Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Missbrukare eller Psyksjuk - vad vill du stämplas som?

Kategori: Berättelser, Diskussion

 

"Jag blev hämtad av Polisen pga jag inte ville följa med Mobila teamet in till

Psykakuten. Jag var självmordsbenägen efter jag fått ett chockbesked.

Mobila teamet ringde Polisen som i sin tur hämtade utan motstånd från

min sida.

 

3 veckor senare får jag ett brev från Socialtjänsten att Polisen tagit mig

för LOB(Lagen om Omhändertagande vid Berusning).

Jag var inte påverkad av något vid tilfället.

 

Började rota i detta och förmodligen så har Polisen eller Socialtjänsten

skrivit fel, detta enligt Västbergas polis själva -  eftersom det enligt dom

i händelserapporten inte står något om misstänkt påverkan av någon

substans alls. De berättar att man använder samma blankett när man

som när man gör en LOB-anmälan, och att Socialtjänsten förstått

ärendet fel.

 

När jag ringer Polisen i Västberga, får jag till svar att det inte går och

ändra och att de vägrar ringa Socialtjänsten och ställa allt till rätta.

De säger att jag får fixa det själv, fast jag behöver

polisens hjälp, för Socialtjänsten tror ju inte på mitt ord.

 

Jag sa att jag inte vill bli stämplad som missbrukare

när jag inte är det. Polisen säger då att jag borde tänka på saken

och låta LOB stå kvar eftersom, det enligt henne, är värre att bli

inkörd till psykiatrin pga psykisk sjukdom än att omhändertas

för att man är full/knarkat.

 

Blev så oerhört chockad över detta svar. När dessa svar började

komma spelade jag in henne. Hur fan kan polisen på riktigt (!!!)

anse att jag ska ha LOB kvar i Socialtjänstens system än 

mitt riktigt problem - att jag mår psykiskt dåligt - för att det är

ett fulare problem?

 

Jag börjar på riktigt, tappa hoppet om det här jävla samhället"

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2014-05-04 | 02:42:53

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5841980

    Svar: tack ska länka
    Läs här :)

  • C säger:
    2014-05-06 | 10:28:24
    Bloggadress: http://alltoviktigtochviktigt.blogspot.se/

    Jag skulle personligen inte bry mig för jag har haft så många LOB på mig genom åren. Jag kan dock förstå att det inte är så kul om man inte har några sedan tidigare

    Svar: ja speciellt eftersom man inte Lobat
    Läs här :)

  • Angelica säger:
    2014-05-14 | 15:45:50

    Mejla gärna mig! Låter ju helt galet ju!

Kommentera inlägget här: