Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Syskonvåld

Kategori: Diagnoser

 


Säga vad man vill om Dr. Phil men han tar ändå
upp ämnen som är helt tabulagda i Sverige.



Syskonvåld



Häromdagen råkade jag se Dr.Phil på TV och hann inte zappa försän jag såg deras dagens ämne.
Det handlade om Sibling Abuse, Syskonvåld. 
Förmodligen det mest tabulagda våldet och undanskyffade traumat som existerar. Föräldrar vet oftast inte hur de ska skilja på vanliga syskonbråk och våld. Det kan vara allt ifrån psykiskt våld till fysiskt våld. Det finns ett stort mörkertal om hur många barn som råkar ut för detta. Det finns inte ens, vad jag kan hitta, någon information om syskonvåld. Hittat att det dock är vanligt för personer att utveckla PTSD utifrån detta.
Detta kan vara lika starkt som alla andra övergrepp!

Att det är just barn som utövar våld mot varandra gör situationen svår.

♦ Oftast är det ett barn som är överlägsen det andra som är i en utsatt sitaution.
♦ Det utövade barnet kan göra detta när föräldrar inte ser på.
♦ Föräldrarna låter barnen göra upp själva för att "lära sig lösa problem" vilket bara leder
till att ett barn får som det vill.
♦ Det utövade barnet har andra psykiska problem som föräldrarna inte tagit tag i.
♦ Föräldrar blundar och slår dövörat till för att de tror att bråken är normala.
♦ Blåmärken och andra bevis på kroppsligt våld skylls gärna på lek, och om anmälan görs
utifrån, så utgår de alltid från våld från föräldrar.
♦ Även om barnen får vård, kan man inte skilja syskonen åt.
♦ Barnet som utsätts för våld tror att situationen är normal, och tar snabbt upp en skygg roll i
konflikter eftersom denne tror att detta slutar i våld.
♦ Båda barnen mår självklart jättedåligt, och måste ha vård, båda två - enskilt.

Har du varit med om detta? Mejla din berättelse! Allt sker och skrivs anonymt!


Det här sa Dr. Phil 
It has been reported that as many as 53 out of every 100 siblings abuse a brother or sister. In fact, some experts say it is more common than spousal abuse or child abuse. It could be happening in your home without your knowledge. Learn the warning signs if one of your children is being abused and the steps to take to stop it:
 
 
Recognizing Sibling Abuse
How do you know if normal roughhousing and sibling fighting has turned into abuse?
Here are some signs that sibling abuse is occurring in your home:
• Child always avoids siblings
• Frequent unexplained bruises, scrape, cuts
• Changes in behavior, sleep patterns or eating habits
• One child is typically the aggressor
• Roughness and violence increases over time
• Relationship entirely negative
• Victim doesn’t want to go home
• Victim acts out abuse in play
• Victims are overly compliant, passive or withdrawn

 

 

Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2009.
Vissa länkar kanske ej stämmer.
Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google
samt andra inställningar

KOMMENTARER:

  • infiniteirony säger:
    2010-02-26 | 01:14:05
    Bloggadress: http://infiniteirony.wordpress.com/

    Hej



    det här låter väldigt intressant. har du några bra länkar där man kan läsa mer?



    Jag hoppas att du har det bra

  • marre säger:
    2010-02-28 | 08:03:07

    Jag är skakad in i själen. Mönstret följer med och får fortsatt liv in i nästa generation.Att våga se och bryta ger förhoppningsvis de inblandade deras unika värde tillbaka.

  • Artemis säger:
    2010-03-01 | 15:06:04

    Känner igen mig tyvärr...

    Tack för att tar upp detta! Många föräldrar fattar inte. De tror att det är mysigt och gulligt med att ha barn och är superstolta för att de fick barn men när det blir tufft och inte så mysigt då låtsas de som om det rengar.

    Inte alla föräldrar så klart. Men många...

  • Jenny säger:
    2010-05-25 | 15:33:55
    Bloggadress: http://sv.libidil.com

    Intressant, nej jag hade inte tänkt på detta. Viktigt att inget får vara tabu tycker jag.

  • twin säger:
    2013-07-01 | 15:06:46

    En av mina bästa vänner råkade ut för precis just det och ingen tog henne på allvar. Hon utvecklade ätstörningar och självskadebeteende. Idag är hon vuxen och bor med sin pojkvän men hennes relation till sin syster är fortfarande infekterad. Lik förbannat viftar folk bort det med att det är "normalt"....

    Svar: bra att du skrev så att andra också vågar erkänna detta.. många tror att det ingår i att ha ett syskon men det finns gränser... kram
    Läs här :)

  • :( säger:
    2013-07-04 | 11:03:34

    Jag har länge fått utstå slag, sparkar och hårryckningar från min storasyster. Jag har börjat inse nu på senare tid att det kanske inte är "vanligt syskonbråk". Min storasyster har gjort så här ända sedan vi var små. Jag tror inte att mina föräldrar egentligen förstår att jag inte mår jättebra av det.
    Jag har alltid förlåtit min syster utan att riktigt veta varför, men jag tror att jag är en sådan person som ogillar att bråka och gärna vill att de ska lösas så fort som möjligt. Förlåter jag henne inte fortsätter hon väl antagligen bara. Kanske slår mig och säger åt mig att prata med henne.
    Hon kallar mig även fet, ful och äcklig samt säger att jag borde gå och dö.

    Svar: Hej! Det låter jätteallvarligt och absolut inget du ska behöva ta. Kanske förlåter man för att det är ens syskon, kanske säger hon det för att hon mår dåligt själv? Att det är saker som andra säger till henne? Eller tankar hon har om sig själv? Oavsett så måste du upphöra, det kan skada Ditt liv. Kontakta mig på [email protected] så kan jag hjälpa dig med hur du kan gå tillväga. Kram P
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: