Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Slösa pengar

Kategori: Berättelser

Berättlese från en anhörig..

"Natten var inte så lyckad, suttit på akuten och vaktat en kompis med panikångest och svåra hallucinationer. Jag som hade hjälpt han andas och lugnat han hela natten visste inte vad jag skulle göra. Han hade ingen stans att sova och var helt väck.
 
Sköterska: Vad heter du, personnummer (...) ?
Vän: ....
Sköterska: Jag kan inte hjälpa dig om du inte svarar mig.
Vän: Du kan ändå inte hjälpa mig.
Sköterska: Jo, jag är ju sjuksyster!
Vän: Ja, men vad kan du göra? Jag vill inte ha medicin och mår sämre av att prata om det!
Sköterskan: Nu tycker jag att du slösar på min, kommunens och sjukhusets tid och pengar!
 
Min vän som förövrigt är ganska smart babblade massor med sofistikerade läkarord om hur hjärnan fungerar, att alla helt individuella. Han sa vilka mediciner han hade tagit och att halveringseffekten hade gått ut. Han hade bara tagit sina vanliga mediciner och försökte förklara att han inte hade tagit droger utan mådde psykiskt dåligt. Den oförstående sköterskan som såg ut som ett frågetecken, vart upprörd och gick därifrån. Vi fick sitta och hålla kvar han väldigt länge eftersom han var psykotisk och ville springa ut.
 
Efter ett antal timmar, någon gång vid halv fyra kommer hans totalt oförstående farmor och hämtar honom. Istället för att eventuellt lägga in en människa som mår såpass dåligt valde de istället att kontakta hans förmyndare. Nu har han förmodligen ännu mer ångest och hela kvällen är som ett svart hål."
 


Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2010. Vissa länkar kanske ej stämmer.

Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google samt andra inställningar

KOMMENTARER:

  • Haroime - Krokodilfilosofi & Människoidioti säger:
    2010-11-11 | 21:43:48
    Bloggadress: http://haroime.blogg.se/

    (Jag var hon som var med)



    Tack för att du laddade upp detta, jag vart så sur när hon sa det där med pengar och så, ville nästan flyga på henne... Det var närmare de som slösade på vår tid eftersom de valde att absolut inte göra någonting.



    Kan också tillägga att hans farmor gav han utegångsförbud efter det, hon menar att det är bättre för han att sitta hemma i mörkret istället för att umgås med sina kompisar...

  • Ylva säger:
    2010-11-12 | 11:42:27
    Bloggadress: http://lejisi.se

    Vad tråkigt bemött av sköterskan. Hoppas vännen skriver till chefen och berättar om denna händelse och att sköterskan får sig ett ord eller två om att man inte gör så.

  • Bella säger:
    2010-11-13 | 22:15:33
    Bloggadress: http://mewlandet.blogg.se/

    En gång när jag satt i väntrummet på psykakuten så var det en kille som sa att han skulle begå självmord om han inte fick hjälp. Han fick en utskällning och skickades hem. Enligt lag måste de lägga in en person som är självmordsbenägen. Jag har upplevt många sjuka saker inom vården och ska prata i sveriges radio om det, P1, så att människor därute kan få en insyn och se hur det faktiskt förstår hur det går till inom slutenvården.

  • Petra säger:
    2013-08-21 | 16:10:19
    Bloggadress: http://scratchblack.blogg.se/index.html

    Vilket hemskt bemötande från sjuksköterskan! Tycker man borde få utbetalt skadestånd för det där som hände. Verkligen illa!
    Kramar till er

    Svar: mmm men du vet dom anser att ingen patientskada skett... idioter..
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: