Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Ny journalföring

Kategori: Diskussion

Hej!
Tack för alla kommentarer från er som tycker att det är bra att sidan finns kvar.
Fick en kommentar som löd:
ida:
riktigt glad att bloggen är uppe igen :)

en sak att kanske skriva om:
känner enorm ångest och ursinne över det här med "sammanhållen journalföring" som DN har skrivit om i februari flera ggr, den totala integritetskraschen.när t.o.m. DNs ledarsida utpekar Alliansen som totalt ointresserad av och oförstående inför frågor om personers integritet,då har det gått långt.insamlande av info om folk för att det "kan vara bra att ha" typ,FRA,det nya gen-registret,journaler som är totalt oskyddade osv jag mår verkligen illa,hur ska man skydda sej?hur tänker ni andra med psyk-diagnoser t ex om man hamnar på akuten/mava/iva pga nåt psykiskt o sen får en sticka i fingret o får gå till VC och då sitter den i receptionen och läser alla journalanteckningar från läkarsamtal man haft under en inläggning t ex som inte har nåt med stickan i fingret att göra.det känns som man blir utsatt för ännu ett övergrepp från Vårdens sida.
jag undrar hur andra hanterar det-själv vill jag bara bränna min journal o aldrig mer gå i närheten av en vårdpersonal :(
Måste läsa på lite om detta, men skriv gärna vad ni tycker, så ska jag försöka få fram lite bra info.
Och sedan hade någon ordnat den här faceboksidan som jag tycker var en bra ide:
Berättelser från sjukvården - http://www.facebook.com/pages/Ber%C3%A4ttelser-fr%C3%A5n-sjukv%C3%A5rden/196593163779568
Mvh P

KOMMENTARER:

  • rasmus säger:
    2012-03-24 | 15:43:01

    jag har också extrem ångest över detta!

    det finns inget som heter tystnadsplikt och det är väldigt mycke som jag undviker att prata om under mina samtal just pga detta

  • Isolde säger:
    2012-03-25 | 17:33:39

    Ångest och smärta, varje dag och sekund. Blev inlagd på psyket när jag försökte ta livet av mig. Och så träffar jag en överläkare som heter Maria Jalnäs. Hon lyssnade verkligen på mig. Kände för första gången att jag betydde någonting. Hon trodde på mig. Jag har hennes ord och kärlek i mitt hjärta varje dag. Behöver inte längre några mediciner. Den där läkaren Maria Jalnäs är en ängel från himlen. Isolde

  • Anonym säger:
    2012-03-30 | 18:51:19

    Tips!! Detta går att spärra, kontakta din ansvariga läkare på psyk och be att få din journal spärrad. De har speciella blanketter för det. Läkaren fyller i den, men du får skriva under.

  • Mia säger:
    2012-04-01 | 08:29:35
    Bloggadress: http://www.pysselochtankar.blogspot.com

    Hej!



    Jag hette TrisselTrassel förut men heter nu PysselochTankar och handlar mest om just det som det står samt min Dissociativa störning/PTSD Komplex, livet osv. Jag har en låst blogg nu så alla som vill ha adressen maila mig på [email protected] och skriv gärna vilka ni är.



    Kram Mia

  • LAW säger:
    2012-04-01 | 19:38:53

    Jobbar själv inom vården, primärvården (på vårdcentral alltså). Förstår oron men jag vill bara tala om att fullt så lätt är det inte att se anteckningar från andra avdelningar. Det är inget som "ploppar" upp automatiskt på skärmen. I vissa journalprogram är det snarare ett rent helvete att försöka hitta information från andra avdelningar. Dessutom finns det väldigt tydliga regler inom vården om vad man har rätt att gå in och läsa och inte och allt loggas och kan kontrolleras. Har man inget väldigt konkret att göra i en viss journal så får man ABSOLUT inte gå in där. Menar inte att din oro är obefogad, det finns idioter överallt och jag blir också lite orolig över utvecklingen. Ville bara tala om att det inte är så att receptionisten ser allt direkt!

  • GAD säger:
    2012-04-04 | 17:56:01

    Hej!

    Jag har bara skummat igenom bloggen lite fort och läst några enstaka inlägg, men jag måste fråga... Du behandlar bara den "svårare" psykiatriska vården eller? (Inte lättare depressioner, ångeststörningar osv) Jag har själv haft ett par depressioner och har troligen generaliserad ångest med inslag av social fobi (dock inte diagnostiserat (än)). Jag vill bara säga att det finns kompetenta människor inom vården också, alla är inte ute efter att förnedra och utnyttja :)

  • Felicia säger:
    2012-04-04 | 20:23:39
    Bloggadress: http://feliciabacarini.blogspot.se

    Har precis samma funderingar. Känns skrämmande.

    /Felicia

  • Akuta krisen säger:
    2013-02-22 | 20:04:41

    Aldrig blivit förstådd, olika läkare jämt. Bröts ner. Inlagd Psyk, orkade inte med livet. Så sveper en överläkare in och säger att nu räcker det. Hon såg rakt in i mig, helt otroligt. Dynamisk, engagerad.blev utredd, fick diagnos bipolär, suverän medicin och äntligen en förklaring. Tre år sedan och inga depressioner. Inte heller varit manisk. Den överläkaren har betytt allt för mig. Ni som inte mår bra leta efter överläkaren Maria Jalnäs och bara låt er svepas med av henne. Herregud, vilken otrolig läkare

    Svar: Låter bra :) om du vill att jag ska göra ett inlägg på det så skriv igen eller maila på [email protected]
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: