Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Ylv* H*lst

Kategori: Diskussion

En till kommentar har trillat in om YH som har/hade bedömningssamtal på Globen öppenpsykiatri
(Enskede/Årsta/Vantör)
 
"Har varit på bedömningssamtal hos YH. Kallt bemötande som får en att känna obehag. Som patient är man skör och beroende av dessa människors bemötande och välvilja. Det är tillräckligt förnedrande att vända sig till psykiatrin, att dessutom bli bemött med nonchalans är inte konstruktivt för någon part. Jag skulle kalla det maktmissbruk. Har dock erfarenhet av en fantastisk psykolog. De finns också!"
 
Här hittar ni fler kommentarer!
 

Samlat Ylv*

Tänkte vi skulle samla ihop allt om YH som kommit in eftersom vi fått
många kommentarer från flera personer - under åren!

YH kallar sig psykolog och arbetar på Globens Årsta Vantör
psykiatriska öppenmottagning.

Tidigare inlägg om Ylva Holst:
http://psykiatrin.blogg.se/2010/march/en-nedstigning-i-helvetet.html
http://psykiatrin.blogg.se/2011/january/utvecklingsstord.html
"Himla skönt att läsa att nån annan också tycker att denna Y är väldigt kall. Jag var hos henne en enda gång för flera år sen, på en bedömning för om jag skulle få gå på psykoterapi eller ej. Kände mig jättenervös och obekväm under hela detta samtal Hon fick mig att känna mig oerhört liten. Inte ett leende under hela samtalet! Kändes verkligen skönt att få gå därifrån!
I övrigt så kände jag mig väl bemött på Årsta-Vantör, men jag kan inte säga att det hjälpte mig så mycket att gå dit. Läkaren verkade inte riktigt veta hur hon skulle hjälpa mig med min depression och ärligt sagt verkade hon rätt deprimerad själv och jag fick alltid bara träffa henne ihop med mentalskötaren som jag gick på stödsamtal hos. Mentalskötaren var en älre kvinna som försökte vara varm och mjuk, men på nåt sätt låg det inte för henne. Hon gjorde alltså definitivt sitt bästa, men jag kände mig inte helt bra ihop med henne ändå. Däremot är jag tacksam för att hon alltid ringde upp väldigt snabbt efter att jag lämnat ett meddelande! På det sättet kände jag mig väldigt väl bemött. Men som sagt, denna Ylva..."



"Jag har råkat ut för YH, kallare kvinna får man leta efter. Hon hälsade knappt på mig, efter att lyssnat på min historia i 5 min (människan har aldrig träffat mig innan) bestämmer hon att jag skulle passa bra på Psykoterapienhetens Gruppterapi, vilket jag förklarade inte var en bra idé, detta helt utan gensvar.
Kom till psykoterapienheten och fick veta att det bästa för mig var individuell Psykoterapi...men tack vare att Ylva skickat in en anmälan om Gruppterapi så får jag nu vänta x antal månader tills den nya remissen för enskild psykoterapi är färdig och det är min tur att gå där."


"Fanns andra patienter som hade blivit utsatta för sexuella övergrepp (så 
dom förtjänade tydligen hjälp, men inte jag, eftersom jag inte blivit
utsatt för såna övergrepp?)

Besöken bestod av att jag sa en mening och därefter höll hon monolog i
15-20 minuter om något jag inte förstod. Så länge hon fick hålla sin
monolog var hon nöjd, men när jag försiktigt avbröt för att fråga vad
det hon pratade om betydde; det var då hon blev irriterad och otrevlig.

Hon sa "Du ska respektera mig!" och påstod att jag hade problem med
bristande respekt för auktoriteter. Jag frågade henne då om jag varit
oartig mot henne. Hon svarade att det hade jag inte. Då frågade jag om
jag hade varit otrevlig mot henne. Det hade jag inte heller varit,
svarade hon. "Vad är det då som är problemet?" frågade jag. Då upprepade
hon att jag hade problem med att visa respekt för auktoriteter. Hon sa
att hon hade gått hela psykologutbildningen på X antal år och eftersom
hon hade gjort det skulle jag visa henne respekt! Mitt problem med
bristande respekt skulle vi "jobba med" sa hon. Jag försökte då få veta
på vilket sätt jag hade visat henne denna "bristande respekt", men det
hade hon inget svar på."

"Hej!

Jag blev så glad att det fanns ett inlägg om denna YH, jag känner mig inte längre ensam om vad jag upplevde hos henne. Jag gick till henne för bedömning om psykoterapi. Hon sa flera dömande saker om hur jag förhåller mig till min omgivning. Jag tycker inte att hon ska säga personliga komentarer om mitt sätt att leva när det inte är henne jag ska gå i terapi hos. Hennes jobb är att utreda och hålla en ganska neutral roll mot mig. Vi ska inte inleda en terapeutisk relation utan träffas två gånger för bedömning."
2011-01-27 20:01:09 Kommentarer och kärlek (1)
 
 

Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2012. Vissa länkar kanske ej stämmer.

Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google samt andra inställningar

KOMMENTARER:

  • ladybee säger:
    2012-06-22 | 17:36:56

    Vad synd att du lägger ner bloggen! Tycker den är så värdefull, men förstår att du inte orkar. Kunde man få dig att ändra dig ändå???

    Svar: jag vet inte om det finns så mkt mer att skriva om mer. Jag går in en gång i månaden ungefär.
    Läs här :)

  • Mia säger:
    2012-06-30 | 12:12:23
    Bloggadress: http://www.pysselochtankar.blogspot.com

    Tycker verkligen att detta är värt att tas upp, har mött fler personer som blivit "behandlade" av henne. Hon är inte bra när man mår dåligt utan sänker en totalt och ja jag var en av dem.

    Kram på dig P

    Svar: tack för kommentar, kram!
    Läs här :)

  • Lena säger:
    2012-08-18 | 14:24:01

    Gud vad skönt att hitta andras erfarenheter av Ylva Holst här, både jag och en kompis har gått till henne för bedömningssamtal ang psykoterapi och tycker båda att hon är en riktig isdrottning.

    Väldigt tur att man sluppit träffa henne mer än en gång, med tanke på hur illa till mods man blev av henne...minns henne för alltid! :(

    Svar: tack för svar! hon har nu inte längre ensam ansvar över bedömningarna!
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: