Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Avd. 90

Kategori: Information

En läsare skrev:
"Jag har hört att en person som är fullt frisk fysiskt och psykiskt MEN som har haft psykiska besvär såsom depression o dyl. inte får komma in på någon av de utbildningar som försvaret/hemvärnet erbjuder. Man får inte komma in på det som ersätter lumpen.

Har man någon gång varit psykiskt sjuk så är man "brännmärkt" för livet. Wiiiiieeee....

Vet du något om detta? Vet någon något om detta?
Tack på förhand"
Kontakta oss på [email protected]


Någon som har erfarenhet av SätersSjukhus avdelning 90?
Kontakta oss på [email protected]
Vi har lite frågor om hur det fungerar där, hur det är att vara där, vilka regler som finns
och sånt :)

Mvh P

KOMMENTARER:

  • anna säger:
    2010-07-21 | 05:20:43
    Bloggadress: http://enannah.wordpress.com

    Kan jag kommentera om något annat här? I annat fall, ber jag om ursäkt.

    Jag har hört att en person som är fullt frisk fysiskt och psykiskt MEN som har haft psykiska besvär såsom depression o dyl. inte får komma in på någon av de utbildningar som försvaret/hemvärnet erbjuder. Man får inte komma in på det som ersätter lumpen.



    Har man någon gång varit psykiskt sjuk så är man "brännmärkt" för livet. Wiiiiieeee....



    Vet du något om detta? Vet någon något om detta?

    Tack på förhand

  • m säger:
    2010-07-22 | 13:43:10

    Hej, jag undrar en sak. Är 16 år och har gått hos Bup i antal år nu. Har jag rätt att se min journal?

  • elin säger:
    2010-07-23 | 00:10:13
    Bloggadress: http://outofmyhands.blogg.se/

    till m: ja de har du. begär ut den. säg till din kontakt där så kan de fixas. o vill du absolut inte sitta där o läsa som de hellst vill att man ska göra så går de säkert o få hem den. de fick ja iaf.

  • Sanna säger:
    2010-07-24 | 13:03:29
    Bloggadress: http://insaniac-sanna.blogspot.com

    Svar till m:

    Jag vet att när du fyller 18 har du rätt att själv begära ut din journal.

    Det kan hända att du nu måste be dina föräldrar att de tar ut dem. Så du får läsa dem.

    Tro mig, mycket kommer bli lättare när du är myndig.



    Fråga någon i din närhet, tillexempel: terapeut, psykolog eller någon annan inom psykiatrin så får du nog ett med exakt svar.

  • Liloo säger:
    2010-07-24 | 13:44:34

    Min bästa vän fick inte ens pröva om hon kom in eftersom hon är bipolär

  • tr säger:
    2010-07-26 | 01:56:40
    Bloggadress: http://trainunderwater.blogg.se/

    jag fyllde i en ansökan, fick aldrig tillbaka något av dem... vet inte ens varför jag gjorde det, men jag är den enda jag kände som INTE fick tillbaka ett svar av dem. (också den enda som ansökte med regelbunden medicinering mot bla bipolär sjukdom vilket man faktiskt borde äta oavsett om man har varit stabil i sin sjukdom i flera år.) Men min vän ska göra lumpen i år och när hon var yngre hade hon depression med självskadebeteende. Så det är nog ingen speciell "regel". Hoppas jag.

Kommentera inlägget här: