Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Citat Sjukvården

Kategori: Citat


Har ni några psykiga citat från sjukvården är ni välkommna!!
[email protected]


X kommer till akuten efter sin andra självskada inom kort tid och ligger inne i ett rum med extrem smärta. En läkare kommer in med en blick som kan döda och hälsar inte ens utan tar bara av sig läkarrocken med flera djupa suckar. Läkare: "Jaha, så du har gjort det igen?"
 X: "Mm..."
Läkare (utan att ens titta på X): "Så himla onödigt".

Läkaren undersöker X hårdhänt trots att en läkarkollega står brevid och säger: "hon har jätteont". X rycker till och skriker pga smärtan medan läkaren fortsätter utan ett ljud och utan att ta hänsyn till någon smärta. Flera onödiga kommentarer slängs i ansiktet på X. När det ska bedövas säger läkaren (åter igen med hög haka och utan att ens se på X):

Läkare: "Vill du ens ha bedövning? Vi kanske ska strunta i den."
 X: "Det spelar mig ingen roll"
Läkare: "Jaja..." (det blev bedövning iallafall).



 X ligger på sjukhusavdelning och väntar på operation. Bara några dagar tidigare var X inne för samma självskada. Läkaren som ska operera kommer in och sätter sig på sängkanten.
Läkare: "Jaha, så nu har du gjort det igen?"
X: "Mmm..."
 Läkare: "Jag kommer operera dig idag men om du kommer in igen med samma sak så kommer jag inte att operera dig för det här tycker jag är att utnyttja vården till det grövsta".
 X skäms och undrar om läkaren på riktigt tror att hon VILLE det här och gjorde det på SKOJ men säger ingenting, ligger tyst.
 Läkare: "Jag kommer att kontakta en psykkonsult och om de anser att du var vid dina sinnes fulla bruk när du gjorde det här så är det inte okej".
 Och X undrar igen om läkaren är dum i huvudet och på riktigt tror att någon människa som skadar sig själv är vid sina sinnes fulla bruk precis då.

X kommer in till akuten med skärsår. Måste sy. X är livrädd för sprutor. Gråter och skriker.
Personal fräser - Ligg still! annars syr vi utan bedövning, du har ju ändå gjort detta mot dig själv!



X sätter sig i stolen mitt emot undersköterskan i kassan.

Undersköterskan- Vad har hänt med dig då?
X- Jag har självskadeproblem och har skurit mig igen, det behöver sys
Undersköterskan - Och varför är du så säker på det?
X - Jag haft de här problemen många år, jag vet när ett sår behöver sys eller om det räcker med att tejpa
Undersköterskan - Det tror jag inte på, visa hur såren ser ut

Som om X gick till akuten frivilligt utan anledning. Efter väntetid kom läkaren och det behövde utan tvekan sys.

Akademiska sjukhuset, Uppsala

 



Efter tablettintox kommer X in till medicinakuten. Inte egentligen frivilligt utan tvingad dit då föräldrarna upptäckt de tomma tablettkartorna. X var där själv och efter lång väntan kom en läkare.
Läkare - Du måste dricka medicinskt kol
X - Jag vill inte
Läkaren - Annrs hade du inte kommit in
X - Jag kom inte direkt hit frivilligt
Läkaren - Jaja, men du måste dricka kol nu"
X - Nej, jag vill inte
Läkaren - Men för fan, nu får du sluta larva dig

Medicinakuten Danderyds sjukhus


X kommer in till akuten med skärsår i armarna.
Läkaren - Jaha, och varför är du här då?
X skäms men erkänner - Jag har skurit mig, det behöver kanske sys.
Läkaren - Jaha, du är sådan där självskadare? Egentligen borde man sy er utan bedövning
Ortopedakuten, Danderyds sjukhus


X hade hamnat på SÖS efter en överdos sömntabletter och lugnande+alkohol. 
X kommer inte ihåg så mycket av natten, den är suddig av förklarliga skäl. Men det X kommer ihåg var det en av syrrorna sa:
Syrra - Hur mycket har du tagit?
X- (Berättade, kommer inte ihåg hur mycket)
Syrra - [fnyser till och tittar föraktfullt på mig] Det var ju ingen dödlig dos!
SÖS 



Läkaren är medveten om X depressioner, sömnsvårigheter,ångest och bruk av benz för att sova...
 X - jag har så jävla svårt o sova, tankarna bara går och går, det går ut över jobbet och familjen, sover typ bara 3-4 timmar per natt!!!
 Läkare - drick ett glas varm mölk innan du lägger dej.
 Vällingby vårdcentral.



 

X har sedan ett bra tag tillbaka ett självskadebeteende och besöker  med jämna mellanrum ortopeden för att tråcklas ihop. Tidigare hade X  träffat en läkare som skällde och skällde och skällde på X alltmedan  X låg och grät och skakade på britsen. Så gången efter förlöpte besöket så här:
 
X traskar in på ortopeden, passerar disken och läkaren får syn på henne, stirrar en stund och säger: "gå hem".
X vänder och springer därifrån trots ett sår som behöver sys. X's man hittar henne en halvtimme senare och dom går tillbaka till akuten där en ssk säger att läkaren är lite sådär och skickar bort X till  kirurgen för att få skadorna omplåstrade.
St Göran, ortopedakuten




X åker in med ambulans till
akuten efter överdos av mediciner och alkohol. X ligger på en säng och
vill inte pumpas eller något, vill ju bara somna och försvinna.
Detta säger X också högt till en sjuksköterska som sitter pillrar med 
någon apparat där.

X: " Jag orkar inte mer, vill bara somna och försvinna"
S: "Jasså, det var värst..."
X: "Allt är bara skit och jag orkar inte mer"
S: "Jaja, sån är det för oss alla av och till-
 det är ju bara att leva med det..."
 
 
Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2008.
Vissa länkar kanske ej stämmer.
Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google
samt andra inställningar

KOMMENTARER:

  • jag hatar allt som böjs och går av. säger:
    2008-12-26 | 15:54:16
    Bloggadress: http://snurraminjordigen.blogspot.com

    Usch, släer dom inte vilka folks som helst att arbeta med sånna människor? det är ju sjukt!

  • Ingrid säger:
    2008-12-26 | 20:32:21
    Bloggadress: http://tankarsombankar.bloggagratis.se

    Fy fan vilka vidriga människor det finns..

  • Sara säger:
    2008-12-28 | 13:44:52
    Bloggadress: http://djurens.wordpress.com

    Fy fan vad arg man blir. Det är helt otroligt att vissa människor får jobba inom sjukvården........

  • Lillemor säger:
    2008-12-28 | 18:08:34
    Bloggadress: http://minneavehline.blogg.se/

    psyk tog min dotters liv 38 olika tab på 8 mån fy fan. ni kan ju läsa mer på min blogg

  • Linlin säger:
    2008-12-29 | 16:35:17
    Bloggadress: http://bokstavsbarnsomvuxen.blogspot.com

    Drick ett glas mjölk... Åh, jag vet precis var han kan stoppa upp det där glaset, fråga mig viftar med handen

  • wonderchild säger:
    2008-12-29 | 20:43:19

    Hade X inte velat dricka kol kunde hn dragit därifrån. Verkar mer som att hn ville ha uppmärksamhet...

  • levande säger:
    2008-12-30 | 20:07:57

    wonderchild: bäst att inte uttala sig om sådant man inte vet ett skit om efter du troligen inte har en aning om vem människan var, hur personens liv såg ut osv.

  • Sjuksköterska Charlotte Lübeck säger:
    2009-03-02 | 09:17:48

    Det är med en stor sorg jag läser alla inlägg. Det är beklämmande och gör mig fruktansvärt arg. Skäms över det bemötande många patienter får av sjukvården. Jätte fin blogg!

  • W säger:
    2009-08-17 | 18:21:21
    Bloggadress: http://nanfanlee.blogg.se/

    Fuck! vilket jäkla bemötande..precis sånt man vill ha när man kommer in efter intoxer och blödande sår:S

    värsta är när dom kör ner den feta slangen i halsen,trotts att man vägrar...fyfan!

  • Malena säger:
    2010-04-08 | 02:24:39

    Åh vilken smärtsam läsning. Det gör så ont ont ont i hjärtat.

  • Johanna säger:
    2010-09-20 | 21:53:29
    Bloggadress: http://svartvitalinjer.blogg.se/

    Det här är ju helt sjukt! Har själv varit med om något liknande.

    Kom till akuten med en självskada som behövde sys. Efter att ha suttit ca 4 timmar i väntrummet och ca 2 i ett undersökningsrum kommer en läkare in.

    Jag ber honom att kolla innan han syr, om det verkligen inte räcker med att tejpa då jag hatar bedövningssprutorna. Läkaren blänger på mig, kastar sakerna i golvet samtidigt som han säger: det var jävligt onödigt att komma hit.

    Det slutar med att mamma får tejpa ihop såren.

  • F säger:
    2013-04-19 | 15:30:44

    Några citat låter så dumma att man börjar undra om det är sant... personalen verkar ju ha lika mycket psykiska problem som patienterna, eller åtminstonde ha extremt låg empati

    Svar: tyvärr kan jag intyga i 90% fallen att de är korrekta eftersom de flesta kommer från mig.. det värsta jag har hört är när en mentalskötare sa åt mig att ringa begravningsbyrån istället om jag hade tänkt ta livet av mig.
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: