Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Psykiatriutbildning

Kategori: Diskussion


(Stenmark)
Man kanske behöver lite mer utbildning som mentalskötare?
 
Hej! Det här inlägget är en repris på ett gammalt inlägg.
Dels för att blogg.se har fuckat upp det och för att det ska vara sökbart på google igen :)
Det kommer fler som dessa kontenuerligt.


När jag fick höra att polisen skulle skicka vår sida till Polishögskolan kom jag på att jag ville skicka bloggsidan till högskolorna med psykiatriprogram. Då visade det sig att det fanns otroligt FÅ utbildningar vilket jag vet har diskuterats.

Jävligt dåligt tycker psykiatrin.blogg.se!
Vi som dessutom har pratat mycket om att vi vill ha utbildad personal i psykiatrin!
Se här
Jag har iallafall skickat informationen till skolorna, se nedan.

Observera att jag menar program på Högskole och universitets nivå - inte KY-utbildningar eller kurser.
Det är allt för få högskole/universitets utbildningarna inom psykiatri (som inte är inriktade till sjuksköterskor) är idag:
"Psykiatrisk omvårdnad" finns på Högskolan Väst, Malmö högskola, Högskolan i Gävle samt Umeå universitet.

Arikel: Ny utbildning för samordnad psykiatri.

KOMMENTARER:

  • Fjärilen säger:
    2008-08-07 | 04:16:34
    Bloggadress: http://psykfallet.blogg.se/

    Måste bara säga att det känns skönt att det är någon som verkligen tar tag i det här när man inte själv har orken att bråka med allt och alla.



    Sen undrade jag om du kunde göra mig en tjänst, skulle du kunna byta namn på länken till min blogg så att det istället för psykfallets blogg står Fjärilens Blogg.



    Det kanske inte verkar så viktigt men det skulle kännas bättre för mig. Tack!

  • satungen säger:
    2008-08-07 | 20:46:19

    ja vi hade 2 veckor psykiatri på den treåriga SSK -utbildningen...diskuteras om skötareutbildningen ska bli på högskola men händer inget?

    de två veckorna var ok,men gav inte så mycket mer än gymnasiets psykologi b-kurs..

  • Who säger:
    2008-08-07 | 20:59:32

    Finns en LKY-utbildning i Eslöv "Socialpsykiatri - Psyko Socialt rehabiliteringsarbete"

  • Gubben säger:
    2008-10-14 | 17:24:27

    Jag undrar vad det är för fel på ky-utbildningar?

    Den jag tänker på och som verkar vara standard är en 2 årig utbildning inom psykiatrin, kan jämnföras med en sjuksköterska som har special kompetens inom psykiatrin enbart läser 1 år av psykiatri...



    Min önskan skulle vara att få yrkestiteln skötare legitimerad, då skulle kraven på utbildningen skärpas, dvs man kan inte gå uska utbildningen sen läsa några månader psykiatri och få dubbelkompetens sen kalla sej skötare.

    Utan snare skulle då undersköterska vara ett grundkrav till att få gå den 2 åriga skötarutbildningen, sen skulle man kunna kalla sej legitimerad skötare och på så sätt höja kompetensen och anseedet i yrket.

  • Gubben igen säger:
    2008-10-14 | 23:54:28

    här kommr lite länkar som jag så du ville ha...



    ochhalsa/halsoochsjukvarden/psykiatrin/dokument/KYfolder%25202008.pdf" rel="nofollow">http://www.ltdalarna.se/upload/vardochhalsa/halsoochsjukvarden/psykiatrin/dokument/KYfolder%202008.pdf



    KYPsykiatri2008.pdf" rel="nofollow">http://www.masugnen.se/pdf/FolderKYPsykiatri2008.pdf

  • karin säger:
    2008-12-31 | 12:22:39

    Hej!

    Det finns faktiskt en KY-utbildning i Göteborg, Gårdsten vid Mångkulturella Folkhögskolan;

    Den är tvåårig och man blir Behandlingspedagog med psykiatrisk och etnokulturell inriktning. Nästa intag sker per den 15 april 2009 och en ny grupp börjar utbildningen i slutet av augusti 2009.

Kommentera inlägget här: