Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Psyk skriver ut dig så du kan dö hemma eller tapetsera

Kategori: Citat


Här ramlar det in av idiotiska citat, har du något på lager så är du välkommen att kommentera,
självklart tar jag bort det sedan och du förbli anonym. P


Psykologen såg X i sina överstora lager med kläder, utan att veta X underviktiga bmi.
Psykologen - Okej du ser inte underviktig ut, så anorexi kan vi stryka. hetsäter du oftare än 2 gånger i veckan?
 X -  Ehhh? Nej, jag går vattenfastor titt som tätt, men nej, jag hetsäter inte så ofta, kanske 1-2 gånger i månaden eller mindre. Brukar fasta i en månad och sen hålla kaloriintaget på 60-100 om dagen och bara det ger mig fullkomlig panik och en massa ångest..
Psykologen -  Okej, så inte bulimi heller, vi kan konstatera att du inte har någon ätströning då, så, vad är problemet?"


"X har extremt jobbigt med maten och att ens få i sig en deciliter näringsdryck känns övermäktigt. Personalen tvingar henne att sitta i det allmänna rummet bland andra patienter. En sjuksköterska sitter brevid och X har uppenbart svårt att få i sig drycken, endast små små klunkar medan sjuksköterskan hela tiden påpekar: "Sluta fjanta dig nu, drick upp!". X försöker men det går långsamt och tillslut reser sig sjuksköterskan upp och ryter: "SKIT I DET DÅ" medan hon tar muggen med näringsdryck och kastar den i papperskorgen.
När det senare blev tal om kortspel skulle både personal och patienter delta. Sjuksköterskan satt vid bordet och väntade på de andra spelare och när hon hörde att X skulle vara med och spela utbrast hon: "Ska X vara med!? Jag tänker inte spela med henne" också lämnade hon rummet.
(X skadade sig senare den natten). "


X är inlagt för anorexi. X sitter och äter middag och ser sin mat och får en panikattack. X sitter och gråter och vägrar att äta.
Psyk - Men sluta nu! Du är alldeles för gammal för att hålla på och fjanta dig såhär!


X är inlagd på psyk med tät tillsyn men lyckas ändå skada sig men ångrar sig snabbt. När hon tar mod till sig och ber om att få prata med en i personalen skäms hon medan hon drar upp tröjärmen och viskar fram: "jag har skurit mig...", till svar får hon av en mentalskötare: "fy fan, vad onödigt!"
Vuxenpsyk, Danderyds sjukhus

X blev lagd i bältessäng efter att försökt ta livet av sig när psyk t.o.m hade extra vak säger en personal till X medans X ligger o gråter o skriker i bältessängen:

"Nu får du sluta bete dig som en 5 åring, du får tänka på oss oxå."

Huddinge sjukhus



X och hennes föräldrar till psyk. X berättar att hon ätit glas, och skurit sig massor och mår dåligt. Då säger dom till x och Xs föräldrar att dom ska åka hem så ska dom tapetsera och göra om hennes rum.


X skulle väga sig

Undersökterskan kollar på henne och säger sedan

"Du är inte så underviktig, jag har sett betydligt värre"



X föräldrar ringer till psyk och säger att X mår väldigt dåligt och har skurit sig väldigt mycket och tagit massa piller.
Psyk - Är X självmordsbenägen?
X föräldrar - Ja, till en viss del.
Psyk - Är Han det eller inte?
X föräldrar säger att dom inte vet.
Psyk - Ni borde veta om X är självmordbenägen eller inte, det finns inget jag kan göra annars!

 

X ligger inne på psyk för självmordsrisk och hade vak på si var 10de minut. Dagen efter låter lät det såhär i en konversation mellan X, läkare och X dåvarande kontaktperson:

Läkare - Jaha hur mår du idag sandra?
X - Precis som jag mådde igår, och ja tankarna finns kvar. 
Läkare -  Ja det va ju inte bra, vi kan inte göra något för dig. du får helt enkelt lära dig att leva med ångesten och åka hem för vi behöver din plats (stället va nästan helt tomt) 
X -  Eh jaha men..men..
Kontaktperson - Står ni för vad som kan hända om ni skickar hem henne? 
Läkare -  Eh näe, eller vad menar du?
Kontaktperson - Ja, om X får åka hem och försöker ta livet av sig eller tillome lyckas, står ni för det då? Tar ni ansvar för det?
Läkare - Nej det är ju inte våran uppgift,får hon självmordstankar igen så får hon ju komma tillbaka! 
X - Men jag orkar inte mer!!!!
Kontaktperson - Så ni skickar hem en flicka som ni vet är självmordsbenägen, som flera gånger försökt ta livet av sig och som kommer in här och ber om hjälp och får vak över natten, bara sådär? 
Läkare -  Ja men nu behöver vi faktiskt platsen! Det är fredag och på helgen kan det komma in många patienter.



.X mår dåligt, har skärsår och ångest. Går till personalen och ber om hjälp.
Får till svar
-  Vi behöver verkligen inte höra på ditt gnäll just nu, gå till rummet och vänta på läkaren!
Läkaren kom 4 timmar senare
Akutpsykiatrin

X var 14-15 år och led av anorexi. Vi låg på samma barnpsykiatriska vårdavdelning. X blev inte bättre och fick innan sommaren tillsammans med sina föräldrar tala med överläkaren.
Överläkaren: "Du kommer inte att överleva sommaren så vi skriver ut dig så att du kan dö hemma".
X är idag 20 år, frisk från anorexin och levande i allra högsta grad.
BUP:s slutenvård, Stockholm

"Jag bodde på behandlingshem där X blev en av mina bästa vänner. Vi hade en nära kontakt och gjorde allt tillsammans. Jag hade mått extra dåligt ett tag och många självskador var inblandade. En dag när X varit hos vår gemensamma terapeut kom hon chockad till mig och berättade om deras samtal så terpaueten sagt följande till X:
 "Du ska inte ha en relation till Y, hon kommer aldrig att sluta skada sig. Y kommer att bli kroniker och hon är inte bra för dig".
Terapeuten bröt med andra ord sin tystnadsplikt och fick mig att känna mig totalt hopplös. Jag avslutade kontakten med både terapeuten och behandlingshemmet och hon hade så fel. Idag är jag frisk och skadefri och jag och X är fortfarande goda vänner. " Uppsala

"Jag hade precis fyllt 18 och låg för första gången inne på en vuxenpsykiatrisk vårdavdelning och vuxenpsykiatrin kändes läskig i jämförelse med barnpsykiatrin. Jag och min mamma hade första samtalet med överläkaren som det första hon gjorde kastade fram en bunt papper om ECT framför mamma som började gråta. Jag sprang ut ur rummet och fick senare höra att överläkaren också rest sig och sagt till mamma:
"Din dotter mår inte bra, du borde välja dina tillfällen då du gråter" med en oerhört otrevlig ton.
Både jag och mamma kände oss otroligt kränkta."
Danderyds sjukhus

Psyk -  Men du måste acceptera att din bror är död!
X - Jag kommer aldrig acceptera att han är död! Så är det bara!
Psyk - Ja men lika mycket som jag måste acceptera att jag inte är miljonär och ligger på en varm sandstrand just nu utan sitter i regniga varberg så måste du acceptera att din bror är död.
Öppenpsyk Varberg

Psyk  - Om du slutar i terapin nu så får du inget fint inramat diplom!
X - Jag går inte hit för att få ett j*vla diplom, jag går hit för att må bra!
Öppenpsyk Varberg

 
 
Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2008.
Vissa länkar kanske ej stämmer.
Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google
samt andra inställningar

KOMMENTARER:

  • satungen säger:
    2008-12-27 | 16:31:06
    Bloggadress: http://blogg.aftonbladet.se/14997

    vilka kommentarer.......

    avdelningen roligare såna fick jag som personal när jag frågade en psykotisk patient om han ville ha sin Abilify injektion då han trodde att han hade ström i fötterna.

    Och hur fan ska en injektion Abilify hjälpa mot ström i fötterna?

    Det vet jag inte fick jag erkänna ,det stod inte i läroböckerna....

  • lillemor säger:
    2008-12-28 | 16:12:28
    Bloggadress: http://minneavehline.blogg.se/

    Jag vet exakt hur psykiatrin funkar...Lr INTE funkar...Min dotter blev felbehandlad av psykiatrin och lever idag inte pga av det.38 olika psykofarma tabletter på 8 månader....Är det såhär vi tar hand om våra barn idag?

  • anonym säger:
    2008-12-28 | 21:04:12

    detta är ju sjukt.



    har ett annat, men vet inte var det hör till.





    X föräldrar ringer till psyk och säger att X mår väldigt dåligt och har skurit sig väldigt mycket och tagit massa piller.

    Psyk; Är X självmordsbenägen?

    X föräldrar säger, "Ja, till en viss del."

    Psyk; Är Han det eller inte?

    X föräldrar säger att dom inte vet.

    Psyk: Ni borde veta om X är självmordbenägen eller inte, det finns inget jag kan göra annars!

  • Anonym säger:
    2008-12-29 | 14:13:19

    Hej.. Nja det är sådär. Men men.. Själv?

    Jag varit med om att en personal inom vården sagt att jag ser ut som ett skellet. Som ett afrikabarn..

    Det är väll det ända "konstiga" som har hännt mig inom Psyk..

  • jag hatar allt som böjs och går av säger:
    2008-12-29 | 14:38:33
    Bloggadress: http://snurraminjordigen.blogspot.com

    jag förstår mig inte på dessa folk som jobbar inom detta.



    är allt okej med

    dig annars vännen?

    <3

  • K säger:
    2008-12-29 | 20:45:03
    Bloggadress: http://lillajag91.blogg.se/

    åhh..så många dumma kommentarer man fått och andra får/fått ser jag! Jag har dock svårt att hänga ut visa avdelningar.

  • Sandra säger:
    2008-12-30 | 13:32:43
    Bloggadress: http://blogg.aftonbladet.se/14068

    Psykiatrin idag är ju under all kritik o sämre än det! När fan ska folk o framförallt politiker REAGERA?! ska det krävas att nån flippar ut totalt o mördar 100 pers?

  • elin säger:
    2008-12-30 | 13:51:45
    Bloggadress: http://spegelnsglas.blogspot.com/

    Satt på bup med min mamma och min psykolog. Tre veckor tidigare hade jag haft blåmärken på halsen efter att jag försökt strypa mej med ett skärp. De två veckorna innan då pappa var med hade det inte sagts ett ord om saken men då mamma var med tog hon upp det. Jag vägrade svaa på frågor om hur det kom sig att jag hade haft blåmärken och då vänder sig psykologen till min mamma och börjar prata om mi som i 3e person. Och hon pratar om olika teorier om varför blåmärkena uppkom utan att kolla på mig för att se hur eller om jag reagerar. Efter en stund då hon och mamma enats om att det mest troliga är att jag försökt strypa mig och mamma berättar nån teori om ett skärp som legat framme kollar psykologen på mig igen. "Elin, det här gör du väll inte om?" och utan att vänta på svar byter de ämne och saken nämns aldrig igen. Att jag svimmat av ett flertal gånger kommer därför inte fram liksom självmordsförsöket.

  • Matilda säger:
    2008-12-30 | 17:07:35
    Bloggadress: http://skulderbladsvingar.blogspot.com/

    bra blogg! tack för kommentaren! Kommer lägga till er på bevakning :)

  • Matilda säger:
    2008-12-30 | 20:52:54
    Bloggadress: http://skulderbladsvingar.blogspot.com/

    Jag har massor av kontakt med psykiatrin.. Lite kanske emot min vilja då dom är helt korkade. Vilket jag tror du förstår med tanke på denna bloggen! Dom är om möjligt ännu dummare än konversationerna i detta inlägg! Länka gärna! :)

  • K säger:
    2008-12-30 | 21:25:03
    Bloggadress: http://lillajag91.blogg.se/

    vet inte om det är stort nog att anmälas då det bara rör sig om vissa konstiga/dumma/onödiga kommentarer. m.v.h K

  • Susann Jonnys ängla mamma säger:
    2008-12-31 | 16:23:12
    Bloggadress: http://blogg.aftonbladet.se/4556

    Gott nytt år .

    Tack för kommentaren på min sida .

    Självklart får du lägga ut en länk till min sida .

    Kommer in igen och besöker denna sida EN MYCKET BRA OCH TYVÄRR SANN SIDA om våran Psykvård .

    Vill egentligen inte kalla det vård .

    Finner inga ord så ledsamt



    Susann Jonnys ängla mamma

  • Baby Borderline säger:
    2009-01-01 | 18:01:13
    Bloggadress: http://babyborderline.wordpress.com

    Fy fan! Jag hatar att psykvården inte ger vård och att det får ske, om och om igen, vad du skriver om och vad vi kan läsa i tidiningarna. Mer ljus på det! mer uppmärksamhet! Sådana som du och jag är inte värda mer än djur när vi hamnar i vårdens "våld"!



    Hoppas allt är bra med dig, att du överlevt jul och nyårsfirande.



    Kramar

  • Ela säger:
    2009-01-03 | 01:01:35
    Bloggadress: http://mayhembitch.blogspot.com

    Hahaha, den med tapeterna va klockren ju!



    God fortsättning vännen.



    Kramar.

  • Lillemor säger:
    2009-01-04 | 16:31:21
    Bloggadress: http://minneavehline.blogg.se/

    här får du mer med så kan du ta livet av dig så södertälje sjukhus psy

  • Leena säger:
    2009-01-04 | 23:17:29
    Bloggadress: http://blogg.passagen.se/leeker/

    På min resa i bloggvärlden hamnade jag på din blogg.

    Tack för att du vågar ta upp dessa känsliga ämnen...psykvården och självmord.

    Det behövs mer uppmärksamhet i samhället inom detta.

    Blir ledsen och arg, för psykvården ser inte att fungera...

    Kramar från en mamma till en tjej som tog sitt liv...20 år gammal

  • Tiggarflikkan säger:
    2009-01-07 | 18:52:06

    Hemska saker att läsa, men jag är glad över att du tar upp verkligheten. Verkligen en jättebra blogg.

    Har själv inte haft någon personlig erfarenhet av psykiatrin..

    (I femte ''citatet'' nämns ett namn när kontaktpersonen talar :))

  • Leena säger:
    2009-01-08 | 10:52:53
    Bloggadress: http://blogg.passagen.se/leeker/

    Tack för kommentaren på min blogg.

    Du får gärna länka till mig, jag delar gärna mina erfarenheter om det finns någon som vill läsa en anhörigs berättelser...min sorg och saknad.

    Kram från Leena

  • Märta Kajsa säger:
    2009-01-08 | 13:05:32
    Bloggadress: http://minalivshistorier.blogspot.com

    Alltså, finns det inte en risk att man bara skrämmer folk från att söka hjälp genom att enbart visa upp psyks negativa sidor så här? Det är ju trots allt väldigt viktigt att våga söka för sina psykiska besvär, innan det går för långt och man blir hemlös tex.



    Jag tycker också att det är bra att kritisera psykiatrin, för vissa grejer som händer och som jag själv varit med om är ju helt sjuka, men det finns ju även fantastiska människor inom psyk. Jag tror grejen är att psykpersonalens status och lön behöver höjas, så att fler vettiga människor vill jobba med det. Det är samma situation till viss del i äldreomsorgen samt handikappomsorgen.

  • märtakajsa säger:
    2009-01-09 | 16:15:21
    Bloggadress: http://minalivshistorier.blogspot.com

    Tack :-) Ja jag har haft kontakt med psykatrin i åtta år, av och till, och både offentlig och privat. Det har ju varit lite varierande nivå på behandlingarna tyvärr. Men nu äntligen håller jag på med en riktig utredning och har dessutom en kontaktperson som jag gillar, så jag hoppas på att allt slutar bra! Kommer snart börja blogga mer om psykiatri, jag med! Kram/mk

  • mergime säger:
    2009-01-09 | 18:17:50
    Bloggadress: http://mergimebytyqi.webblogg.se/

    hej !

    jag skulle väga mig, fick ångest blev helt flamsig.hon bad mig räkna pärlor, klarade inte av det, hon bara: Det här ingår i behandlingen, om du inte vill detta kan du lika gärna gå hem och svälta dig..

  • ssspatient säger:
    2009-01-10 | 16:57:16
    Bloggadress: http://ssspatient.tk

    Beskriver precis som det är på sss i växjö, utan när jag mår dåligt, och får självmrdstankar, och berättar det för en personal, brukar kommentaren bli 'vänta tills mitt pass är slut', eller 'inte när jag jobbar', det får en verkligen att känna sig välmående, och resulterar mer i att man 'gör något dumt' bara för att visa dom, tex skär eller rispar sig..



    ..vilket resulterar i 'ajabaja, det var inge bra'...

    ibland undrar man om det är läkarna som är dom sjuka...

  • emelie säger:
    2009-01-21 | 09:28:48
    Bloggadress: http://fuckingems.webblogg.se/

    jag har aldrig varit inlagd eller så men jag har haft ångest och skurit mig under en period. gör inte det längre och det är jag glad för :) men måste bara säga att jag tycker att dom verkar vara helt puckade på sånna där ställen. dom jobbar ju där för att hjälpa er och med dom där kommentarerna/svaren och allt så hjälper dom knappast folk, om dom inte kan säga saker och ting på rätt sätt och vara trevliga så tycker jag inte ens att dom ska jobba med sånt där...

  • Madde säger:
    2009-03-15 | 23:47:08
    Bloggadress: http://sokratess.blogg.se/

    Jag vet inte vad jag ska säga då jag läser detta. Jag blir inte förvånad, för jag vet hur det ser ut där ute i verkligheten. Men det är sorgligt, upprörande och förjävligt. Kan man inte skicka in citaten till allmän beskådning i media. Dånt här måste UT!!!!

  • Isabella säger:
    2013-04-20 | 11:43:23
    Bloggadress: http://radioregn.blogspot.com

    Så jävla vidrigt!!!

    Svar: japp.. tack för kommentar..
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: