Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Hear ye, hear ye!

Kategori: Information

Som Homer skulle sagt..

Här kommer en efterlysning som är rätt akut, så hör av er direkt om ni är intresserade.

"Hejsan!

Vi är två sjuksköterskor, Ellinor och Pernilla, som läser vidareutbildningen till psykiatrisjuksköterska vid Mittuniversitet i Östersund. Vi har planerat att skriva en D-uppsats om återhämtning från emotionellt instabil personlighetsstörning/borderline personlighetsstörning (BPD) och söker deltagare till intervjuer i Stockholm med omnejd. Vårt mål är att intervjua personer som tidigare diagnosticerats med BPD men nu återhämtat sig och upplever frånvaro av symtom, har en funktionell vardag och betydelsefulla fungerande relationer. Detta vill vi göra för att studera och komma underfund med vad det är i vården eller utanför vården som hjälper. Detta för att bättre förstå patienter med BPD och utveckla omvårdnaden.

Vi söker tips på vart vi skulle kunna publicera ett brev för att nå personer vi kan intervjua som tidigare haft diagnosen emotionellt instabil personlighetsstörning/ borderline personlighetsstörning.


[email protected]

Mvh Ellinor och Pernilla."


+ nya bloggare :)

Walking with ghosts



"En blogg om att vara psykiskt sjuk. Om mediciner, väntan på vård,
ångest, panikångest, hypokondri. Om psykiatri. Om bra dagar & dåliga dagar - mitt liv helt enkelt!"




Kanelpannkaka



"Min blogg Kanelpannkakan handlar till viss del om min bipolära diagnos, men mest om hur jag klarar av livet ändå. Jag har gått från att vara inlagd till att börja jobba extra som skötare på en psykiatri avd här i Sthlm. Det har varit en jävla kamp och är fortfarande inte lätt. Är till vis del privat i mitt skrivande då jag inte vill lämna ut personer som står mig nära. Ni vet hur det kan vara.

MEN iaf. Just nu skriver jag en bok. Om de båda sidorna. Patient VS Personal. Det finns sååå mycket att ta hänsyn till, när jag får veta hur politiken fungerar inom vården så blir jag galen! Varenda gång jag läser om det så vill mina naglar bara lossna från roten. Det jag försöker skildra hopplösheten i att vara anhörig och patient, samtidigt som vi får läsa om hur det är att vara skötare, syrra och läkare. Var en aha upplevelse när jag insåg att jag sett båda sidorna av det hela.. MYCKET kan bli bättre. Frågan är bara vilken ände som behövs börjas i?

/mw"




En ensam flickas hemlighet



"En ensam flickas hemlighet handlar om mig och min historia. Du kommer kunna följa mitt liv som det är nu, från dag till dag men även berättelser från min barndom. Att skriva har alltid varit en stor tröst i mitt liv och nu ska hela världen få läsa! Nu ska jag äntligen få det ur mig... Jag kommer dock inte att berätta allt i minsta detalj då detta skulle vara för smärtsamt för både famlij och mig själv! Ställ gärna frågor om du vill!"

KOMMENTARER:

  • Marie säger:
    2011-01-16 | 12:15:44
    Bloggadress: http://noone.blogg.se/



    Jag vill nominera en fantastisk sjuksköterska.

    Jenny Thelin i Sundsvall.



    Utan denna person så hade jag aldrig fått den hjälp jag behövt, ingen hade trott på mig när jag berättat hur jag mådde. Men med denna ängel så fick jag en andra chans. Hon är hård men ödmjuk på ett sätt som jag vet många patienter uppskattar, även jag. Utan hennes hjälpande hand vette helsike vart i vilken rännsten jag legat under inatt.



    Det är fortfarande tufft och livet ger mig mer motgångar än vad som är rättvist, men med tankarna på henne så orkar jag fortsätta.



    Denna sjuksköterska är väldigt sällsynt. Så möter ni henne, ge respekt. Det är allt jag kan säga. Hon är äkta.



    /tacksam patient

  • Lea och Lilly säger:
    2011-01-16 | 14:29:11
    Bloggadress: http://beingdisordered.blogspot.com/

    Vad kul att det finns så många bloggar om psykisk sjukdom och att det kommer nya hela tiden!



    /Lilly

  • kokainekarma säger:
    2011-01-16 | 16:05:23
    Bloggadress: http://kokainekarma.devote.se

    19årig tjej som är född och uppvuxen i uppsala, men för tillfället boende på folkhögskola utanför sala där jag pluggar filmproduktion. i min blogg skriver jag om hur jag får vardagen att gå runt trots depression, psykoser, panikångest och manodepressiva perioder samt hur jag jobbar mot mitt idealiska livsmål där jag är författare och föreläser om psykiska sjukdomar. enjoy!

  • Matilda säger:
    2011-01-16 | 22:00:07
    Bloggadress: http://attlevamedfobi.blogg.se/

    Fin blogg! Jag ska genast börja följa den. Något jag undrar över är hur den fungerar, har ni flera olika personer som gästbloggar? Om så är fallet, skulle jag kunna få skriva ett inlägg om min fobi och ångest?

  • Jackie säger:
    2011-01-17 | 16:43:17
    Bloggadress: http://sockerkyss.blogg.se/

    hej. jag skulle vilja dela med mig av min blogg - som handlar om mitt liv.

    beskrivningen som jag har på min blogg:



    "försöker sätta ord på mitt liv och de vackra saker som jag omger mig med.

    min underbara katt siri.

    mina vänner.

    mitt my little pony-samlande.

    mitt vackra hem.

    min passion för loppis.



    sjukskriven pga posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) och generaliserat ångestsyndrom (GAD). har mycket erfarenhet av den psykiatriska vården. på gott och ont. jag äter psykofarmaka och tar även antabus tre gånger i veckan.



    har tidigare studerat praktisk konst och feministiska studier. två hjärtesaker i mitt liv."



    och tack för en fantastisk blogg! den är så viktig, vi är alla viktiga!

    kärlek. /jackie (www.sockerkyss.blogg.se)

Kommentera inlägget här: