Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Bananer är magiska

Kategori: Citat

Ingen kan något, ingen vet något, ingen hör eller ser.

X ringer in till Carema Hjärnhälsans psyk-jour på kvällen och berättar att X mått fruktansvärt de senaste dagarna och är suicid.

X - Jag mår jättedåligt och jag har tagit sömntabletter men jag somnar inte och jag mår jättedåligt
Psyk - Okej, när tog du dom
X - Kanske en halvtimme sen, jag tog lite för många...
Psyk -En halvtimme bara? Det tar ju minst 2 timmar innan dom börjar verka
X - Okej, men det är inte farligt att ha tagit såhär många? (anger namnet på preparatet och dos*) jag vet inte vad jag ska göra. Jag mår så himla dåligt att jag vill dö.
Psyk - Det vet jag inte, du får ringa sjukvårdsupplysningen och fråga hurpass farligt det är att överdosera (sömn-preparatet)
X -Äh, jag tror inte jag kommer dö ändå, jag går och lägger mig nu
Psyk - Okej! Hej då.

(* = ca 6 gånger mer än rekommenderad dos)

Det hela slutar med att Xs pojkvän får sitta och vakta X under natten tills X somnar flera timmar senare på grund av all ångest.

"Jag är så trött på nonchalanta svar på psykjouren, det är inte meningen att partners ska vara våra mentalskötare."

 



En patient berättar om BUPs bananer:


"Jag var inlagd på psykakuten mot min vilja, när jag har varit där två dagar får jag gå ut och röka. Väl ute vägrar jag gå in, jag sitter utanför och gråter att de måste skjutsa hem mig eftersom jag inte tänker gå in igen. En av skötarna:
 "Det går ju inte... Men om du vill kan vi gå upp till DBT-huset och ta en banan?" 

 
Jag vet inte om det är bra eller dåligt eftersom de lika gärna bara kunde burit in mig, men liksom... Ditt liv är åt helvete, du vill helst bara dö, du är helt i händerna på någon läkare som tycker att du är så störd att du inte ens kan vara hemma, men om du vill kan vi gå upp till DBT-huset och ta en banan?

På akutavdelningen BUP Sachsska: Bananer är magiska!"


En annan patient berättar om att söka hjälp:
"Innan nyår så ringde jag in till psyk och förklarade att jag behövde hjälp och att jag mådde dåligt.
Och då fick jag lämna alla min uppgifter och berätta lite kortfattad vad jag hade problem med.
Sen sa hon att "vi hör av oss efter vi haft vårat möte" (som dom har 1 gång i veckan) men jag hörde aldrig av dom.
Så efter några veckor (3-4) så ringde jag och frågade om jag kunde få hjälp och att jag redan ringt en gång tidigare. Men det visade sig att uppgifterna var inte kvar och då undrar man ju vad dom gör på sina möten!?
Hur kan dom bara glömma bort någon så?
Och sen blev jag förbannad över att psykkvinnan frågade om min kille hade jobb, vad fan har det med saken att göra?
Jag fattar bara inte hur sjukvården kan vara så jävla fucking dålig!"
 
 
Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2009.
Vissa länkar kanske ej stämmer.
Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google
samt andra inställningar

KOMMENTARER:

  • Abi säger:
    2010-02-13 | 02:01:04
    Bloggadress: http://mabbi.blogg.se/

    Hahah... Fast jag tror nog att det var välment, så att det skulle kännas lättare eller något, och som du skrev, att de inte skulle behöva bära in dig.

  • Agnes säger:
    2010-02-13 | 17:50:44

    Hej! Det skulle vara bra om du lägger upp länken www.doktorsguiden.se där man kan betygsätta läkare. Många läkare beter sig som skit så det vore bra om så många som möjligt betygsatte sina läkare så att andra kan se. Kram

  • ♥ Tjelsi - så kan det gå när inte haspen är på ♥ säger:
    2010-02-14 | 18:03:34
    Bloggadress: http://tjelsi.com

    Magiska bananer... undrar om de är lika ångest-effektiva som att "ta en promenad"?

  • Sara säger:
    2010-02-15 | 18:28:26
    Bloggadress: http://viljanattleva.wordpress.com

    Åh... Varför blir jag inte förvånad???



    Kram på dig!

  • ♥ Tjelsi - så kan det gå när inte haspen är på ♥ säger:
    2010-02-16 | 23:08:49
    Bloggadress: http://tjelsi.com

    EFTERLYSNING: Admin för borderline.nu



    Domännamnet har gått ut och det vore väldigt synd om borderline.nu forumet försvann... vet någon vem admin för forumet är eller vem som äger domännamnet?

  • Anonym säger:
    2010-02-17 | 10:53:41
    Bloggadress: http://ettbokstavsbarn.blogg.se/

    Hej, tänkte säga att jag har en nystartad blogg där jag skriver om min ADD med mer.. Du får jätte gärna länka till den:)

  • MiA Bager Österdahl säger:
    2010-02-17 | 13:28:11
    Bloggadress: http://myspace.com/listentomia

    Jag formulerar just nu en "handbok i att inte bli galen" på min myspace. Jag kommer uppdatera den frekvent och fylla på med mer och mer tipps!



    Kraaaaaaaam

  • Sara säger:
    2010-02-18 | 14:23:28
    Bloggadress: http://viljanattleva.wordpress.com

    Frågestund på min blogg! :)

  • twin säger:
    2013-07-01 | 14:54:13

    Din blogg är bäst <3 tack, tack för att du äntligen ger en röst åt oss som felbehandlats och som ingen lyssnar på. Det får mig att undra om jag inte borde göra samma sak, hänga ut dom jävlarna - eller vadå hänga ut? Säga sanningen där ingen kan tysta mig.

    Svar: haha japp... och glöm inte att ANMÄLA. det är jätteviktigt!!
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: