Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

DID

Kategori: Diagnoser

Dissociativ identitetsstörning (dissociative identity disorder, DID)

Är en psykiatrisk diagnos som beskriver ett tillstånd då en person visar distinkta multipla personligheter. 1980 dyker tillståndet upp då en omnämns DID inom medicinsk litteratur där den omskrivs som multiple personality disorder (MPD)

 

Många tvivlar på att DID verkligen existerar. Vissa läkare säger att den inte existerar som en giltigt medicinsk diagnos medan andra läkare säger att den kanske existerar men endast som en effekt av felaktigt terapi och/eller psykotropiska droger som densodiazepiner.

 

DID beskrivs som en psykologisk försvarsmekanism där personen använder dissociation för att hantera ett trauma och utvecklar flera olika personligheter för att hantera olika situationer.

 

DID utvecklas i barndomen då gränsen mellan fantasi och verklighet fortfarande är vag. Barnet skapar då en parallell verklighet/identitet som hanterar traumat.

 

När man är barn ser de ut som en kreativ lösning med när barnet växer upp skapar denna uppdelning hinder i vardagen. Andra posttraumatiska reaktioner tenderar också att vara en del av problematiken. Återkommande minnesbilder och sensationer, mardrömmar, en upplevelse av distansering från omgivningen, ångest och relationsproblem.

 

Vissa DID-patienter har amnesi för den period då de befinner sig i dissociativt tillstånd. Andra "ser" vad som händer utan att de upplever att de kan påverka vad som sker och ytterligare några kommunicerar och argumenterar med de andra delarna av det egna splittrade jaget.

 

//Reddarkness.blogg.se

 


Personliga berättelser:

 

"Redan som liten levde jag i en egen värld och försvann lite då och då. På ett foto från när jag var fem ser man att min storasyster håller krampaktigt i mig. Jag tittar åt ett annat håll och är helt någon annanstans. När jag började skolan lärde jag mig att hantera jobbiga och svåra saker genom att bara koppla bort mig själv. Jag skapade olika personer t.ex. den jag var med mina bästisar, mina klasskompisar, hemma. Ju mer tiden gick ploppade mer identiteter upp. Tillslut kändes de som jag var annorlunda med alla jag kände. Om jag blandade ihop någon identitet när jag var med någon som inte matchade med den identiteten kunde de inte känna igen mig.

 

Jag glömmer bort saker för ibland kan jag koppla bort mig utan att jag själv vill. Förut kallade jag de för overklighetskänslor men nov-09 fick jag ordet dissociation. Folk kan säga saker till mig som jag sagt eller gjort men inte kommer ihåg.

 

Ju mer tiden har gått desto mer har jag tappat kontrollen över mig själv och kan dissociera när som helst även fast de inte har hänt som varit jobbigt.

 

Det man märker av som mest är identiteterna som mixas, jag får bl.a. hallucinationer och vanföreställningar, dissocierar, glömmer bort saker, impuls och mitt i allt har jag tappat bort den jag en gång varit.

 

För ett år sedan hade jag en utredning för om jag var psykotisk men ingen diagnos ställdes så jag förstår att man blandat ihop DID med t.ex. schizofreni. Nu har jag dock diagnosen Dissociativ identitets störning sedan ett halvår tillbaka."//Reddarkness.blogg.se

 

Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2010. Vissa länkar kanske ej stämmer.

Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google samt andra inställningar

 

KOMMENTARER:

  • Emelie säger:
    2011-01-15 | 03:46:14
    Bloggadress: http://walkingwithghosts.webblogg.se/

    Jag gillar den här kategorin, diagnoser.

    Men jag undrar om ni kanske kan ta upp Hypokondri/inbillningssjuka? Jag lider själv av detta, därför undrar jag :) Kram!

  • Sanna säger:
    2011-01-18 | 17:04:56
    Bloggadress: http://insaniac-sanna.blogspot.com

    Även jag är utredd för Dissociativ Personlighetsstörning, så jag känner absolut igen mig i det du skriver.

    Nu ska jag dock genomgå en utredning för bipolaritet, inte helt ovanligt att man kan vara både och har jag hört.

Kommentera inlägget här: