Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Kvinnor & rättspsyk

Kategori: Diskussion

Aftonbladet har haft en hel serie om tjejer som bor & behandlas i samma byggnader som brottslingar. T ex Camilla som du kan läsa om här: http://doden.blogg.se/
Det var ingen politiker som brydde sig. I Almedalen valde man att väcka frågan på nytt, och politikerna ageerar som om det här är ny information, när det varit så här i flera år.
Läs här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15070982.ab
Här är några av politikernas uttalanden, tänk på det nästa gång du ska rösta/ kan rösta
.

Vad tycker du om att unga kvinnor som inte har begått något brott vårdas på rättspsyk?

 

 

Mats Gerdau (M):

– Det är klart att ingen tycker att det är bra. Det kan ingen tycka. Jag hoppas att man kan lösa det här så att tjejerna får bra vård som också är ­säker och trygg.

Barbro Westerholm (FP):

– De ska absolut inte vårdas tillsammans med de som har begått brott. De ska ha särskilda enheter där de behandlas, vårdas, rehabiliteras. Om vi inte kan komma åt det krävs lagstiftning.

Kenneth Johansson (C):

– Det känns som ett fullkomligt misslyckande, jag blir bedrövad över att det fortfarande ­förekommer. Att det inte finns alternativ kan möjligen vara en förklaring, men inte ett försvar.

Agneta Börjesson (MP):

– Det är helt fel. ­Tyvärr är det bara rättspsyk som kan erbjuda en vårdplan, den vanliga slutna psykiatrin liknar mest förvaring. Det är otäckt att rättspsyk används som hot.

Lena Hallengren (S):

– Jag tror inte att det finns ­någon som tycker att det här är bra. Det är en stämpel som skapar en väldigt märklig känsla. Om SKL nu har fått i uppdrag att ta fram kunskap om vården borde de också titta på hur den ska organiseras.

Eva Olofsson (V):

– Jag tycker att det är totalfel. Unga kvinnor som mår dåligt ska självklart inte till rättspsyk. Den kompetensen borde finnas inom den allmänna psykiatrin.

Per Ramhorn (SD):

– Det är naturligtvis förskräckligt. Man måste börja med att satsa på fler vårdplatser inom barn- och ungdomspsykiatrin. De här tjejerna har haft problem redan i unga år.

Göran Hägglund (KD): ”Landstingen har ett jättestort ansvar att säkerställa att varje person får relevant vård. Det är uppenbart att de har för liten kapacitet att ­möta de behov som finns hos unga personer som behöver övervakning och vård dygnet runt”.

 

 

Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2012. Vissa länkar kanske ej stämmer.

Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google samt andra inställningar

KOMMENTARER:

  • sandra piik "att leva som psykiskt sjuk" säger:
    2012-07-06 | 19:08:19
    Bloggadress: http://piiket.blogg.se/

    hoppas verkligen på en förändring snart.

    Svar: ja verkligen!
    Läs här :)

  • ida säger:
    2012-07-07 | 19:39:31

    "nämen det låter väl inte trevligt,hoppas nån annan gör nåt".

    politikerna borde tvångsförvaras inom slutenvården o rättspsyk utan vård eller vårdplan ett BRA tag.

    ett litet besök i Verkligeheten.

    dom skulle inte överleva chocken.

    patetiska är bara förnamnet.

    Svar: ja nu har väl alla glömt bort det tills någon skriver om det om 10 år igen
    Läs här :)

  • elin säger:
    2012-07-11 | 11:52:34
    Bloggadress: http://outofmyhands.blogg.se/

    jag skull hehöva hjälp av era läsare. jag letar efter en tecknad serie i bara grått, som handlar om en liten sak, ser ut som bladning ev en klump och en docka som ibland har stygn på sig, tappat nån arm, har tvångströja etc... vet nån vad jag menar?

  • Zannie säger:
    2012-07-23 | 21:04:50
    Bloggadress: http://zannie.blogg.se/

    Hej!

    Du länkade denna blogg på min blogg.

    Måste säga att detta är en skit bra blogg, för sådant här behövs verkligen i dagens samhälle.

    Jag bloggar själv ju om mitt mående och självmords försök för ca 1 år sedan, för att berätta min historia och att det finns ljus och hopp för alla. Att jag vart så nere, förlorat min bästa vän på samma sätt 3 veckor innan mig, som jag nästan "lyckades" med. Min historia är unik, inget jag vill skryta om eller va stolt över. Men jobbet efter är det jag ska och vill "skryta" om då jag är den enda i sverige som klarat mig såhär bra och är/kommer bli helt återställd. Chockat hela Sverige och fått tillbaka lyckan, glädjen och livslusten och vill förmedla just det. Fortsätt blogga =)

    Svar: hejhej va snält av dig. Jag har läst din blogg länge. Jag länkar gärna till dig. Jag tror och hoppas att det snart (igen) som det var för ett par år sedan, att människor ville läsa bloggar med ett riktigt innehåll. När den här bloggen var på topp var vi som ett community. Mvh P
    Läs här :)

  • Christine säger:
    2014-04-19 | 00:52:36

    Synd att Zannie tog livet av sig ändå :-( igen men hon lyckades denna gång :(((

    Svar: NEJ säg inte så
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: