Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Labila Teamet

Kategori: Diskussion

En läsare skriver..

"Ringde till mobila teamet i min kommun när
ångesten var skyhög.

Jag: Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, det känns som om jag håller på att gå sönder i små bitar!
Ssk: Tar du droger?
Jag: Nej. Det känns som jag håller på att bli galen och jag skakar i hela kroppen och kan inte ens resa på mig, vad kan jag göra?
Ssk: Man ska inte ta droger, ta inte droger.
Jag: Jag tar inte droger! Men snälla hjälp mig med nåt tips?
Ssk: (irriterad röst) JAG vet inte!"


Abi kommenterar att mobila teamet fungerar dåligt i hennes hemstad och att den bara finns på dagtid.
Samma är i Sthlm där ett jourteam har hela Stockholm att ta hand om.
Polisen får ta många av deras patienter och köra in till psykakuter trots att de inte har någon som helst
utbildning i psykiatri. Även Ambulansen får ta en stor del av de som Inte fått hjälp av mobila teamet.
Förhoppningsvis lever de fortfarande.

Jag tycker att vi ska ha psykakutbilar precis som det finns ambulanser för somatiskt sjuka. Det skulla avlasta polisen, ambulansen och mobila teamet. Are you with me? Vad tycker ni??

 

Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2010. Vissa länkar kanske ej stämmer.

Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google samt andra inställningar

KOMMENTARER:

  • Wiilow [foto tankar känslor] säger:
    2010-10-17 | 19:50:54
    Bloggadress: http://wiilow.blogg.se/

    Jäklar vad dåligt av dem!

    De ska ju hjälpa!



    Nu finns det att läsa två artiklar på min blogg om vår vän Micke som tog sitt liv.

  • K säger:
    2010-10-17 | 19:51:22
    Bloggadress: http://screamoutloudly.blogg.se/

    vad gör man när man inte orkar längre? när man har en läkare som man inte kan få tag på och när depressionen och självmordstankarna bara blir värre?



    och säg helst ngt annat än inläggning...

  • Jenny säger:
    2010-10-17 | 20:57:20
    Bloggadress: http://jennygoldpicture.blogg.se/

    Tyvärr blev du inte dagens blogg, men jag kör en ny en annan dag! Kul att du var med iaf! :)

  • Abi säger:
    2010-10-17 | 23:54:14
    Bloggadress: http://mabbi.blogg.se/

    Åh, mobila teamet, alltid lika hjälpsamt. I min hemstad finns de bara på veckodagar mellan typ 8-17 (jag tror de har lunchstängd också), så man måste passa på att må dåligt under den tiden annars får man vända sig till psykakuten. Skitbra.

  • Vingklippt säger:
    2010-10-18 | 18:30:28
    Bloggadress: http://trasigt.blogg.se/

    Underbara psykvården! Min idé om "vård som fungerar" är att den bara är en skröna.

    I min stad finns inte ens ett jour-team utan jag får vända mej till grannstaden. Sist med svaret: Kan du ringa imorron istället, vi har mycket just nu".

  • Jazzy säger:
    2010-10-18 | 19:08:35
    Bloggadress: http://jazzyjazzy.blogg.se/

    Ja, några såna bilar skulle verkligen behövas!!!

  • kickan34 säger:
    2010-10-18 | 22:38:04
    Bloggadress: http://kickan34.blogg.se/

    bra, varför inte?!

  • A säger:
    2010-10-19 | 14:30:59

    Söta bloggägare!

    Vilka psykiatrer har flest liv (och skador i allmänhet) på sitt samvete? Kan du inte göra ett inlägg om det?

    Bengt Malmgren är en given kandidat.



    Kram!

  • Red darkness säger:
    2010-10-19 | 16:04:28
    Bloggadress: http://reddarkness.blogg.se/

    Dom fungerar verkligen dåligt! Gäller verkligen med om bilarna vore ju det bästa :) jag är ju femton så vänder mig ju till bup och när man ringer till dom akut så säger de bara att de inte kan göra något och om man har föräldrar där ska man prata med dom men vad fan ska dom göra? Dom brukar även fråga om man har möte dagen efter och om man svarar att man har de så säger de bara att man ska vänta och/eller sova på saken men är de verkligen akut så är det då man ringer man vill ha hjälp! Inte senare. De mest idiotiska man har hört är t.ex. Ät eller drick något, gå ut och gå, sätt på tv:n och ta det lungt. De känns bara så oseriöst! Och onödigt som att meditera i panikångest... Men

  • marie säger:
    2010-10-24 | 08:15:21

    finns det ens något mobilt team i stockholm nu? Isåfall har jag blivit lurad för de gånger jag ringt och skrikit att jag behöver hjälp så har de sagt på rådgivningen att jag ska ta tunnelbanan till akuten. ( jättebra råd när man så jävla ångestfylld att man glömmer att gå och kissa, men visst sätt mig tunnelbanan en natt i stockholm och sen har de ju ett problem mindre, en mindre som ringer... IDIOTI

Kommentera inlägget här: