Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Arbetsförnedringen

Kategori: Diskussion

Psykiatrin.blogg.se granskar..




(Arbetsförmedlingen)

[email protected]
Nu kan du skriva till oss hur du blivit bemött av Arbetsförmedlingen!
Helst i psyk-relaterade situationer, men det blir svårt eftersom det finns så mycket att skriva om. Så skriv på bara.
Sidan skickas sedan till Arbetsförmedlingen för förbättring!
 
Hej! Det här inlägget är en repris på ett gammalt inlägg.
Dels för att blogg.se har fuckat upp det och för att det ska vara sökbart på google igen :)
Det kommer fler som dessa kontenuerligt.
Tips till Arbetsförmedlingen:
* En "psyksjuk" går inte efter några mallar, varje person är unik och har sina egna problem
och behov.
* Varken förminska eller förstora problemen den arbetssökande har.
* Arbetskassans arbete borde handla om männsikor, inte om de administrativa systemen.
* Bemöt människor i den situation de är i, inte efter en mall, var de borde vara.
* Gå ut till företagen och fråga varför de Inte använder sig av Er när de söker personal
* Om ni tvingar folk att ansöka jobb de inte är kvaliciferade för, är det väl inte konstigt
att ingen anlitar er, eftersom de får så många ansökningar utan de kvalifikationer de begärt?



Introduktion (obligatorisk) på AMS för ungdomar födda 83:
AMS - Det här är en dator..., det här är en mus, det här ett tagentbord som man kan skriva på... Man sätter igång datorn genom att trycka på den här knapp...  Hälften av ungdomarna reser sig suckande och går.

AMS personligt möte. X har i vanlig ordning sökt 10 jobb för veckan. AMS helt ovetande om att X har borderline.
AMS - Asså det är så skönt att ha dig!
X - Vaddårå?
AMS - Nej men i vanliga fall har jag bara massa psyksjuka som ska söka jobb. Det är så skönt att arbeta med en normal människa!


När jag på början av 2000-talet sökte arbete kunde jag inte få A-kassa för att jag hade aldrig arbetat (precis gått ut gymnasiet), och jag fick inte Alfa-kassa för att jag var under 20. Och jag fick inget från Soc för att jag vägrade göra mig av med de få sparpengarna jag fått efter min mormor som hon sagt att jag bara fick lägga på körkort. Men jag blev ändå tvungen att anmäla mig hos AMS och söka 10 jobb i veckan. Jag sökte 80 jobb på ett halvår, fick komma på 3 arbetsintervjuer. Senare fick jag arbete, men det var inte via AMS.

Möte på AMS
X - Men jag hittade inga fler jobb att söka än de här 5. Alla andra jobb krävde att man skulle ha körkort.
AMS - Men sök dom ändå! Bara du söker 10 jobb så!
X - Men det är ju helt onödigt, det är ju ett bud-jobb? De kommer ju bara skita i mitt brev!
AMS - Nädå, sök ändå. Sök det här också!
X - *läser* Vaddå det står ju att jag ska ha jobbat som servetris i 5 år minst! Jag har ju aldrig jobbat som det, inte ens liknande!
AMS - Äh du får väl försööööka lite???



Kommer ihåg min arbetsförmedlare/jobb coach när jag berättade varför jag inte klarar av att sitta i större grupper, pga social fobi ångest mm. Då sa hon jag har träffat många som du och jag vet att man bara ska tänka positivt o inte tänka på dina problem så försvinner allt. Suck säger jag bara för denna kärring! Noll kunskap what so ever!

KOMMENTARER:

  • Diamanten♥ säger:
    2008-08-10 | 12:06:00
    Bloggadress: http://bortomverkligheten.blogspot.com/

    Seriöst,

    jag fattar inte att det finns såna människor.

    "vad skönt att äntligen få jobba med en normal människa" shit.

  • Johanna säger:
    2008-08-10 | 13:16:59
    Bloggadress: http://scorpiongirl80.blogg.se/

    jag köpte den på Cityfesten i gävle i ett marknads stånd

  • malix säger:
    2008-08-10 | 13:32:19
    Bloggadress: http://malix-jappjagklaradedet.blogspot.com/

    nu är det så att jag inte behövt utnyttja dessa instanser jag har varit lyckligt lottad. men jag har hört riktigt förnedrande historier om denna instans så jag kan skratta mig lycklig över att inte behövt deras service

    hlet ok för mig!

    Malix

  • P säger:
    2008-08-10 | 13:50:06
    Bloggadress: http://anothermee.blogg.se/

    tack för dom orden:) Jag har aldrig behövt ha kontakt med arbetsförmedlingen, tacksam för det.. verkar inte som de hjäler till så mycket ändå!

  • satungen säger:
    2008-08-10 | 14:29:16

    det där var inte roligt...som tur är har jag sluppit sånt senaste åren.

    förödmjukande att tvinga folk till sånt där.

  • Agatha säger:

    Se länken för mitt bidrag. (Tilläggas skall att arbetsförmedlingen klassificerar ADHD och Aspergers syndrom som inlärningshandikapp...)

  • Mia säger:
    2008-08-10 | 15:37:54
    Bloggadress: http://miasnuttis.bloggspace.se

    vet hur de är, säger man att man har ångest så skrattar dom fan en rakt upp i ansiktet, sjukt för jösses..kram

  • Ela säger:
    2008-08-10 | 16:45:01
    Bloggadress: http://mayhembitch.blogspot.com

    Hej! Tack för din kommentar hos mig! Du får gärna länka. Jag lägger upp en länk hit. Gillar det här. Skitbra blogg!



    Arbetsförmedlingen ja...Va där i Torsdags. Alltid mysigt. Man bör grunda med några rejäla Sobril innan man går dit!

  • Anonym säger:
    2008-08-10 | 17:22:10
    Bloggadress: http://merei.blogg.se/

    - haha nah jag passar inte in på denna blogg, tyvärr.

  • Reyhana säger:
    2008-08-11 | 09:43:57
    Bloggadress: http://reyhana86.blogspot.com/

    Kommer ihåg min arbetsförmedlare/jobb coach när jag berättade varför jag inte klarar av att sitta i större grupper, pga social fobi ångest mm.

    Då sa hon jag har träffat många som du och jag vet att man bara ska tänka positivt o inte tänka på dina problem så försvinner allt.

    Suck säger jag bara för denna kärring!

    Noll kunskap what so ever!

  • Maria säger:
    2008-08-11 | 11:30:46
    Bloggadress: http://mariamalmgren.webblogg.se/

    hejhej. Tyvärr så har jag inget att berätta om arbetsförmedlingen. Har aldrig behövt ha med dom att göra och hopaps jag slipper också. Får dras med försäkringskassan istället. Kram

  • A säger:
    2008-08-11 | 21:25:37
    Bloggadress: http://annmi.blogg.se/

    Nix, AMS har jag inga erfarenheter av alls. Just nu vill jag nog inte ha någon länk till min blogg, vill inte vara så "offentlig", men jag säger till om jag ändrar mig. Hoppas det är okej så. Kram

  • Milla säger:
    2008-08-12 | 16:29:03
    Bloggadress: http://doden.blogg.se/

    Hej! Jag har inte börjat arbeta än, VILKET NOG ÄR TUR! Fast jag har hört mycket negativt om arbetsförmedlingen...så man får vara glad så länge man inte behöver lägga ned någon tid på dem. Fast det kommer ju i framtiden, dvs om man lever då.

  • Felicia säger:
    2013-02-16 | 11:42:16
    Bloggadress: http://www.dbtochmmc.se

    Här kommer ett hej :)

    Jag läser flera av de bloggar som är länkade här.

    Jag skriver själv om Borderline och om min tid på behandlingshem. Jag skulle bli glad om du länkade mig, jag vill kunna hjälpa andra med det jag skriver.

    Felicia

    Svar: yepp lägger upp!
    Läs här :)

  • Felicia säger:
    2013-02-23 | 09:40:50
    Bloggadress: http://Www.kreativaterapin.se

    Tack!

Kommentera inlägget här: