Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Ätstörningar

Kategori: Diagnoser



Ätstörningar



Anorexia nervosa


Symtom:
* känner sig tjock
* mår mycket dåligt i tanken av att gå upp i vikt
* får ångest av att äta
* många somatiska problem
* mår bra när man hoppat över en måltid

Övriga symtom:
* koncentrationssvårigheter
* trötthet
* känsla av att inte vara värd något
* självhat
* Kontrollbehov
* Identitetskriser
* Ökad kroppshårighet
* Svaga muskler
* Låg puls
* Lågt blodtryck
* Benskörhet
* Sömnsvårigheter
* Matintresse

Bemötandetips till psykiatrin:
* se personen inte diagnosen
* Fråga aldrig om det är okej att väga patient utan bara gör det !
* Sitt aldrig och skrik BRA efter en måltid
* Var rak och ärlig på ett bra sätt Inte överdriven omsorg utan lagom
* Kommentera aldrig patientens utseende
* Bara för man äter det man skall och väger det man skall behöver inte det betyda att man är frisk och inte behöver vård .

Info:
Medivia
1177




Bulimia nervosa


Symtom:
* Vräker tvångsmässigt i sig stora mängder av mat
* kräks ofta upp maten efteråt
* tränar, fastar, laxerar, bantningsdiet för att kompensera
* livrädd för att gå upp i vikt
* sömnproblem

Övriga symtom:
* Självmordstankar
* Utesluter vissa näringsämnen
* Kontrollbehov

Bemötandetips till psykiatrin:
* Bara för man sätter lås på toaletten så behöver inte det betyda att person slutar spy
* Ta inte för givet att alla med bulimi stopar fingrarna i munnen


Info:
Medivia


Andra former av ätstörningar:
* BED - Binge eating disorder - hetsätningsstörning
Kompenserar inte för hetsätningen.

* UNS - en uppenbar ätstörning som inte passar in på någon av de etablerade diagnoserna.

* Ortoexia
Äter för lite och tränar för mycket.

Forum:
KÄTS - Kunskapscentrum för ätstörningar
Riksföreningen mot ätstörningnar
National Eating Disorders Association
SHEDO

Something fishy

Bloggar om ätstörningar:
(har inte kollat alla - kan vara triggande!)
Bloggar om diagnoser finns uppdaterade här!

Böcker:
Varje dag har vi en liten tävling - Hanna Österberg
Zebraflickan - Sofia Åkerman
Jätten i spegeln - Helene Arkhem
Ät allt - Gisela van der Ster, Anna-Carin Lindskog
Mattillåtet - Gisela van der Ster
När mörkret kom - Lina Strandberg
Det är bäst att glömma hela kroppen - Laura Hakkala
Simmar-Emma - Emma Igelström
Genom helvetet - Tina Nordlund
Då fanns ingen nåd - Ann Hörnfeldt
Sluta svälta - Heléne Glant
Sluta hetsäta - Heléne Glant
Bli vän med kroppen och maten - Camilla Porsman
Inre Hungern - Marianne Apostolides
 
 

KOMMENTARER:

  • Vingklippt säger:
    2008-10-18 | 10:25:02
    Bloggadress: http://trasigt.blogg.se/

    Jag kan komma på mycket som du kan skriva om.

    Jag lider av UNS (utan någon specifikation). Det kan lika gärna vara åt det anorektiska hållet. Även ortoxi räknas in här. Allt som inte går in under ana, mia eller bed.



    Många ser ätstörningar som ett beroende och det kan jag till viss del hålla med om. Man älskar sin ätstörning och kontrollen mer än något annat. Själv har jag, under mina åtta år, blivit av med kompisar, pojkvän och jobb. Jag fick jätte dåliga betyg. Jag fick lägga ner min elitsatsning och drömmen om en vältränad kropp. Jag missar mycket av det sociala, eftersom det oftast innehåller någon form av mat eller fika. Jag lever i en ständig lögn, eftersom matproblem inte går att prata om. Och så vidare i all oändlighet.



    Sen finns det rätt finns det en del siffror också, som kanske inte alltid är så smart att publicera. Bland annat så är bulimi att man hetsar mins tre gånger i veckan och har gjort det under minst tre månaders tid. Det är samma sak med anorexi. Det finns en siffra på hur lite man ska väga för att få diagnosen. Jag minns den inte.

  • Nikki säger:
    2008-10-18 | 12:25:22
    Bloggadress: http://bonies.blogg.se/

    Helt OK



    Intressant blogg! 1a besöket av många??!



    // Bonie

  • äsch, det är bara jag säger:
    2008-10-18 | 17:55:57
    Bloggadress: http://blommaland.blogspot.com

    vilken bra och tänkvärd blogg!!! den skall jag genast adda till bokmärkena!!!





    pussopuss!

  • Hanna säger:
    2008-10-18 | 18:21:00
    Bloggadress: http://havskristall.blogg.se/

    Jag har några fler länkar, och även några bra boktips. Jag kan skicka de i ett mail till dig!



    kramar

  • alec säger:
    2008-10-18 | 21:59:53
    Bloggadress: http://alecstar.blogg.se/

    hallå.. hur är det?

  • s säger:
    2008-10-19 | 07:30:58
    Bloggadress: http://ord2.blogspot.com

    Jag har inte ätstörningar själv så andra kan säkert det här bättre än jag, men som jag har förstått det så är ätstörning UNS inte alltid lindrigare i betydelsen mindre farlig, det betyder bara att man inte passar in exakt på de ganska strikta kriterierna på anorexi och bulimi.



    Keep up the good work!

  • staffan säger:
    2008-10-19 | 23:25:43
    Bloggadress: http://xaraktira.blogg.se/

    Ätstörning UNS är definitivt INTE en lindrigare form av ätstörning som du har skrivit! Helt fel. Det är en term inom psykiatrin för att beskriva en uppenbar ätstörning som inte passar in på någon av de etablerade diagnoserna.



    I och med att den omfattar alla ätstörningar utan närmare specifikation kan den omfatta allt från en anorektiker uppfyller alla kriterier för diagnosen utom att denne fortfarande får menstruation, till en person som lider av exempelvis ortorexia nervosa.



  • David säger:
    2008-10-20 | 22:25:59
    Bloggadress: http://underdark.blogg.se/

    Tycker verkligen att du gör ett jätte bra jobb.

    Alla beskrivningarna på diagnoser och all kritik mot det som är fel eller dåligt inom psykiatrin tycker jag att du tar upp superbra! :D



    storstyrkekram

  • alec säger:
    2008-10-21 | 17:43:18
    Bloggadress: http://alecstar.blogg.se/

    och jag vill bli ompyslad, för jag känner mig helt ensam, ensamast i världen, ingen förstår mina problem, jag hettsäter, spyr, köper ännu mer mat och goidis SPYR SPYR.. fan när ska detta självdesturktiva sluta... hur slutade du, ?? om du har gjord edet???



    STOR KRAM GUMMAN

  • Ela säger:
    2008-10-21 | 23:00:02
    Bloggadress: http://mayhembitch.blogspot.com

    Först måste jag ju bara påpeka den sköna blandningen folk dom tar in genom den dörren! Galet kul!



    Vidare håller jag med David. Du gör ett kanonjobb o det betyder mycket för många att det finns folk som sitter o skriver som du gör!



    Binge...när jag jobbade på missbruksenhet hade vi en pat. som hade diagnosen Binge bland annat då. Fick aldrig kläm på vad det var exakt. Den e lurig den.



    Tänker lite när jag läser Staffans kommentar att det e ju samma med Borderline i många fall. Att om man inte hittar passande kategori hamnar man i det facket.

    Men psykaitrin funkar ju så. En diagnos bör ju sättas o eftersom behandlingen e symptomatisk kan det funka så.

    Personligen skiter jag fullständigt i vad dom sätter för diagnos, så länge behandligen fungerar.



    Eller vad säger ni?



    Kram kram.

  • alec säger:
    2008-10-23 | 09:48:31
    Bloggadress: http://alecstar.blogg.se/

    allt som "skadar" en är självskadebeteende precis som du skrev bita på naglarna eller vad det nu är. Jag skär mig, bränner m ig, spyr, och allt sånt, men om en tjej rispar sig med nål är det minst lika farligt, för då mår hon så pass dåligt att hon ens funderar på att göra sig själv illa..



    Jag hoppas på att bli utskriven på måndag, men jag vill egentligen i morgon :(



    hur mår du då?

    kram

  • Liina säger:
    2008-10-25 | 16:21:15
    Bloggadress: http://liinaisraelsson.blogg.se/

    Jag har ju ätstödningar så jag skriver ju ganska mkt om det ibland:P haha..



    (har du glömt bort mig?) :) Men det är lungt :)

  • alec säger:
    2008-10-26 | 12:50:20
    Bloggadress: http://alecstar.blogg.se/

    usch gumsan, varför inge bra?

    (tanke)

  • K säger:
    2009-01-09 | 13:15:41
    Bloggadress: http://bluepillow.blogg.se/

    i min blogg skriver jag om min ätstörning, kanske den kan stå med i listan?

  • Linda säger:
    2010-10-03 | 11:40:37
    Bloggadress: http://www.mymmlan.blogspot.com

    Villket bra inlägg.

    jag bloggar oxå om min kamp mot anorexian.

  • lifeiswhatyoumakeit. säger:
    2011-01-12 | 11:06:25
    Bloggadress: http://benniys.webblogg.se/

    Är nagelbitning en form av självskadebeteende?

  • Alice säger:
    2013-04-05 | 07:08:01
    Bloggadress: http://Captivatedminds.blogg.se

    Du får skriva med mig i listan om du vill! Länkdelen tänkte jag på.

    Svar: jag gör det mvh
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: