska ta den annars blir 
det vårdintyg och sprutor. Jag är livrädd för både läkaren och 
medicinen. Då börjar de båda männen pressa in tabletten i min mun och 
skriker "svälj". Jag får total panik och börjar blöda i munnen av 
deras "våld". Svälj, annars blir det vårdintyg skriker läkaren. Så jag 
sväljer, jag är så rädd.

Man kan ju så här i efterhand se att jag inte ens var inskriven vare 
sig på hsl eller lpt och ändå blev praktiskt taget itvingad medicin. 
Jag kände mig som ett djur och hade panik hela natten. Blev sedan 
itvingad mer medicin på samma sätt.

Läkaren presenterade sig aldrig, så jag kan inte anmäla honom. Pratade 
med msk B några månader senare, men han kom inte ihåg något. Och vem 
tror en psykospatient?

/ Anonym


"Vården" ägde rum på Enskede Årsta Vantörs Psykiatriska Heldygnsvård
 
Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2009.
Vissa länkar kanske ej stämmer.
Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google
samt andra inställningar