Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Begär din journal!

Kategori: Information, Tips till psykpatienter

Jag hade ett inlägg om sammanhållen journal och om att man kan begära ut journaler etc, läs här

och fick en kommentar på detta som var bra!

 

"Ehh, ja det är precis vad de gör- dömer en efter vad de hittar i journalen. Och nej, syftet är väl inte att man ska få sämre behandling utan mer effektiv. Och ja sjuksköterskor är överarbetade och det brukar läkare hävda att de också är. Likväl verkar de ofta ha tid att hitta uppgifter som gör att de inte behandlar en med öppna ögon (och det är inte svårt för dem att hitta dessa uppgifter för psykiatrin är experter på att upprepa diagnoser och åsikter om en).
Jag har spärrat alla uppgifter. Då somatisk vårdpersonal ändå verkar se att jag haft kontakt med psykiatrin har de frågat om så är fallet, och bett om att få läsa mina journaler trots spärren. (Jag tror tom att de har gjort det utan min tillåtelse, men inte orkat begära ut uppgifter om vem som läst journalen.) De verkar onekligen intresserade av vad som står i denna, istället för att lyssna på mina egna ord.

Jag är så glad att detta ämne kom överst, för då får jag möjlighet att skrika

BEGÄR FÖR I HELVETE GENAST UT ERA JOURNALER!!!

Gå in på vårdguiden och skicka en ansökan till varenda enhet ni haft kontakt med. (Uppsala läns journaler finns upplagda på vårdguiden). De har skyldighet att ge ut dessa skyndsamt, VÄLDIGT ovanligt att man inte får rätt att ta del av sina journaler, och vill de inte ge ut dem ska de tala om hur du kan överklaga (Du kommer vinna).
På inte ett enda ställe har detta gått smidigt och problemfritt för mig, men skam den som ger sig och det är så värt det att få reda på vad de faktiskt anser, tycker, värderar, har åsikter kring, påstår och gör. Vem som står på din sida och vem som ser dig som en manipulativ, uppmärksamhetstörstande, gnatig varelse som inte är värd att försöka förstå.

Om du har varit med om någon felaktig behandling, begär även ut uppgifter om huruvida avvikelserapporter gjorts. (Detta kan du behöva göra genom patientnämnden.) Så viktigt att göra detta så att det inte hinner gå mer än 2 år, då kommer du inte om du vill kunna anmäla händelsen. "

Kommentera inlägget här: