Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Ingen jävla barnvakt

Kategori: Citat




Där Huddinge sjukhus finns, ja där finns citaten!
Har du några citat på lager, tveka inte.. skriv till [email protected]
 
Hej! Det här inlägget är en repris på ett gammalt inlägg.
Dels för att blogg.se har fuckat upp det och för att det ska vara sökbart på google igen :)
Det kommer fler som dessa kontenuerligt.
 
Pat med panikångest, borderline o depression.
Psyk - Le lite du ser så ledsen ut!
X - Jag är ledsen
Psyk - Äh ryck upp dig!
X - Du borde fan inte jobba på en psykavdelning
Psyk - Nähä?
X - Nä, komapatienter eller något sånt hade passat dig bättre.
Allmänpsyk Örebro

X - Hej. jag skulle vilja ha en tid hos er i förebyggande syfte, mår så jävla kass under höst och vinter...
 Psyk - Mår du dåligt nu eller?
X - Asså, inte direkt, men jag kommer göra det snart, tänkte vara ute i tid den här gången så man kanske slipper åka in till psyk-akuten sen. 
Psyk - Jaja, hit får du bara komma om du är självmordsbenägen eller psykotisk!
X - Men jag blir ju det under höst/vinter!!!
 Psyk - Ja då får du väl höra av dej då.
Vällingby psykiatriska mottagning

"Du får skylla dig själv. det är ditt eget fel att du är här"
Mentalskötare. Bup sachsska

"Jag föreslår att du går hem och dricker en kopp varm choklad"
Psykiatiker efter patient berättat om sina självmordstankar. Bup sachsska

"Om det är dö du vill så finns det ingenting vi kan göra"
up sachsska

X har möte med läkare och mentalskötare på en slutenavdelning där X varit inlagd. X bersättar om sina självmordstankar och läkaren säger att de beslutat att X ska skrivas ut.
Läkare - Du får kontakta oss igen om du mår sämre.
X - OM mitt tillstånd försämras YTTERLIGARE så är enda sättet jag eventuellt kommer tillbaka hit i en ambulans!
Läkare - Du kan ju sätta dig i en taxi istället ifall du känner att du behöver tas in akut.
X - Och det har jag ju råd med...?
Läkare - Men om ditt liv är i fara så är väl inte det någon kostnad?
X - Men om ni ändå inte lägger in mig då, vad är det för vits? Ni lägger ju inte in mig nu fast jag behöver det NU!
Saken diskuteras vidare och till slut tystnar X reignerat och ler.

Läkare - Vad tänker du nu?
X - Det är ingenting ni vill höra.
Läkare - Varför tror du att vi inte vill höra på det?
X - För att ni redan har bestämt er för hur saker och ting är och ni vill inte lyssna på något annat.
Läkare - Jag tycker du ska tala om det även fast du känner så.
X - Jo jag tänkte att när jag går ut härifrån så ska jag ringa min flickvän för att se om jag kan komma hem till henne och då skulle jag kunna säga: 'Jag sa att jag ville ta livet av mig och de skrev ut mig'.
Läkare: Det är ju positivt att du vänder dig till henne.




Det är sent en kväll, och 3 patienter sitter och kolla på TV. Mentalskötaren som precis har gått på nattskiftet ställer sig framför TV:n och böjar plocka bort gamla tidsskrifter som har legat på bordet i flera veckor. Patient X & Z
X - Ursäkta, kan du göra det sen? Vi försöker kolla på TV:n.
Psyk - Då får du göra det själv! De här tidningarna har legat här i flera veckor och du bara sitter på ditt arsle och gör ingenting för att hjälpa till att hålla ordning här.
Z - Vi har plockat disk och sopat golv, något som inte ens är vårt jobb!
Psyk -  Ja, det är ju bra att ni hjälper till. Men ni kan ju faktiskt försöka anstränga er liiite mer.
Mentalskötaren tar med sig tidningarna och går.
Allmänpsykiatrisk avdelning, Östra Sjukhuset, Göteborg.

Patient X får dropp med Anafanil mot depression och ångest. Dosen har denna dag höjts, och X känner sig rejält snurrig. Hon går ut på rökbalkongen, och sätter sig vid dörren och tänder en cigg. Ut kommer mentalskötare..
Psyk - Här får du inte sitta och röka, du måste gå hela vägen ut på balkongen.
X - Men jag är så snurrig att jag inte kan gå längre, jag är rädd att jag skall trilla.
Psyk- Men här får du inte sitta, det drar in rök!
X - Men de har precis höjt dosen (X pekar mot droppet), jag kan inte gå längre ut.
Psyk - Då får du inte röka!
Mentalskötaren vänder sig om och smäller igen dörren så att patient X knappt hinner dra undan armen så att den inte hamnar i kläm.

Allmänpsykiatrisk avdelning, Östra Sjukhuset, Göteborg.

 

Patient X ligger i soffan sent en kväll och kollar på TV. Mentalskötaren ser detta och ställer sig framför TV:n.
Pysk - Här får du inte ligga.
X - Varför inte det?
Pysk - Sofforna är till för att man skall sitta i dem. Vill du vila får du gå in på ditt rum!
X - Men jag tittar ju på TV!
Pysk - Då får du göra det sittande!

Allmänpsykiatrisk avdelning, Östra Sjukhuset, Göteborg.

X - Men hallå? Jag har ju suttit här i över 5 timmar hur länge skall jag behöva vänta?
Pysk - Amen duger inte vården här så får du vända dig någon annanstans , sitt inte här och klaga!
Borås Pykatiska akutmottagning


"Om det inte vore för dina barn så hade du inget värde."
Behandlingsansvarig

X har precis skurit upp hela sin arm och sitter i behandlingsrummet för att bli omplåstrad då
en fast anställd mentalskötare kliver in.

Psyk - Vi kanske också ska gå och skära oss!
Allmänpsykiatrisk slutenvårdsavdelning, Huddinge sjh 
 
X har blivit inlagd och all Lergigan gjorde att X:s slemhinnor torkat ut. Läpparna var så torra att dom blödde. X fick fick inte gå ut utan personal.
Med tårar i halsen frågar X snällt om hon kan följa med till apoteket.
Psyk - Sådant får väl du köpa då du blivit utskriven!
Allmänpsykiatrisk slutenvårdsavdelning, Huddinge sjh 

X på besök på sin avdelning för att hämta medicin. Larmet piper från någon som larmat från sitt rum och behöver hjälp.
X - Det piper.
Psyk - Jaha?
X - Men någon vill ha hjälp?!
Psyk - Men jag är väl ingen jävla barnvakt!
Allmänpsykiatrisk slutenvårdsavdelning, Huddinge sjh 

KOMMENTARER:

  • Johan Ydrén säger:
    2008-08-29 | 01:10:03
    Bloggadress: http://www.johanydren.se

    Jag vill bara slänga iväg en uppmuntrande kommentar för jag blir så imponerad av det omfattande jobb du gjort. Alldeles särskilt alla du kontaktat och lyckats sälja in information om din blogg för. Jag önskar jag hade din driftighet.



    Lycka till.

  • Baby Borderline säger:
    2008-08-29 | 12:11:20
    Bloggadress: http://babyborderline.wordpress.com

    Hej! Du fåpr gärna länka till mig, så länkar jag till dig. :) Sry att jag inte har svarat, har varit lite deppig ett tag och haft stiltje i min aktivtetsnivå... :P Den är iaf skitbra din blogg! I love it! :)



    Kramar

  • Linn säger:
    2008-08-29 | 20:39:57
    Bloggadress: http://ettpsykfallsvardag.blogspot.com

    Jag har vårdats av Huddinge psykiatriska slutenvård ett antal gånger, dessvärre kan jag inte komma på några citat. Men jag känner väl igen attityden från personalen ovan.



    Det värsta tjänstefel de gjorde var att de aldrig fixade fram någon veganmat åt mig. Den maten som kommer i matlådor som kommer till lunch och middag fick jag i vegan-variant, men varje frukost, kvällsfika och annan fika fick jag nöja mig med en kopp te eller kaffe utan någonting i och några skivor knäckebröd utan någonting på. Jag bad dem varje dag att köpa in sojamjölk/vegetabiliskt margarin/grönsaker/nyponsoppa/blåbärssoppa/nötter eller vad som helst som kunde dryga ut min kost, men veckorna gick och det skedde aldrig. Det hjälpte knappast depressionen att behöva leva 1000 kcal per dag och även om jag rent ideologiskt var beredd att rucka på veganismen efter några dagar så gick det ju inte då allt animaliskt gör mig jättesjuk.

  • L säger:
    2008-08-30 | 17:44:29
    Bloggadress: http://obalans

    blir så jävla arg

  • Fjärilen säger:
    2008-09-02 | 02:23:09
    Bloggadress: http://psykfallet.blogg.se/

    Vad bra det känns att jag pga att jag bor där jag bor tillhör psyk i Huddinge..

  • Diamanten säger:
    2008-09-05 | 06:57:01
    Bloggadress: http://www.bortomverkligheten.blogspot.com/

    Alltså, vad fan jobbar

    dessa idiot fan inom vården för?

    har dom allvarliga problem eller något o_o

  • Francke säger:
    2008-09-17 | 20:42:49

    Åh fy fan, åh fy fan, åh fy fan... Vad mycket saker som kommer tillbaka. Obehagligt.. Trodde faktiskt inte att de var så ill i hela Sverige.

    Ska samla mig och försöka skriva ner alla citat från MAS i Malmö. Har erfarenheter från X antal avdelningar.

  • Pat Punkt säger:
    2008-10-28 | 21:38:22
    Bloggadress: http://hispaliv.tk

    Hej!



    Jag har lite citat på min blogg..du kan "låna dem" om du vill...det har en egen liten kategori!



    Ska försöka knåpa ihop nått om depression med typ imorgon.



    Ha det gott!

  • Anonym säger:
    2013-01-27 | 15:31:26
    Bloggadress: http://osams.blogg.se

    Åh, vilka hemska minnen som kom tillbaka. Det är vidrigt.

    Svar: Mjo det e ett helvete
    Läs här :)

  • Victoria säger:
    2013-02-01 | 14:17:55
    Bloggadress: http://morkradd.wordpress.com

    Patient: Jag känner mig så deprimerad.
    Sjuksköterska: Om man känner att man är deprimerad, är det ett tecken på att man inte är deprimerad.
    (BUP:s akutavdelning)

    Hahaha =D =O =S

    Svar: hahahaa whaaaaat!
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: