Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Riksdagen

Kategori: 1500 Liv

Detta inlägg är från 2011. Vill du veta mer om vad 1500 liv var  tryck här.
 


Igår var jag utsänd från psykiatrin.blogg.se och Peter.D, utsänd från 1500liv.se
för att återigen tända marschaller som 1500liv.se fått sponsrat av Handisam och Clas Ohlsson.

Väl vid riksdagen igår kl 22.00 började vi tända. Förrutom några snälla vakter som kom
och förklara problemet :) så kom Väldigt många, minst 50-70 pers förbi, och frågade vad vi
pysslade med. Fick väldigt bra respons och alla var jättesnälla och de flesta var helt ovetande
och upprörda över att det är 1500 personer som dör i självmord varje år.

Vi tände 125 marschaller för de 125 liv som går till spillo Varje Månad. Av de 125 gjorde vi
formationen 1500 LIV . se. De brinner i 10 h vilket innebär att de flesta politikerna såg detta
på morgonen och alla andra som skulle till riksdagen och även slottet.




Vi var endast två stycken som tände dessa trots att vi bett om hjälp. Själv gick jag upp halv sex dagen därpå för att gå till jobbet. Tyvärr så vet vi inte om vi orkar detta helt själva mer. Om ni som bor i Sthlm inte ställer upp så vet inte jag om Jag orkar mer, för att vi måste vara fler. Vill du komma så kom nästa söndag, och håll utkik HÄR var vi ska vara då.  Om det blir dålig uppslutning då så får nog jag lägga ner, då får väl folk ta sina liv som de vill, eftersom vi inte gör något.

Matilda skrev till bloggen igår:
"Ännu en person sveks av vården, min bror valde förra söndagen att avsluta sitt liv.
Jag önskar att jag trodde på änglar, för då vore han en ängel nu."

Det är bland annat henne som jag brinner för. Och alla Andra.

Men.

Som jag alltid skrivit så är den här bloggen till att förändra psykiatrin,
och är vi inte tillräckligt många med på båten så lägger jag ner.

Kramar
P



Detta inlägg är från 2011. Vill du veta mer om vad 1500 liv var  tryck här.

KOMMENTARER:

  • Peter D säger:
    2010-12-06 | 23:49:40
    Bloggadress: http://www.1500liv.se

    Jag kommer att jobba STENHÅRT nu kommande dagar för att få mer hjälp att tända i Sthlm på söndagarna, verkar som det är lättare ute i landet där alla ställer upp, kan detta vara "sthlms-syndromet"?

    Jag önskar mer än allt annat just nu att vi kan få hjälp på söndagarna, snälla??!

    Ljusa hälsn

    Peter D

  • b-sidor säger:
    2010-12-07 | 01:00:05
    Bloggadress: http://bsidorbsides.blogspot.com

    Jag vill jag vill jag vill så otroligt mycket vara med och hjälpa till.

    Tyvärr är det ju så att jag befinner mig i Göteborg, och hatar mig själv för det. Jag vill förändra.

    Vi måste göra något nu. På allvar. Nu.

    I raise my hand för en bättre psykvård.

  • Cattis säger:
    2010-12-07 | 08:14:38
    Bloggadress: http://cattisb.wordpress.com/

    Ni e grymma! Bodde jag i sthlm, skulle jag vara där å hjälpa till, för detta är VIKTIGT!



    - Får dra igång här i GBG åxå! Om jag / när jag blir lite friskare, ska jag ut å tända marschaller här i GBG!



    Massor av KÄÄÄÄRLEK!

  • S. säger:
    2010-12-07 | 10:34:46
    Bloggadress: http://barabraideer.blogspot.com

    Jag skulle gärna hjälpa till, men jag bor inte i Sthlm tyvärr... :/

  • Frank säger:
    2010-12-07 | 10:47:47
    Bloggadress: http://snabblan-betalningsanmarkning.blogspot.com/

    Vilka fina bilder

  • Tove säger:
    2010-12-07 | 10:57:17
    Bloggadress: http://tovelito.blogspot.com

    åh, underbara fina människor! Jag bor en bit utanför stockholm men ska verkligen försöka komma nästa söndag! <3

  • Elli säger:
    2010-12-07 | 15:01:17
    Bloggadress: http://www.clawsofdarkness.blogspot.com

    Jag önskar så att jag kunde hjälpa dig! Men jag bor i Malmö och det är väldigt svårt att pendla... särskilt när jag knappt vågar handla mjölk själv. Jag hoppas att du hittar fler, för detta är en viktig sak som du verkligen brinner för. Det gör jag med, men som sagt så kan jag inte hjälpa även fast jag önskar att jag kunde :/

    kram

  • Abi säger:
    2010-12-07 | 16:29:35
    Bloggadress: http://mabbi.blogg.se/

    Jag hade mer än gärna hjälp till... om jag hade funnits nära Sthlm. Mitt eget tändande av marschaller har fått lida nu eftersom jag har varit sjuk, men jag ska verkligen försöka att ta tag i det nu till helgen igen!

  • K säger:
    2010-12-07 | 18:18:08
    Bloggadress: http://screamoutloudly.blogg.se/

    jag bor tyvärr inte i sthlm, annars hade jag gärna hjälpt till.

  • Yasmine säger:
    2010-12-07 | 18:32:27
    Bloggadress: http://foddpanytt.blogspot.com

    Hej psykos!



    Tack för en underbar blogg som hjälpt mig många gånger. Jag har bloggat lite av och till under flera års tid, hade bloggen "sjuk i själen" nyligen men då jag ville starta på nytt hade jag gjort mitt viktigaste val någonsin: livet. För att bevisa för mig själv att jag valt livet startade jag min nya blogg; foddpanytt.blogspot.com (född på nytt), som handlar just om att födas på nytt, att få en andra chans. I denna blogg fortsätter jag att berätta om livet med psykisk sjukdom, men ur ett mer friskinriktat perspektiv. Jag skriver om svåra tvångstankar, förvirrande psykoser och feldiagnoser, ätstörningar och självskadebeteende, posttraumatisk stress och djupa depressioner, smärtande minnen och röster i huvudet, homosexualitet, panikångest, självmordförsök och sorgen efter en förlust. Och framförallt: ljuset i det mörka, kärlek, friskheten, livet! Och nu är jag beredd att dela med mig av mina tankar och erfarenheter.



    Keep up the good work! Kärlek och ljus,

    Yasmine

  • Johanna säger:
    2010-12-07 | 20:47:59

    Jag kommer upp till Stockholm den fjärde advent och kan hjälpa till!



    Jag har pratat med en kille på Facebook och det är tal om en ljusmanifestation även utanför Liseberg nu på söndag (12/12).

  • A säger:
    2010-12-07 | 21:41:53
    Bloggadress: http://noplasticheart.wordpress.com

    Om jag bodde i sthlm så hade jag såklart varit med och hjälpt till, men det är ca 40 mil så ah.. Synd

  • Matilda säger:
    2010-12-07 | 23:04:04
    Bloggadress: http://skulderbladsvingar.blogg.se/

    skicka en kommentar med din mejl i, så kan jag skicka lösenordet.

  • ida säger:
    2010-12-08 | 21:11:33

    vågar inte gå ut.förlåt.

  • Cattis säger:
    2010-12-08 | 21:42:21
    Bloggadress: http://cattisb.wordpress.com/

    @Johanna:

    "Jag har pratat med en kille på Facebook och det är tal om en ljusmanifestation även utanför Liseberg nu på söndag (12/12)"

    Nu håller jag på att försöka samla ihop folk på facebook-sidan.

    @B-sidor:

    Haka på där!!!

  • Peter Dorch säger:
    2010-12-08 | 23:37:10
    Bloggadress: http://www.1500liv.se

    Min ljusmanifestation, 1500 Marschaller, för en NOLLVISION mot SJÄLVMORD sprids nu med gnistrande fart i hela landet... finns t ex ett nytt Fb-event som heter "1500 marschaller Göteborg" till nu på söndag 12 dec, och i Skellefteå tänds det minst 29 st (antal självmord/vecka i Sverige!!) utanför Föreningarnas Hus, där även SPES är medverkande, och runtom landet tänds det marschaller som aldrig förr på söndagskvällarna...♥ ♥ ♥!!! OBS enligt ovan problem: I Sthlm nu på sön 12 dec kl 22:00 tänder jag/vi i Rålambshovsparken på Kungsholmen, under Västerbron, där tyvärr alltför många "hoppar", så KAN NI SOM BOR I STHLM HJÄLPA MIG ATT TÄNDA SÅ KAN VI TÄNDA FLER OCH DÅ FÅ MER SYNLIGHET!? Se mer om allt och alla ljusmanifestationer runt om i Sverige nu på sön 12 dec i eventet "1500 marschaller" på Facebook..OCH HJÄLP MIG HJÄLPA :)! / ♥ Peter

    ps TACK (H)järnkoll, Sveriges Fontänhus, Clas Ohlson, psykiatrin.blogg.se för ALLT stöd SO FAR!! ds

  • carola säger:
    2010-12-09 | 09:48:33
    Bloggadress: http://mammacarola.blogg.se/

    ni är underbara, önskar så att jag fanns i närheten och dra mitt strå till stacken.

    kram på er

  • ache säger:
    2010-12-10 | 08:04:43
    Bloggadress: http://aches.blogg.se/

    jag kommer på söndag, köpte fyra marschaller igår,

    inte så många med det jag hade råd med.



    om jag inte kommer till den platsen som är vald tänder jag de fyra här.. ska skriva ut lappar med

    anledning och länk till www.1500liv.se

  • Wiilow [ foto tankar känslor] säger:

    Hej igen!



    Nu har jag lånat informatonen och texten om marschallerna, hoppas det gick bra.

    Jag är verkligen med på detta till tusen!

    Kram

Kommentera inlägget här: