Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Borderline / EIPS

Kategori: Diagnoser




Borderline / Emotionell Instabil PersonlighetsStörning

Återpostar detta inlägg från 2008 med NY information!
Hjälp mig att fylla på med tips till personalen, symtom ni tycker är
borderliniska, länkar - allt!


Symtom:
Enligt DSM IV

Karakteriseras av ett genomgående mönster av instabilitet i relationer med andra människor, i självbild och affekter, samt markerad impulsivitet med början i tidig vuxen ålder. Detta visar sig på olika sätt, varav minst fem av följande:

 
  1. Gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller inbillade separationer. Observera: Självmords- eller självstympande beteende som beskrivs under kriterium 5 räknas inte in här.
  2. Uppvisar ett mönster av instabila och intensiva relationer med andra människor som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering.
  3. Uppvisar identitetsstörning: påtaglig och varaktig instabilitet i självbild och identitetskänsla.
  4. Visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (t ex slösaktighet, sexuell äventyrlighet, drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning). Observera: Självmords- eller självstympande beteende som beskrivs under kriterium 5 räknas inte in här.
  5. Uppvisar upprepat självmordsbeteende med gester, hot eller självstympande handlingar
  6. Affektiv instabilitet som kommer av en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (t ex intensiv, episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar några timmar och endast i enstaka fall längre än några dagar).
  7. Kronisk tomhetskänsla.
  8. Uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller svårighet att kontrollera ilska (t ex ofta förekommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål).
  9. Har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller allvarliga dissociativa symptom.

Obs! Borderline är en diagnos som ser väldigt olika ut hos patienterna.
Nedan är symtom en borderlineperson också KAN ha:


Övriga:
- Problem med minnet
- Problem med att hålla en tanke i huvudet enbart
- Isolerar sig men lider av ensamheten
- Försöker att inte känna glädje eftersom man får ångest när man väl gör det.
- En känsla är alltid svart eller vit. Hat eller Kärlek. Död eller levande.
- En tomhetskänsla som gör att man hellre är död än att leva med tomheten.
- En känsla av att ens jag är som en person man måste leva nära, men som man hatar.
- Döden är närmare jaget än livet.
- Alla känslor kan göras (och görs) om till negativa känslor.
- Man känner en situation innan man hinner reagera tankemässigt på den och tänka därefter.
- Att inte ha ett inre JAG, utan snarare är som tusenetthundrasjuttionio olika personer, som alla skall trängas i en kropp.

Bemötande tips till psykiatrin:
- Förstå att relationer är ofta många borderliners problem. Därför kan de få problem med relationen till dig som arbetar inom psykiatrin eftersom det är en typ av relation.
- Påminn borderlinen om sin borderline om när han/hon nedvärderar sig själv som ett symtom.
- Ta alla självmordshot på allvar.
- Beskriv inte personen som barnslig när det egentligen ligger en borderlinediagnos bakom.
- En borderliner försöker inte vara en jobbig patient, vi är bara oss själva.
- En borderliner söker inte uppmärksamhet utan är en medmänniska med en problematik.
- Känslorna kommer inte från negativa tankar utan är ett känslomönster som inte går att styra.
- Bemöt barnet om det är barnet som kommer fram i patienten.

 

Bloggar om olika diagnoser finns uppdaterade här!


Information:

Netdoktor
1177 Info
SLSO
Psykologiguiden

Forum Borderline:

Tyvärr finns inga forum, organisationer eller föreningar för borderlinepatienter. Det är helt sjukt!


AnBO - Anhörigförening Borderline

 
 
Böcker
"På lång sikt" av Clarence Crafoord.
"Borderline Personlighetsstörning" av Kristina Näslund.
"Sänder på tusen kanaler" av Mikaela Aspelin.
"Dialektisk beteendeterapi - Färdighetsmanual" av Marsha M Linehan.
"Ansiktet bakom masken - om att vara borderline" av Jouanita Törnström
"Dialektisk beteendeterapi vid emotionell instabil personlighetsstörning - Teori, Strategi och teknik"
av Anna Kåver och Åsa Nilsonne.

KOMMENTARER:

  • Hanna säger:
    2008-08-31 | 21:00:10
    Bloggadress: http://havskristall.blogg.se/

    Ursäkta mig att svar dröjt så länge, jag lovar att jag ska försöka få iväg ett mail inom de närmsta dagarna.



    Förövrigt är det här en intressant serie du börjat med.



    kram

  • emma säger:
    2008-08-31 | 23:22:03

    svar: ja visst får du länka :)

  • David säger:
    2008-09-01 | 08:26:44
    Bloggadress: http://underdark.blogg.se/

    Bra skrivet!

    Tror du fick med det mesta där :)

  • Linn säger:
    2008-09-01 | 16:07:20
    Bloggadress: http://ettpsykfallsvardag.blogspot.com

    Du får länka till mig. Jag har inte fajtats med Eva ännu, det är på att göra-listan. Jag flyttar den här veckan, ansöker om pengar hos fk m.m. som hör ett psykfalls vardag till. Bloggning och andra roliga aktiviteter får jag göra senare.

  • Crazybird säger:
    2008-09-03 | 11:24:06

    vilken otroligt bra sida! Precis vad jag behöver!

  • Baby Borderline säger:
    2008-09-03 | 22:01:47
    Bloggadress: http://babyborderline.wordpress.com

    Har du kikat på mina sidor på min blogg, om borderline? Det finns lite info där, sen har jag MASSOR av info här hemma. Är det nåt särskilt du tänker på? Symptom? Orsak? Behandling? Osv.



    Jag ska länka till dig också, HÄRLIG sida! :D

  • Reyhana säger:
    2008-09-04 | 09:48:12
    Bloggadress: http://reyhana86.blogspot.com/

    Skit bra skrivet om Borderline, ska joina Borderline forumen- visste inte att det fanns några :)



    Kram

  • Ela säger:
    2008-09-04 | 12:58:10
    Bloggadress: http://mayhembitch.blogspot.com

    Borderline går så ihop med Bipoläritet.

    Känner till flera fall där det varit svårt att ställa rätt diagnos.

    Men eftersom behandlingen ändå e symptomatisk så spelar det ju egentligen inte så stor roll. Dignos e ju dock bara ett ord på ett papper.



    Kram kram.

  • Charlyene säger:
    2008-09-06 | 11:15:11
    Bloggadress: http://charlyene.blogg.se/

    Det jobbigaste som jag upplever, när det gäller borderline, är att jag inte har något inre jag, utan snarare är som tusenetthundrasjuttionio olika personer, som alla skall trängas i en kropp.

  • Sandra säger:
    2008-09-29 | 16:21:26
    Bloggadress: http://blogg.aftonbladet.se/14068

    Vilken underbar sida! klart du får länka till mig! o bra tips till psykiatrin!

  • Sandra säger:
    2008-10-03 | 23:21:13
    Bloggadress: http://blogg.aftonbladet.se/14068

    Min terapaut som jag var hos idag gjorde nog alla fel man kan göra... hotade med tvångsinläggning för jag är s-benägen, antydde att jag var korkad, gav mig skulden för fel som HON gjort, blev arg för att mitt minne är icke existerande och att jag måste "skärpa mig och minnas mer" det verkar som om jag inte "vill må bättre" osvosv.. det kallas extremt dåligt bemötande tycker jag...

  • Sara säger:
    2009-05-04 | 15:07:15
    Bloggadress: http://theatrocious.blogspot.com

    Kanonbra sida!

    Jag bloggar själv om borderline.

    Jag är en ung mamma som kämpar med min diagnos varje dag.

  • http://emotionelltinstabilikronisktomhet.blogg.se/ säger:
    2009-06-21 | 11:26:11
    Bloggadress: http://emotionelltinstabilikronisktomhet.blogg.se/

    Kommer följa din blogg.

  • Anna säger:
    2009-07-01 | 03:00:21
    Bloggadress: http://despised.blogg.se/

    Jag lider också av bland annat borderline, men bloggar inte särskilt mycket om det..

  • Iskalla Motvindar säger:
    2010-02-13 | 14:39:54
    Bloggadress: http://iskallamotvindar.blogspot.com/

    Bra inlägg, just kriterierna är ju lätta att hitta men "symtom en borderlineperson KAN ha" var kul att läsa. Kände igen mig mycket. Jag bloggar om min borderline förresten.

  • nakenochutblottad säger:
    2010-03-26 | 20:22:47
    Bloggadress: http://metrobloggen.se/nakenochutblottad

    Guess what??!! Haha jo, jag bloggar oxå om Borderline, tack för din blogg, du verkar superstark!!

    Nu är det så att jag skriver av en annan anledning L

    Jag och några tjejer till har fått idén att skriva en bok med sasmlade texter och erfarenheter om Borderline och undrar om du och alla andra med diagnosen är intresserade att vara med??

    Man får självklart vara anonym...L



    Kolla in inlägget här:

    http://metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.14386251



    Stora kramar

  • Baby säger:
    2010-07-09 | 10:29:15
    Bloggadress: http://borderlinebabyy.blogg.se/

    nice to know im not alone..

  • baby säger:
    2010-09-08 | 13:25:58
    Bloggadress: http://borderlinebabyy.blogg.se/

    tack för alla bra länkar!

  • Anonym säger:
    2011-04-23 | 19:20:35

    http://ungefarsahar.blogg.se/

  • Sabina säger:
    2011-07-08 | 12:24:00

    Jag vill ha hjälp... vart kan man hitta det? orkar inte med att inte förstå. Orkar inte med att må såhär...

  • Mikaela säger:
    2012-03-09 | 00:11:48
    Bloggadress: http://www.velamedkela.myshowroom.se/

    UNDERBAR blogg! Har att läsa i flera veckor.. Jag älskar dina kriterier, första som faktiskt satte huvudet på spiken om hur jag faktiskt upplever allt. "Isolerar sig men lider av ensamheten." Jag har diagnosen men bloggar inte om min smärta på det sätt som jag gjort förut, vill inte att fel människor ska se att de lyckas med att göra mig svag i mig själv.

    Det där om syskonvåld var också riktigt bra, jag ryser! Inga detaljer men även där har du rätt i otroligt mycket, speciellt när du skriver att föräldrar blundar. Mina bröt med mig när jag sökte deras förståelse.

    Tack för att alla ni finns därute och förstår mig när ingen annan gör det! LOVE <3

  • Twisted mind säger:
    2012-10-13 | 09:37:49

    Tack för att du delar med dig. Det finns så mycket du skriver som jag kan förlika mig med. Vissa meningar är som om jag skrivit själv. Jag fick min borderline diagnos för 1 år sedan. Ingen har pratat med mig om den utan jag fick den bara, nu 1 år senare sjönk insikten hos mig in och jag är arg på psyk. För dom har inte gjort rätt. Ska iaf äntligen få remiss till ett special team. Det finns hopp för oss om vi får rätt hjälp och stöd. Kram

    Svar: tack om det är något är det bara att höra av sig!
    Läs här :)

  • Julia - Borderline säger:
    2014-02-09 | 02:37:14
    Bloggadress: http://twistedborderline.wordpress.com

    Jag bloggar om hur det är att leva med diagnosen. KRam

    Svar: Extremt bra blogg. Länkar onsdag. KRAM!
    Läs här :)

  • Cross the borderlines säger:
    2014-08-14 | 22:30:32
    Bloggadress: http://justakiiss.blogg.se

    Åh äntligen en bra sida om diagnoser. Bloggar om borderline men kanske inte så mycket om fakta utan mer rena känslor. I hopp om att folk ska slippa känna sig ensamma med sina känslor. Kram

    Svar: Nice vill du jag ska göra ett inlägg om din blogg? Kram P
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: