Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Anna RPK

Kategori: Berättelser

Psykiatrin.blogg.se - Nu med 115 bloggar om psykisk sjukdom!

Cosmo och Cat startar en träff i Kristianstad!
Bor du i Kristianstad så tveka inte att gå in HÄR!



Anna berättar om sin situation på RPK, rättspsykiatrin, som vi diskuterat på senaste. Detta i ett mejl till bloggen.
Tack ANNA!

DEBATT på SVT kommer på tisdag den 5 maj kl 20:30 att sända ang RPK och psykiatrin.

Elin på rättpsyk - blogg
Tidigare inlägg om detta.
Starten på diskussionen om detta

"Jag kom till RPK för att jag är mycket vårdkrävande, jag liksom skar mig regelbundet. Jag har åkt in och ut i 9 år på vanligt psyk. De senaste tre åren har jag levt typ med ständigt x-vak när jag legat inne. Jag har medicinerats med tunga mediciner bla zyprexa, jag har gått upp 45 kilo på denna medicin. Jag kom till RPK i mitten av januari 09.

Man får ett eget rum på 20 kvadratmeter. Man får ha mobil utan kamera, man får ha dator utan kamera. Man får ha eget internet. I början får man bara gå ut med personal. Man använder sig utav friförmåner som behandling och mål. De friförmåner som tillämpas är att man får börja gå ut 1 timme om dagen i 2-4 veckor innan detta utvärderas, man får också börja på arbetsterapi.
Innan man börjar med något utanför avd måste man göra olika tester, som bla något som heter hcr20 detta är ett sätt att ta reda på om man är bla farlig. Dagarna är långa, man umgås inte med personalen, dom sitter bara på experditionen. När man ska ut måste man skrivas ut, man kollar vad man har på sig och skriver detta på datorn, man skriver också hur länge man ska vara ute. När man kommer tillbaka måste man ta av allt löst i fickorna, man tar av alla metallföremål och sedan går man igenom en detektor. Det genomförs stickprov av att lämna urinprov. Ibland måste vi samlas i köket så att personlen kan göra rum-genomsökning.

Behandliningsmetoden som används är KBT, men den ser vi inget av. Personalen använder sig utan aktivt ointresse för oss självskade-tjejer. Man tar själv ansvar för att gå upp på morgonen. Om man inte går upp på morgonmötena som är kl 7:30 så får man inte utnyttja sina friförmåner den dagen. När man kommer till avd så får man en väckarklocka och man får veta att man själv tar ansvar för att hålla koll på när måltider severas.
Man använder sig utan olika tvångsåtgärder som tex isolering och tvångshanskar. Om man har mycket mediciner när man kommer till rpk så tar dom bort allt som är beroendeframkallande som tex benzo. Man använder sig inte utav någon form utav tillsyn utav patienterna. Enda gångerna som personalen kommer är när man ska ha medicin.

Man äter med plastbestick. Man har 3-4 st kontakt personer. man blir väldigt ofta misstrodd när man säger något. Hot är en vardag för oss, vi ska veta var vi är någonstans. Man uppmannas hela tiden att man ska ta eget ansvar. Om man mår dåligt säger personalen att man har ett eget val, det är helt riktigt men när man krisar så tänker man inte så utan man behöver ett aktivt stöd. Vi lpa:are lever här på RPK med dömda brottslingar. Dom som har LRV kan vara mördare, våldtäksmän, missbrukare osv. Läkaren kommer varannan till var 3:de vecka för rond, helt sjukt dåligt. Vi självskade tjejer borde inte vstas med dömda brottslingar, utan man borde ha ett enskilt boende för oss där fokus låg helt på oss."

KOMMENTARER:

  • polly säger:
    2009-04-30 | 05:46:09
    Bloggadress: http://polly.webblogg.se/

    heheh. det var väl inte så svårt o lista ut om jag bloggade om pskykisk ohälsa? bara o läsa min blogg. hehe

  • Em säger:
    2009-04-30 | 07:40:05
    Bloggadress: http://hemlighetsmakerii.blogg.se/

    Hej.

    Jag vill egentligen inte inse att jag är sjuk, särskilt inte att jag är psykiskt sjuk. Jag har äs men har inte fått någon diagnos men skulle tänka att jag har äsuns. Jag har även varit nära att få DBT behandling men tackade nej så skulle väl säga att jag har borderline då. Jag är väldigt osäker då ingen har sagt något direkt att du har ju det men du får publicera min blogg om du vill.

  • l säger:
    2009-04-30 | 08:08:54

    jag har själv diagnosen borderline.. tycker det är hemskt hur man kan bli behandlad :@ Stöter själv på hinder ibland inom sjukvården.. senaste jag fick höra var att jag inte ens är "sjuk" nehee men va e det då folk som jobbar borde utbilda sig mer o lära sig om de psykiska störningar de jobbar med.... hoppas allt ordnar sig för dig iaf kraaaaaaaaam

  • Beva säger:
    2009-04-30 | 08:21:25
    Bloggadress: http://bevabanzai.blogg.se/

    Hej!

    Jo det stämmer bra att jag har en diagnos, bipolär typ 2. Har även släng av ätstörningar, social fobi, självskadetendenser och panikångest, men det är endast bipolariteten som jag medicineras för.

    Du får gärna länka till mig, delar gärna med mig av mina tankar och känslor för en ökad förståelse om det här med psykisk ohälsa (som det så fint heter :P)

    Kram

  • pat punkt säger:
    2009-04-30 | 09:14:34
    Bloggadress: http://hispaliv.tk

    Att acceptera sin sjukdom är nog bland det svåraste man kan göra, men då man gjort det kan man ju alltid jobba på det, det kan man inte så länge man inte är medveten om sina problem fullt ut..



    behandlingen inom psykiatrin är under all kritik i många fall, men jag tycker inte att det är jätte provocerande att man med LPT hamnar på rättspsyk, då det oftast är av en anledning och att allmänpsyk helt enkelt inte har samma resurser..Fast sen kan man ju som klinik kanske anpassa patient klientelet på avdelningarna så att det går bättre ihop..

  • moa säger:
    2009-04-30 | 09:33:44
    Bloggadress: http://moaornberg.blogg.se/

    sv: ja, jag bloggar om en psykisk sjukdom. min diagnos är ÄS UNS (ätstörning utan närmare specifikation), och du får jätte gärna länka min blogg =)

  • BellaBella säger:
    2009-04-30 | 10:26:12
    Bloggadress: http://thehotbella.blogg.se/

    hej! du får gärna länka till min blogg :) jag har adhd, och dom diskuterar om jag är mano depp, är även deprimerad ....

  • Livsreflex säger:
    2009-04-30 | 13:41:41
    Bloggadress: http://blogg.aftonbladet.se/30078

    Bloggsvar: Nej jag skriver inte om ämnet psykologi eller har någon diagnos. (Gjorde inget att du frågade.)

  • jenn säger:
    2009-04-30 | 16:34:22
    Bloggadress: http://morkret.blogg.se/

    nej jag har ingen diagnos, jag är frisk. försöker jag iaf inbilla mig. vill inte inse.

  • polly säger:
    2009-04-30 | 16:46:40
    Bloggadress: http://polly.webblogg.se/

    nej som sagt så är jag inte sjuk

  • Kicki säger:
    2009-05-01 | 09:11:45
    Bloggadress: http://youcanthandlethetruth.blogg.se/

    Hej. Nej jag skriver inte om det men har en vän som gör. www.roxii.blogg.se kolla med henne!



    Intressant blogg förresten.

  • Tantti säger:
    2009-05-01 | 09:27:18
    Bloggadress: http://trettioarskrisen.blogspot.com/

    Hej på dig! Nej tyvärr, jag har ingen psykisk sjukdom, men en trettioårskris. :)

  • polly säger:
    2009-05-01 | 16:38:49
    Bloggadress: http://polly.webblogg.se/

    jag har en kompis som är psykiskt sjuk o skriver om det hela tiden i sin blogg.

  • Cosmo säger:
    2009-05-01 | 17:36:46
    Bloggadress: http://psyk-nytt.blogspot.com/

    Hej!

    Synd att du inte kan hänga på vår Kristanstads träff men vill du lägga ut en efterlysning så andra kanske kan hitta till oss genom dig och komma på träffen?

    Vore jätte snällt!

    Kram

  • Malin säger:
    2009-05-02 | 00:26:29
    Bloggadress: http://majoli.blogg.se/

    CITAT: En natt för ett par år sen hade jag skurit mig ganska mycket och kände att jag inte orkade leva. Jag mådde väldigt dåligt och pappa skjutsade då in mig till akutpsyk. När vi äntligen får träffa en läkare så låter det så här (det är bara en del av vad som blev sagt):



    Jag: Alltså, jag mår inte bra. Jag vill bara dö, jag tar livet av mig snart!

    Läkare: Vill du verkligen dö? Varsågod att gå ut genom dörren då! Ska jag släppa ut dig?

    Jag: Nej, men jag mår bara så himla dåligt och har självmordstankar ju.

    Läkare: Åk hem nu och drick en kopp kaffe och ät en smörgås och gå och lägg dig.





    Sen åkte vi hem. Tack för hjälpen då.

  • camilla säger:
    2009-05-02 | 11:04:07
    Bloggadress: http://roxii.blogg.se/

    ja självklart det är bara att länka om du vill det!

    Brukar vara här inne o läsa ibland!

    mvh Camilla

  • Tappaintehoppet säger:
    2009-05-02 | 12:51:05
    Bloggadress: http://tappaintehoppet.blogspot.com/

    Hej och tack för att du kikar in till mig då och då. Skickar en varm tanke tillbaka och hoppas du kan få hjälp.

  • Matilda säger:
    2009-05-02 | 18:00:54
    Bloggadress: http://skulderbladsvingar.blogspot.com/

    Starkt inlägg, hemskt allt det med rättspsyk.

  • L säger:
    2009-05-04 | 09:55:58
    Bloggadress: http://utandinluft.blogg.se/

    åh, synd att man bor i sthlm!

  • Anonym säger:
    2009-06-30 | 10:42:31

    Tänk om folk kunde bilda sig en egen uppfattning och inte tro på allt som står i media.....

  • Lee säger:
    2010-08-19 | 20:26:27

    Jag låg inne på rättspsyk i sundsvall 2002 på ett LPT-papper. Din berättelse kundelika gärna ha handlat om min tid på rättspsyk. Nu är det 8 år sedan som jag tillslut blev fri.(11e september 2002) Ännu idag så kämpar jag för att bli fri från "efterskalven" som blev resultatet från den "behandling" jag fick. Att låsa in en självdestruktiv aspergers ihop med ett gäng dömda typer,bla narkotika-langare, var ett mycket effektivt sätt att hjälpa mig finna nya sätt göra mig illa på,då jag efter ett tag hade tröttnat på den mera klassiska "kniv-och-sax-leken" på mina armar. Jag mådde dåligt och tog, till en början,eget insiativ söka psykhjälp men efter några omgångar så blev det LPT. Jag kom in på rättspsyk som en vältränad idrottskvinna som fortfarande hade titeln "sveriges starkaste kvinna" men när jag kom ut från rättspsyk och efter några månaders "behandling", kom jag ut som en stor-rökande narkoman med alkoholproblem. De olagliga drogerna har jag sedan flera år varit fri ifrån men jag är fortfarande en rökare,vilket jag inte trivs med. Jag börjar sakta men säkert få en allt mer acceptabel och "normal" ekonomi, en ekonomi som blev totalförstörd strax efter min vistelse i sundsvall. Jag har fler detaljer om vad ljust jag råkade ut för under min tid på rättspsyk,veldigt sjuka och otroliga grejer om hur "plitarna" kunde "behandla" oss, men att ta upp HELA min berättelse också i en kommentar, det jag ingen kraft till ljust nu men vill avsluta med berätta en grej jag tycker är otroligt otrolig: För denna påtvingade mardröm av "behandling",100 mil från mitt hem, krävde dom flera tusenlappar av mig som betalning,vilket jag tycker är lika logiskt som om en våldtäcksman skulle tvinga sina offer att betala för våldtäckten.Lee

  • Anonym säger:
    2011-06-11 | 19:59:24

    Hej Elin,

    jag har träffat dig och varit på din avdelning. Din berättelse stämmer ganska bra med att personalen endast sysslar med "förvaring" medan de hävdar att de sysslar med någon slags "utvärdering". HCR20 är ett löjeväckande "verktyg" att mäta någonting med.



    "Vi lpa:are lever här på RPK med dömda brottslingar. Dom som har LRV kan vara mördare, våldtäksmän, missbrukare osv. Läkaren kommer varannan till var 3:de vecka för rond, helt sjukt dåligt"



    Stämmer att RPK har en hel del grova brottslingar, men på er avdelning sitter ju inte mördare eller sexualbrottslingar, inte ens bland kvinnorna som isåfall skulle varit på en annan avdelning.

    Psykiatern kommer var tredje vecka och byter ord i fem minuter och vad man då säger saknar betydelse då han utgår från personalens rapporter.

    Det är en sjuk värld därinne. Normalt beteende premieras, men att bete sig och fungera som man gör ute i samhället är ju helt omöjligt. Man lever under en skräck för hämndaktioner från vårdarna om man opponerar sig det minsta och de vrider allt mot patienterna som de kan. Vårdarna har alltid rätt och patienten är sjuk och ingen ska lyssna.



    RPK tar nu inte längre mot självskadepatienter. De har ett långt brev om varför på sin hemsida där den enda behållningen är det som står mellan raderna. De har utvärderat att de gjort ett riktigt bra jobb, men... Dessa patienter har brännt ut personalen.... Enligt RPK.

    Det finns mycket att tillägga om psykiatrin i stort. RPK är tyvärr lika bemannat med undermålig ettöres-personal som alla andra ställen. De kan vifta med vilka papper de vill, men det kommer inte att hjälpa några patienter att de närvarande vid utbildningar och kurser med löjliga teorier om hur patienter ska hjälpas.

    Vad det gäller medias bild så vet vi att det finns två val. Antingen tro på läkarnas påståenden om patienterna som i sin tur går arv och innehåller i regel felaktiga uppgifter och överdrivande av händelser eller så följer man patienterna vilka har klagomål på lathet, okunnighet och empatistörningar hos personalen osv. Jag väljer att lita till patienterna.

    Hoppas det går bra för dig Elin.



Kommentera inlägget här: