Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Malik

Kategori: Svikna änglar

 
 
Som de flesta har läst så har Malik Bendjelloul tagit livet av sig efter en tids,
eller kanske en livstid i depression. Malik jobbade för Kobra som jag stötte på honom först, sedan gjorde han dokumentären Searching for Sugarman som gav honom en Oscar. Personligen älskar jag dokumentären och längtade efter nästa om Elephant whisperer.
 
 
(Från Rodriguez-låt i dokumentären)
 
Dagen innan Malik dog satt jag och googlade runt på Johanna Sällström bara för att jag mindes henne
och ville veta mer. Johanna sa i en intervju bara några månader innan självmordet att hon mådde ok
men att det hade varit jobbigt en tid. "Jag har alltid trott att jag ska dö vid 30" sa Johanna, hon blev 32.
 
Maliks sommarprat 2013 var inspirerande och utan en enda föraning om något jobbigt personligt.
Jag vet inte om Malik blev sjuk från ingenstans, men det känns inte så. Det känns i hans röst och i 
hans ögon. Jag önskar att han och Johanna kunde berättat mer om hur de hade mått,
kanske trodde de att mediavärlden skulle distansera sig från dom precis som
människor gör i verkliga livet - från dig och mig och oss.
 
Kanske och förmodligen inte - hade Malik och Johanna inte dött, och mina kompisar, någons pappa,
någons syster, någons barn, någons mamma - om det inte vore för tabun.
 
Tabun skapar utanförskap, och en icke exsisterande vård och med personal som inte
ens vågar stå för vad de jobbar med.
 
Malik som hade hela världen framför sig, precis som du och jag. Jag frågar inte Malik varför,
jag frågar politiker och vårdchefer, Varför.
 
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • tr säger:
    2014-05-15 | 22:57:09
    Bloggadress: http://trainoverwater.wordpress.com

    en bekant/vän till mig tog sitt liv för ca 2 månader sedan.

    det är hemskt att man efter att någon tagit sitt liv tittar igenom bilder på de personerna för att hitta någon som helst hint om hur de mådde. Det är oftast i ögonen. De där ögonen som försöker låtsas som ingenting men ju mer man tittar desto djupare ser man sorgen.
    usch. Vila i frid alla fina.

    Svar: Jag beklagar. Ja jag tycker man ser mycket i ögonen även på Malik. Kram
    Läs här :)

  • ? säger:
    2014-05-17 | 04:30:08

    När detta kom ut= Pressen "vågade" inte skriva att han tog livet av sig. Men de kan skriva att "mamman blev mördad av sonen" "Obama hedrar offer" MEN ATT VÅGA VISA HUR SANNINGEN KAN VARA ÄR SVÅRT.
    Kobra tog ju också genvägar. Vaknar någon upp nu då?

    Svar: Vet vad du menar, men det är anhöriga som bestämmer vad som kommer ut, och inget "brott" har begåtts. Det värsta är att många skriver att "vården inte räckte till" som att den någonsin har gjort det. Jag tror att det snart kommer komma ut HUR han gjorde det eftersom jag vet hur. Och att det diskussionen kommer hamna på ett annat ställe och att man inte koncentrerar sig på självmord som centrala frågan. Jag hoppas faktiskt de inte går ut med det. Kram
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: