Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Läkare utan gränser

Kategori: Citat

Var hittar man dom?

Joo på Centrala Jouren i Sthlm sitter dom mest oseriösa läkarna som inte har några som helst gränser.

Patient X har inte haft ett samtal med sin behandlingsansvarig på 2 år eftersom BA varit sjuk och fortfarande är det hela tiden. X har också haft 4 läkare det senaste året.  X har fått mindre  och mindre hjälp vilket resulterar i fler akut sluteninläggningar.  På ett av dessa akutbesök träffar X    en sk jourläkare. Första gången de sågs började läkaren samtalet med ”Jag tycker du ska växa upp”.  Detta är andra samtalet, ca 5 månader senare.  / =  personen blir avbruten


Läkaren är anmäld till HSAN. Samtalet är inspelat och direkt citerat:

 

Jourläkare- Ja X, hur mår du?

X – Dåligt.

Jourläkare- Är det det?  Vad är det som är dåligt?

X -  Jag är stressad, jag får ingen hjälp, jag har ingen BA, jag har ingen/

 

Jourläkare- Du har fått mer hjälp är någon annan på den här avdelningen.

X -  Tycker du det eller?

Jourläkare- Ja

X – Varför det?

Jourläkare- Eftersom jag vet.

X – Jag/

Jourläkare- Varje jour, varje läkare är involverad och engagerad i ditt ärende.

X -  Ja jouren ja, men jag pratar om psykiatrin, dagpsykiatrin.

Jourläkare- Jouren är en del av psykiatrin.

X – Ja men dagpsykiatrin pratar jag om.

Jourläkare- Men dom vill jobba dig?

X – Jag är sjukskriven skriven 25 %

Jourläkare-  Ja men då måste du fylla i den 25 %, så att du är upptagen. Eller?

X -  Eh jag mår ju dåligt för att jag jobbar för mycket? Och för att jag inte får någon hjälp härifrån.

Jourläkare- Det är absolut fel.

...

X – Jag har inte haft ett enda behandlingssamtal på 2 år! Min BA har varit sjukskriven i 1 år, hur fan kan du komma in och säga som någon jävla jourläkare vafan mitt liv blir?

Jourläkare- Du ska inte/

Jourläkare- Jag ska skriva upp alla jävla ord i journalen, du ska inte/

Mentalskötare – Jag tycker att ingen av er ska sitta och argumentera mot varandra
...

X -  Man ska ju ha en behandlingsansvarig som har några slags samtal så man kan gå vidare i livet. Jag har ingen att prata med på dagarna i över huvudtaget. Därför får jag söka mig akut för jag har ingen att prata av mig med.  Och jag  har inte haft det på 2 år! Det finns en anledning till varför allting har blivit sämre.

Jourläkare -  Wow

X – Vaddå wow?

Jourläkare- Nä verkligen, det är, det är, jätte ...  ha!

X – Jätte vaddå?

Jourläkare- Det är otroligt att höra alltså från dig

X –  Vaddå otroligt att höra ifrån mig?

Jourläkare- Alltså att du inte har fått någonting..


Jourläkare- Jag sa att du vill upptagen behandlingsansvarig 24 timmar.

X -  Det har jag inte sagt, jag har sagt att jag vill ha ett behandlingssamtal en gång i veckan, det har jag inte haft på två år

Jourläkare- ( arbryter och börja prata mitt i min mening)

X – Va?

Jourläkare-  Vänd inte upp och ner på vad jag sagt.

Jourläkare- Du pratar inte med mig på det där sättet.
X – Men du avbryter ju mig när jag pratar.
Jourläkare- DU avbryter inte MIG som läkare.
X – Vaddå som läkare? Du är på samma nivå som mig.
Jourläkare- Neej?!?!?

- En gränslös gräslig "läkare"

 

 

 

Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2009.

 

Vissa länkar kanske ej stämmer.

 

Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google

 

samt andra inställningar

 

KOMMENTARER:

  • Becka säger:
    2010-03-30 | 23:01:13
    Bloggadress: http://theangelgirl.blogg.se/

    Blir lika ledsen varje gång jag hör hur det finns sånna här NÖTTER som ska vara till hjälp. Tyvärr vet jag av egen erfarenhet att, att söka akut psyk vård är lite som att spela på lotto. Man vet aldrig vad o vilket slags bemötande man kommer få. Den enda skillnaden e väl att då spelar man om sitt liv istället för några kronor.



    Det e så mycket som skulle behöva göras - men vart kan man börja? Många bäckar små - gör en stor å...det vet jag iaf :) Nångång kanske "välfärds" Sverige öppnar ögonen för psykvården??!!



    KRAM/ Becka

  • Angelica säger:
    2010-03-31 | 10:06:43
    Bloggadress: http://viktiganyheter.blogspot.com

    Oj. Jag är litegrann i chock efter att ha läst det här. Spara inspelningen, kan komma till användning när man minst anar...

  • Sara säger:
    2010-03-31 | 19:57:02

    väldigt bra att detta är anmält till hsan och att det finns inspelat. Vissa människor hör inte hemma i närheten av levande varelser. De borde måla sten eller något istället.

  • Liloo säger:
    2010-04-01 | 15:53:12

    Idioti, jag förstår inte vad det är för folk som jobbar på psyk. Jag önskar alla stackare som håller till här kunde bli friska och börja jobba på psyk, socialen och försäkringskassan. Då kanske det kunde bli lite ordning, om det finns folk med erfarenhet.

  • ida säger:
    2010-04-08 | 19:20:15

    Å va underbart att detta finns inspelat.Big HAH HAH, fru "doktor".

  • M säger:
    2010-04-22 | 20:43:36

    Jag har ett citat! Vet inte om det är så bra, eller om någon ens förstår varför det är "roligt".. kan inte citera hela heller eftersom jag ej minns och det finns inte inspelat.



    Överläkare - Många är rädda för att de skulle vara galna, att de skulle lida av psykossjukdomar.

    x - Finns det en definition på galenskap?

    Överläkare - Ja

    x - ...

  • nNick säger:
    2010-06-17 | 10:47:11

    Var finns inspelningen då? psykpatienter kan hitta på vad som helst. De hör ju röster. Fram med inspelningen!

  • Matthew säger:
    2018-03-23 | 21:44:14

    Extremt sent svar till nNick i kommentarsfältet:
    Läkaren blev ju som sagt anmäld. Och om man nu tvivlar på något av alla påståenden som skrivits här kan man såklart fråga IVO själv om det stämmer. IVO kan bekräfta att patienten just har överlämnat ljudinspelningen av samtalet med läkaren till IVO och att det hela därmed faktiskt är helt sant!

    All heder och all styrka till patienten som trots sitt oerhört dåliga skick ändå tog sig mod och kraft att anmäla.

Kommentera inlägget här: