Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Tack för stöd!

Kategori: Berättelser

Tack för ert stöd i Sanning & konskvens inlägget om PTE Psykoterapienheten Rosenlund,
Psykiatrin Södra Stockholm, Enskede - Årsta - Vantör Psykiatriska enhet , slutenvård och öppenvård,
även såkallade Hagsätra psyk.
 
Fick en kommentar som droppade lite namn på avdelningen så jag kan inte posta hela kommentaren så det får bli såhär istället, lite redigerat. Till dig som skrivit kommentaren så håller jag med dig nästan i allt, och den finska sjuksköterskan på natten har jag anmält och blev därefter omplacerad efter att hon fick ett utbrott och stod och skrek personliga åsikter om mig på avdelningen och ansåg att hon hade rätt till det. Jag spelade in henne :)
(Hon var arg för att jag inte hälsade på henne - Ha!)
 
 
"Jag har också skrivit tidigare att jag gärna skulle läsa kommentarerna, så de får stå för det de skriver offentligt (om än "anonymt") och så att det blir tydligt för andra att man behöver vara selektiv, kritiskt granska och ställa krav, och att det är de och inte du/vi som gör fel. Kan man inte ta patienter som ställer krav, då gör man inte ett bra jobb heller med de som köper vad som helst. Vet man att man försöker göra ett bra jobb så är inte patienter med egna åsikter ett hot. Tvärtom borde det vara inspirerande anser jag. 
 
Jag har också skrivit tidigare att jag inte är ett dugg förvånad. Jag hade lång intensiv kontakt med psykiatri södra och min tillit till vården är totalt icke-existerande pga dem numera. Lite lustigt på ett sätt då jag hela tiden fick höra att det "var tråkigt att jag inte litade på dem". Jag försökte verkligen göra det men inser nu att den jag borde litat på var mig själv. Numera är jag ingen tillmötesgående snäll patient. Det är ungefär det enda positiva jag fick med mig. 
Överlag är de flesta riktigt kass på att skriva journal och försöka skylla fel och brister på anhöriga/patient, vilket man inte förstår helt om man inte tar del av sin journal. 

Även pte har jag åsikter kring, och även händelser som jag inte kan ta upp just nu. Kanske skriver om det senare. Jag backar iaf upp dig totalt och du är definitivt inte ensam i dina erfarenheter och upplevelser. Och är vi två, då är vi garanterat ännu fler. Tyvärr. 

Så nu alla skötare som läser och kan skvallra vidare till era kollegor. Istället för att hugga på patienter, fundera över varför patienter tycker ni suger och över hur ni som vuxna till synes friska människor ska hantera det. Byta människosyn? Byta jobb? Skriva nedlåtande kommentarer som svar? 

Kram och heja dig! "

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2014-04-20 | 16:44:06

    Jag respekterar att du inte publicerade (för)namnen men är ändå lite ledsen över det. :(

    Angående sjuksköterskan tillhörde jag inte den enheten men tillbringade en natt där och det bemötande hon gav mig var som att träffa på en helt gränslös person. Började fråga mig högt i korridoren varför jag fick den medicin jag fick. Hon hade aldrig hört talas om den och tyckte den var jättekonstig. Jag ville inte berätta för henne, speciellt inte så indiskret som hon var och jag tyckte det var direkt obehagligt för hon gav sig aldrig. Och jag hörde vad hon sa till andra, gick inte att undgå att reagera. I det läget jag var i då tog jag allt personligt, vilket är lätt hänt om man är skör. Då ska man inte behöva bemötas av sådan vårdpersonal.

    Hur ska jag göra för att få namn med? Redigerar du bort allt även om jag har konkreta exempel? Eller kan jag hitta på smeknamn/ beskriva personen på annat sätt? Jag har inget alls emot att hänga ut många huvuden, skiter i om jag blir idiotförklarad på köpet. Jag bryr mig inte om sådant längre, de kan inte göra mig mer skada.

    Dbt på pte, var inte ledsen att du inte fick gå det där. Den terapi du har idag är nog mer rätt för dig om det är en helt frikopplad person du träffar som inte behöver låta sig påverkas av dem.

    (Och ja, det finns fina personer. Också. Ingen behöver påminna mig om det.)

    Svar: Hej om jag har med hela förnamn så stängs bloggen typ ner och jag orkar inte med det just nu :) Det du kan göra är att skriva ut det på Flashbacktråd som jag kan länka till, som inte heller lägger ut dina uppgifter! Det skulle vara mitt största råd.
    Läs här :)

  • Anonym säger:
    2014-04-20 | 17:43:45

    Ok tack. Fy sjutton vad de verkar jäklas med dig. Helt sjukt att du inte får skriva ut ens förnamn på en sida. Det jag skrev tex, där framgick bara förnamn, yrkesroll, och att de har jobbat inom psykiatri södra Stockholm. Och att jag anser dem vara olämpliga på sina jobb då de i mina ögon har en taskig människosyn och saknar respekt för de de möter i jobbet. Det är knappast förtal.
    Så ledsen att det får vara så. Ledsen att du kämpar så i motvind. Hoppas du känner att det ger dig något också, att du ger andra något genom din kamp.

    Svar: Ja du vet hur folk är.. Kram!
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: