Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Nyheter

Kategori: Information

Mer lugnande till lågutbildade kvinnor

 

Lågutbildade kvinnor använder nära tre gånger mer lugnande läkemedel och sömnmedel än högutbildade. Läs mer

 

 

 

Rutiner saknas vid plötslig bortgång

 

Det saknas rutiner för hur barn ska tas om hand när en förälder plötsligt dör, enligt en ny kartläggning. Läs mer

 

 

 

Kvinna med Tourettes 

nekades försäkring

 

En kvinna fick ingen försäkring när hon uppgav i hälsodeklarationen att hon har Tourettes syndrom. DO tar sig an fallet. Läs mer

 

Många fick ångest efter falska svar

 

Kvinnor som får falskt positiva svar på mammografin och sedan blir kallade till tätare kontroller drabbas ofta av ångest och nedstämdhet, enligt rön från en ny avhandling. Läs mer

 

 

 

Adhd-läkemedel tros minska trafikolyckor

 

Män med adhd råkar ut för transportolyckor hälften så ofta när de tar läkemedel mot adhd, jämfört med när de inte gör det, enligt en ny svensk studie i tidskriften Jama Psychiatry. Läs mer

 

 

 

”SKL:s satsning på internet-KBT en klok investering”

 

REPLIK Viktor Kaldo, Per Carlbring och Nils Lindefors svarar på ett inlägg där SBU varnar för överdriven tro på nät-KBT. Läs mer

 

”Ett gott råd till Socialstyrelsen: 

Välj inte oss psykiatrer!”

 

Psykiatrer är knappast mest lämpade att bli beroendemedicinare, skriver psykiatern Carina Hellström. Hon tror mer på allmänläkare. Läs mer

 

Bakslag för läkemedelskandidat 

mot psykossjukdom

 

En av de hetaste läkemedelskandidaterna mot schizofreni lyckades inte minska negativa symtom jämfört med placebo, enligt färska resultat. Läs mer

 

Psykotiska drag 

vanligare hos komiker

 

Komiker har personlighetsdrag som ibland syns hos personer med psykos, enligt en studie från Oxford University, där 521 komiker deltog. Läs mer

KOMMENTARER:

  • Ann-Ki säger:
    2014-02-08 | 23:17:53
    Bloggadress: http://dobbitazz.blogg.se

    Det där med att få "fel" svar på mammografi har jag utsatts för. Den ångesten var förbannat onödig att uppleva och jag var helt sömnfri i tre nätter och fick magkatarr på köpet. När man väl kom tillbaka på "efterkontroll" och dom sa att dom hade gjort ett misstag och ovanpå allt skrattade lite åt det hela, trodde jag att jag skulle strypa läkaren, men jag är ingen mördare....

    Svar: mammografi är ganska avancerat och jag förstår att det är jättejobbigt att gå på efterkontroll och vara orolig. men det handlar inte om att någon gör ett misstag utan att man kontrollerar att vävnad inte beteer sig som elakartad tumör.
    Läs här :)

  • Ann-Ki säger:
    2014-02-09 | 21:45:30
    Bloggadress: http://dobbitazz.blogg.se

    Kanske ska göra ett förtydligande.
    På röntgenbilden vid mammografin hade dom hittat "något" och ville ta en extra titt med ultraljud. Jag var under väntandes tiden helt övertygad om att jag hade en tumör! Vad som är mest sorgligt i denna historien är hur dom bemötte mig på andra besöket när dom skulle göra extra kontrollen. Fattar dom inte att jag var rädd? Varför skratta? Detta är ju allvarligt, inget man bara skojar bort hur som helst.

    Svar: nej jag tycker absolut inte att det var korrekt bemötande och jag tycker du ska anmäla det, för att vissa läkare, spec inom röntgen har verklgen ingen kompetens att bemöta patienter alls. dessutom tycker jag att det ska finnas bättre stöd för alla som väntar på provsvar för cancer etc. borde finnas en stödkontakt minst. kram p
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: