Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Självmord

Kategori: Självmord, Tips till psykpatienter

(Stenmark)



VÄGRA SJÄLVMORD!

ORKA KÄMPA!
ÖVERLEV DÖDEN
& LEV LIVET!

No I don't wanna battle from beginning to end
I don't want a cycle of recycled revenge
I don't wanna follow Death and all of his friends
Coldplay - Death and all of his friends

Mejla/Skriv tips!

Självmord

Orsaker till att leva:

♥ Du kan inte ångra dig från döden.

♥ Tiden läker inga sår, men de svider allt mindre.

♥ Allting kommer bli bra.

♥ Din tid att dö kommer när den kommer, och det är inte nu.

♥ Du kommer lämna många förtvivlade människor bakom dig.

♥ Du är värdefull och värd att leva.

♥ Du kan missa någonting vackert i den kommande morgondagen
 
♥ Hur ledsen skulle du bli om den person som älskar dig mest lämnade dig?
 - så ledsen kommer dina anhöriga att bli, lev livet. 

♥ Hellre med snubbel än inte alls!

♥ Man visar de jävlarna som gett upp hoppet om en och inte hjälper en,
att man inte är ett hopplöst fall och att man klarar sig!

♥ Det finns en orsak till att du hamnade på jorden och
även om det kanske inte känns så så behövs du på något sätt någonstans, time will tell.

♥ Lev en sekund, en timme, och en dag i taget.

♥ Vi behöver dig.

♥ Vi finns här för dig.


Var kan du vända dig:

♥Kontakta din vårdkrets på ditt psyk
♥Kontakta mobila teamet på ditt psyk
♥ Får du ingen akut hjälp - ring 112!

Nationella Hjälplinjen.Tel: 020-22 00 60. 
 Måndag-torsdag 17.00-22.00 och fredag-söndag 17.00-24.00.

Jourhavande kurator, Tel: 08-702 14 80 eller 112. 
 är tillgänglig 15.00-03.00 alla dagar.


Jourhavande medmänniska, Tel: 08-702 16 80.
går att nå 21.00-06.00 varje natt.


Jourhavande präst, tel: 112.
är tillgänglig 23.00-06.00 varje natt.


Röda korsets telefonjour, Tel: 0771-900 800. 
Måndag-lördag 14.00-22.00 och söndag 14.00-18.00.


Jourhavande kompis, Tel: 020-22 24 44.
är en telefonjour för barn och ungdomar upp till 25 år.
Måndag-fredag 18.00-22.00 och lördag-söndag 14.00-18.00.


Barnens Hjälptelefon (BRIS). Tel: 0200-230 230.
Måndag-torsdag 15.00-19.00, fredag 14.00-18.00 och lördag-söndag 14.00-17.00.


Istället för tankar på död:
*  SPES - En första lektion om suicidprevention för dig som tänker på självmord.
* Läs Färdighetslistan
* ring någon på krislistan
* prata med psyk
* ring och prata med en vän
* skriv ett mejl till [email protected]
* blogga
* läs bloggarna till vänster <----
* skriv av dig
* sova
* musik
* lugnande
* sömnmedicin
* läggas in på psyk
* sova borta hos någon du känner
* böcker
* natur

Forum att prata om självmordstankar på:
Netdoktor Depression
Borderline.nu

Info:
År 2004 tog 1 396 personer livet av sig i Sverige, varav 1 005 var män och 381 kvinnor. Självmord är en av de vanligaste dödsorsakerna för personer mellan 15 och 44 år och är den vanligaste dödsorsaken bland män.
Självmord är mycket vanligare bland människor som lider av psykisk sjukdom (särskilt depressionssjukdom och psykossjukdom) och/eller missbrukssjukdom. Samtidig psykisk sjukdom och missbrukssjukdom utgör en stor riskfaktor för självmord.
Känslomässiga kriser kan vara en utlösande faktor till ett självmordsförsök. Förlust av en närstående, sjukdom eller allvarliga problem och svårigheter på arbetsplatsen eller i skolan är några andra exempel.

Bra länkar:
Vårdgudien
Netdoktor
SPES - Riksförbundet för SuicidPrevention och Efterlevandes Stöd
SPES - En första lektion om suicidprevention för dig som tänker på självmord.
Blogg om självmord
Blogginlägg om Döden, döden, döden

Till Anhöriga:

Signaler:
Man säger ibland att den som går och talar om självmord inte begår självmord. Dessvärre är det inte sant. De flesta som försöker ta sitt liv har redan berättat det för andra. Därför är det viktigt att vara uppmärksam på de signaler som ges, så att du kanske kan gripa in innan det är för sent. Det är viktigt att uppmärksamma livssituationer som kan verka hotande för en människa som kanske inte har det så bra innan. Familj och vänner måste hjälpa den som plötsligt blivit ensam, försöka hindra henne från att isolera sig och försöka undvika att till exempel alkohol- eller medicinmissbruk tar överhanden. Framförallt ska man låta personen få prata igenom problemen tills faran verkar vara över.

* Personen isolerar sig och svarar inte på telefon etc.
* Personen har på senaste verkat mer deprimerad och ångestfylld.
* Personen har svårt för att utrycka sina känslor.
* Personen tar inte hand om sig själv eller sitt hem och jobb/studier/annat.
* Personen har uttalad minskad mimik och långsamma rörelser.
* Personen informerar om innehav av tabletter etc.
* Personen är anhörig till någon som nyligen begått självmord eller avlidit.

Artiklar:

 
 
Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2008.
Vissa länkar kanske ej stämmer.
Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google
samt andra inställningar

KOMMENTARER:

  • tess säger:
    2008-12-15 | 10:14:01

    okok, jag e inte dum ;) å jag menade inte att hon som dog o hennes anhöriga LJÖG! herregud. ja menar alla andra som skriver till dig. men de e bra du, kämpa på.

  • Zilch säger:
    2008-12-15 | 10:23:56
    Bloggadress: http://zilchisme.blogspot.com/

    Att du orkar... Jag blir så imponerad! Var kommer kraften ifrån?

    Själv blev det Danderyd för mig idag, allt är sig likt och man är en rättslösperson. Dina positiva inlägg hjälper en liten del, så tack.



    Stor kram

  • camilla säger:
    2008-12-15 | 12:07:50
    Bloggadress: http://doden.blogg.se/

    åh tack söta du! :) Har int etillgång till dator så mkt när jag är inlagd, men när jag är tillbaka kan jag nog maila dig! Kram! /C

  • marie säger:
    2008-12-15 | 13:47:33
    Bloggadress: http://lundqviist.blogg.se/

    Absolut ska försöka knåpa ihop ngt snart, så fort jag har lite bättre humör.. Just nu äre LOW.. som du redan vet :/ Kram

  • anna säger:
    2008-12-15 | 15:08:10
    Bloggadress: http://trasselhjerta.blogspot.com

    här i göteborg finns inga mobila team att ringa. det är helt värdelöst. enda stället att vända sig är sahlgrenskas psykakut och där har de inte tid att prata med en.

    - hej, jag mår jättedåligt och behöver prata med nån.

    - då får du komma hit om du mår dåligt

    - men jag behöver ju bara prata med nån en stund och jag har skurit mig och mår jättedåligt

    - jamen här finns ingen som har tid. du får komma hit i så fall.



    så lät det när jag ringde dem senast. i trollhättan/vänersborg finns det ett mobilt team som jobbar till 1.30 sön-tors och tll 2.00 fre-lör.

    när jag bodde där hjälpte de mig hur mycket som helst, en gång stannade de tom kvar till långt efter tre och tack vare dem slapp jag åka till psyk...

    att inte göteborg har något liknande är nästan skandalöst. dessutom stänger psykakuten på östra kl 18.00, mölndal stänger 16.30. alltså är HELA göteborg hänvisat till en enda ynka psykakut som inte ens har tid att prata med dig i fem minuter...

    jag funderar nästan på att flytta tillbaka till vänersborg när jag tänker på det...

  • Pia säger:
    2008-12-15 | 16:06:21
    Bloggadress: http://utanattfalla.blogspot.com

    orsaker till att leva: man kan missa någonting vackert i den kommande morgondagen, hur ledsen skulle du bli om den person som älskar dig mest lämnade dig? - så ledsen kommer dina anhöriga att bli, lev livet - hellre med snubbel än inte alls! det finns en orsak till att du hamnade på jorden och även om det kanske inte känns så så behövs du på något sätt någonstans, time will tell.

  • johanna säger:
    2008-12-15 | 19:23:53
    Bloggadress: http://scorpiongirl80.blogg.se/

    vassegod

  • Pia säger:
    2008-12-15 | 21:41:54
    Bloggadress: http://utanattfalla.blogspot.com

    Tack finaste du, och bäst är jag nog inte men det känns jättekul att kunna hjälpa till - det du gör behövs, förändring inom psykiatrin! Fantastiskt bra sida! KRAM

  • Ela säger:
    2008-12-16 | 00:12:34
    Bloggadress: http://mayhembitch.blogspot.com

    Dom där punkterna på listan e skitbra, verkligen.

    Tyvärr e det ju så att har någon bestämt sig så finns det inga argument som får dom att ändra sig. För allt sånt har dom redan tänkt på. Ett självmord e en handling som växt fram. Särskilt i dom fall det handlar om "friska" människor som gett upp av nån anledning.

    Det e en jävla svår fråga det där. Jag kan ju känna själv när psyk pratar med mig om suicidtankar att det "e iaf min nödutgång". Men coacha andra i akutskede e jag bra på. Det e märkligt det där. Att man e så klok när det handlar om andra.



    Kram kram.

  • Hanna säger:
    2008-12-16 | 18:25:50
    Bloggadress: http://havskristall.blogg.se/

    Tack så mycket fina du!



    Riktigt bra inlägg det här. Du är helt fantastisk! Jag ska fundera lite på om jag har något att tillägga, mailar dig i så fall!



    kramar!

  • Sara säger:
    2008-12-16 | 22:29:35
    Bloggadress: http://djurens.wordpress.com

    Jag har gått lite här och där, men de senaste 2,5 åren har jag gått på Psyk&Ungdomsteamet i Vänersborg, har fått hjälp att hantera ångest oro och lite annat. Dock så har det inte varit "nog" i augusti så hamna jag på psykakuten på näl efter att psyk&ungdomsteamet rådde mig starkt att åka dit, vilket jag gjorde. Därifrån fick jag remiss till öppenvården i uddevalla, och nu har jag (äntligen!) fått 2 preliminära diagnoser Bipolär typ 2 och GAD. Så efter nyår ska jag påbörja en litiumbehandling. Jag längtar efter att få stabilitet i vardagen, vilket jag aldrig haft... Eftersom jag hela tiden pendlar mellan depression och hypomani.



    Du skriver en toppenblogg, satt och lusläste hela bloggen igår!



    Vi har ett mobilteam här i uddevalla, men grejen är att de gånger jag behöver hjälp då jag inte kan ta hand om mig själv så klarar jag inte att ringa. Jag skulle nästan inte våga ringa på mina bättre dagar, eftersom jag tycker telefonsamtal är jobbiga. Jag hatar att all hjälp och myndigheter bara kan kontaktas genom telefon! När man är på botten så orkar man inte direkt ringa och be om hjälp...



    Ursäkta mig långa inlägg, det var skönt att skriva av sig lite :)

    Ha det bra!

  • Sara säger:
    2008-12-17 | 11:08:45
    Bloggadress: http://djurens.wordpress.com

    Självklart får du länka :) Dock så skriver jag inte speciellt mycket om mina sjukdomar på bloggen, inte mer än att idag mår jag apa typ...

    Ja, det var en bra lösning du och din vän har ordnat :) Tyvärr så funkar det inte riktigt för mig där jag bor nu, känner bara en person utöver min kille som jag skulle kunna fråga och jag vill inte lägga på "det ansvaret" på henne. Kram

  • David säger:
    2008-12-17 | 22:38:12
    Bloggadress: http://underdark.blogg.se/

    Jätte bra skrivet, som alltid! :=)

  • Whistler säger:
    2008-12-18 | 20:59:01
    Bloggadress: http://whistlersdagbok.blogspot.com/

    Mycket bra och viktig info.



    Jag tror det är viktigt att fånga upp dom/oss som tänker på självmord så tidigt som möjligt. Då har man ju en chans att lättare påverka och det är ju lättare att lösa ett litet problem än ett stort.



    Jag tror också att det är viktigt att våga prata om problemet, för det försvinner oftast inte av sig själv.



    Tack, igen :-) för en bra sida.



    /Whistler



    (PS, ja du får länka till min sida om du vill.)

  • pat punkt säger:
    2008-12-19 | 16:19:29

    hej,



    jag har bytt bloggserver:



    http://www.hispaliv.blogspot.com/



    God Jul :D



    PP

  • Linda säger:
    2008-12-20 | 20:08:38
    Bloggadress: http://lin79da.blogg.se/

    nu är jag igång att blogga igen.

  • Pia säger:
    2008-12-21 | 00:04:00
    Bloggadress: http://utanattfalla.blogspot.com

    Ville tipsa om Skillslistan som kan användas för att stå ut i kris. Den finns här: http://www.zebraforum.com/forum/viewtopic.php?f=20&t=457

  • satungen säger:
    2008-12-22 | 20:20:45
    Bloggadress: http://blogg.aftonbladet.se/14997

    bra inlägg av dig som vanligt!

  • jag hatar allt som böjs och går av. säger:
    2008-12-22 | 21:40:05
    Bloggadress: http://snurraminjordigen.blogspot.com/

    aj..



    det känns att läsa. "/

    <3

  • MILLA säger:
    2008-12-23 | 20:13:06
    Bloggadress: http://doden.blogg.se/

    GoD JUL PÅ DEJ PSYKOS :) Hoppas du får många fina julklappar!



    Kram /C

  • Ela säger:
    2008-12-26 | 13:08:10
    Bloggadress: http://mayhembitch.blogspot.com

    Hoppas din jul vart fin o att du mår bra!



    Kramar.

  • Sandra säger:
    2008-12-27 | 00:16:18
    Bloggadress: http://blogg.aftonbladet.se/14068

    och en till sak som gör att man ska fortsätta kämpa: Man visar de jvlarna som gett upp hoppet om en och inte hjälper en, att man inte är ett hopplöst fall och att man klarar sig envis*

  • Gunilla säger:

    Tack för din kommentar.

    Mitt barn omkom i en olycka. Det jag vill berätta, står i min blogg som jag började skriva i några månader efter. Jag bloggar inte så mycket om just hur han dog, utan mer kampen om att överleva som familj. Om alla förändringar som kommer med mardrömmen att behöva mista ett barn. Om hur viktigt det är att värdesätta det man har.

  • camilla säger:
    2008-12-31 | 14:20:44
    Bloggadress: http://doden.blogg.se/

    Min vän tog livet av sig...

  • Ludmilla säger:
    2009-01-04 | 10:00:59
    Bloggadress: http://ludmilla.se

    Jag vill bara säga att jag tycker att det här inlägget är jättebra! Du har verkligen fått med många olika bitar. Jag hoppas och tror verkligen att det finns många som blir hjälpta.



    Jag ser att ni hänvisat till min dotter Linnéa och även till min blogg. Jag hoppas att jag kan göra någon skillnad jag med.



    Värme!

  • Tiggarflikkan säger:
    2009-01-07 | 19:02:55
    Bloggadress: http://tiggarflikkan.blogspot.com

    Ville bara tipsa om ''Sjalvmordsfilmen 1 + 2'' på youtube, inte jag som gjort dem men de är väldigt bra och informationsrika. Man blir berörd.



    Annars gör du ju ett bra jobb! :)

  • kathrine säger:
    2009-01-22 | 17:04:15

    väl skrivet, tack söta du!tack!

    kram!

  • Kenny säger:
    2010-11-14 | 02:10:05

    Jag mår skit dåligt sitter och funderar hela tiden på om jag skall ringa psykakuten på näl men vet inte. Det ända jag har i mitt huvud just nu det är varför skall jag leva? Jag vill inte mer min ork har tagit slut efter dessa år, hade vart så skönt att bara gå och lägga sig och aldrig mer vakna jag vet att det är egoistiskt att tänka så men jag orkar inte mer. Jag tycker det är jätte bra att såna här bloggar finns så man kan få lite styrka tillbaka men just nu hittar jag ingen hoppas inte morgondagen blir lika tuff.



    Tack för en riktigt bra blogg i alla fall med mycket bra info

Kommentera inlägget här: