Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Depression

Kategori: Diagnoser



Depression

Var fjärde man och varannan kvinna drabbas någongång i livet av depression.
Alla behöver inte psykiatrisk vård för att komma ur depressionen.
Det är viktigt att kunna skilja ur nedstämdhet och t ex Aftonbladets version av "Depression"
med egentlig psykiatrisk depression.

Nedan kommer lite diagnoskriterier och symtom:

* A Minst fem av följande symtom har förekommit under samma tvåveckorsperiod.
Detta har inneburit en förändring av personens tillstånd. Minst ett av symtomen
(1) nedstämdhet eller (2) minskat intresse eller glädje, måste föreligga.

1. Nedstämdhet under större delen av dagen.
2. Klart minskat intresse/glädje.
3. Betydande viktnedgång.
4. Sömnstörning (sover för lite eller för mycket).
5. Psykomotorisk agitation eller hämning.
6. Svaghetskänsla eller brist på energi.
7. Känslor av värdelöshet eller överdrivna eller obefogade skuldkänslor.
8. Minskad tanke- eller koncentrationsförmåga.
9. Återkommande tankar på döden, självmordstankar eller självmordsförsök/planer.

* B. Uppfyller inte kriterierna för blandepisod mani/depression.
* C. Symtomen orsakar signifikant lidande eller försämrad funktion.
* D. Symtomen beror inte på direkta effekter av droger, mediciner eller kroppslig sjukdom.
* E. Symtomen förklaras inte bättre med sorgreaktion, dvs depressionssymtomen har varat mer än två månader efter en närståendes bortgång eller karaktäriseras av påtaglig funktionsförsämring, sjuklig upptagenhet av känslor av värdelöshet, självmordstankar, psykotiska symtom eller psykomotorisk hämning.

Andra symtom:
* Depression i episoder
* Känna att "Jaget" försvinner
* Att negativa tankar blir realistiska tankar
* Depression i skov

Tips till psykiatrin:
* Inte dra de typiska kommentarerna om att man ska skärpa till sig och rycka upp sig.
* Förstå att det inte behöver vara någon kronkret anledning till varför man har depression.
* Alltid ta suicidtankar på allvar, hur frekvent förekommande de än är.
* Ge tips på självhjälpsböcker eller arbeta gemensamt med en bok.
* Ge tips på forum och andra hjälpcenter
* Att alla med depression ska genomgå en full utredning för att få diagnosen
och avskrivas från andra diagnoser (som kan vara bakgrunden).
* Även diskutera personens ätvanor och alkoholbruk.

Information:
Medivia
1177
Depression.se

Forum:
Netdoktor

Bloggar om depression
Bloggar om diagnoser finns uppdaterade här!

Film om depression:
Den deprimerade reportern

Böcker om depression:
Depressionens demoner - Andrew Solomon
"Jag tänkte tipsa om en bok som jag såg inte finns i Kulturhörnan ännu. "Depressionens demoner" av Andrew Solomon. Det är en bok som tar upp väldigt många olika perspektiv på depression, den professionella sidan, den drabbades och anhörigas, kulturperspektivet, depression genom historian och så vidare. Det är en väldigt bra och utförlig bok som jag kan rekommendera till alla. På engelska som är originalspråket heter den "The Noonday Demon". Den står i fackhyllorna på biblioteket men den är inte svårläst och relativt lätt för att vara en så tjock bok."

Aldrig depression - Peter Kramer
Att ta sig upp när man är nere : hjälp till självhjälp vid depressioner - Tanner, Susan, Ball, Jillian
Depression - om konsten att hålla sig uppe - Thomas Silfving.
Ut ur depression och nedstämdhet med kognitiv beteendeterapi :
ett effektivt självhjälpsprogram - Gerhard Andersson
Den onödigaste döden - och konsten att älska" - Stefan L Holm
Ut ur mörkret - Miki Agerberg
Depression - En Vanlig Sjukdom : Symptom, Orsaker Och Behandlingsmöjligheten
- Danuta Wasserman,
Vinn över din depression - Rolf Aarøe

Bokus
Adlibris
 
Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2008.
Vissa länkar kanske ej stämmer.
Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google
samt andra inställningar

KOMMENTARER:

  • alec säger:
    2008-10-27 | 08:21:56
    Bloggadress: http://alecstar.blogg.se/

    neeej som tur är är jagh inte lptad :S skööönt, men jag tror jag stannar några dagar till, jag vet inte.. det känns sådär..

    hur mår du gumman?

  • Johanna säger:
    2008-10-28 | 11:45:50
    Bloggadress: http://scorpiongirl80.blogg.se/

    gud vad jag känner igen mig i symtomen.

    vad kul att du är med i tävlingen

  • Johanna säger:
    2008-10-28 | 11:46:36
    Bloggadress: http://scorpiongirl80.blogg.se/

    den deprimerade reporten har jag sett

  • LePoop säger:
    2008-10-28 | 12:10:39
    Bloggadress: http://lepoop.wordpress.com

    En bra bok om depressioner är Depressionens Demoner av Andrew Solomon.

  • alec säger:
    2008-10-28 | 12:11:38
    Bloggadress: http://alecstar.blogg.se/

    man lever en sekund i taget och den sekunden är nu

  • alec säger:
    2008-10-28 | 12:11:53
    Bloggadress: http://alecstar.blogg.se/

    Bra att du finns gumman, som skriver om det här.. jag tycker du är stark

  • lilalili säger:
    2008-10-28 | 12:50:46
    Bloggadress: http://lilalili.blogg.se/

    Jag hoppas jag får tid och ork att skriva till dig ang. depp som jag - och flera jag känner - tyvärr har erfarenheter av. Men utan dem kan man ju inte förklara hur det är ;)

    Kramis

  • Camilla säger:
    2008-10-28 | 14:17:44
    Bloggadress: http://doden.blogg.se/

    Böcker:

    Att ta sig upp när man är nere : hjälp till självhjälp vid depressioner

    Depression - om konsten att hålla sig uppe

    Ut ur depression och nedstämdhet med kognitiv beteendeterapi : ett effektivt självhjälpsprogram

    Den onödigaste döden : och konsten att älska



    Sen finns det många mer som jag i nuläget inte kommmr på, men hör av mig när det börjar klarna :)

    Och du, POLLYKAKA receptet är hemligt, hahaha XD (skämta).

  • camilla säger:
    2008-10-28 | 14:19:27
    Bloggadress: http://anderssoncamilla.blogg.se/

    Jag kan väll tipsa om min egen blogg :)

  • malin säger:
    2008-10-28 | 15:54:13
    Bloggadress: http://farstaglitter.blogg.se/

    sjuk deprimerande blogg överlag... man blir ju deprimerad av att bara råkat klicka in här.

  • Babyborderline säger:
    2008-10-28 | 17:02:54
    Bloggadress: http://babyborderline.wordpress.com

    Har vi det? Samma hjärna och kropp? Eller bara samma sjukdom som infekterat våra hjärtan? Jag vill så förtvivlat gärna ha någon där inne, men jag vågar inte släppa någon dit och ingen vågar heller ta sig in... Komplext, smärtsamt.



    Men oh shit, jag vet inte riktigt hur jag ska hjälpa med depression. Kanske du kan skriva något om vilka mediciner som brukas mot depression? (Jag vet inte, bara en idé) Behandlingsmetoder? (ECT? Terapi?) Själv har jag inga erfarenheter eller tips att dela med mig av, eller det har jag säkert men det är helt tomt i min skalle nu, som om allt som fanns där har försvunnit... Men hoppas jag gav dig någon liten idé iaf.



    Många kramar tillbaka

  • diamanten säger:
    2008-10-28 | 20:51:04
    Bloggadress: http://vingklipptsapbubbla.blogg.se/

    tja söten, det är enkelt, kan förklara för dig på msn nån dag?



    pusspuss darliing

  • tompa säger:
    2008-10-31 | 23:44:31

    hej på er: varit i alla sociala nät o vet vad ni snackar om. Top chef till botten. Har försökt med alla tänkbara medel men kan ej hitta "the Way out". Spriten har ett fast grepp om mig men går på AA. Tips om vägar tillbaka?

    Kiss and hugs thomas

  • Isprinsessan säger:
    2008-11-02 | 20:39:59
    Bloggadress: http://www.isprinsessan.com/blogg/

    En bra länk: Föreningen Balans

    http://www.foreningenbalans.nu/



    Patient och anhörigförening med en hel del på sin agenda.



    Sen bloggar ju jag om depression kan man väl säga, fast det är ju inte varje dag som just det är ämnet...



    Bok: Depressionens demoner av Andrew Solomon,

    visserligen en tegelsten (finns i pocket) men jag tycker den innehåller allt man behöver.



    Bok igen: Aldrig depression av Peter Kramer



    Har säkert nån mer bok i mina gömmor - återkommer i så fall.



    Och du - tack för att du gör det du gör!



    a.

  • pat punkt säger:
    2008-11-07 | 08:25:59
    Bloggadress: http://www.hispaliv.tk

    Hej..



    Jag skrev igår ett inlägg om depression som jag sa för en tid sedan att jag skulle, mer ur personlig vinkel än rent medicinskt dock.



    Må gott!



    PP

  • Peter Ingestad säger:
    2008-11-08 | 21:03:08
    Bloggadress: http://luzgannon.blogspot.com/

    psykiatrisk "vård". de undersöker inte patienten. de vill inte veta. de drogar bara ner patienten med livsfarliga förnedringstortyrnervgifter. bara för att det är billigt. bara för att sänka skatten för de rika. bara för att slippa ge det sociala stöd patienten behöver. bara för att det kostar pengar, och då kan man inte sänka skatten för de rika. det är psykiatrin, det. överklassens bödelsdrängar. det förtjänar bara avsky, vämjelse och bottenlöst förakt. död och pina åt dem allihop. må de brinna i gehenna.

  • Leena säger:
    2009-01-16 | 15:20:57
    Bloggadress: http://blogg.passagen.se/leeker/

    Hur skall dom kunna göra en diagnos om dom inte ens frågar hur man mår psykiskt! Min dotter hade väldigt typiska fysiska symptom (magont o.s.v) i två års tid och självklart vad de kopplade till hennes psyk...

    När man tänker såhär efteråt, är det tydliga symptom...

    Och hon har själv försökt ta reda på fakta om sitt eget tillstånd med att skriva en artikel om depressioner våren 2006...denna artikeln har jag hittat nu efteråt.

  • CutuSelf - Min väg till ett bättre liv säger:
    2009-12-03 | 05:18:31
    Bloggadress: http://cutuself.blogg.se/

    Tack för din blogg, ingen är ensam!

  • Christina säger:
    2010-05-16 | 16:07:03

    En bok som gav mig många insikter och en känsla av framtidshopp är "Att nudda vid botten" av Sally Brampton. Det är hennes egen berättelse om hur hon under fyra år lever med svår depression. Hennes framgångsrika liv i Londons mediavärld byts mot en isolerad tillvaro som präglas av förtvivlan, ensamhet, alkolholmissbruk och självmorsförsök. Sally har modet att beskriva allt det som så många känner sakm och förnedring inför. Men hon skriver också om vad som till sist ger henne kraft att gå vidare för att leva ett gott liv.

    Boken jag läser nu är av ett annat slag men också livgivande. "Att tala om kärlek vid avgrundens rand" Av Boris Cyrulnik. Professor Cyrulnik är Frankrikes mest kända KBT-terapeut. Hans föräldrar deporterades och mördades av nazisterna 1943.

  • knottie säger:
    2011-03-09 | 14:59:09
    Bloggadress: http://knottie.bloggo.nu/

    att bara vilja läsa eller skriva ett värdefullt ord är fantastiskt....att ens komma på nånting att skriva under en sån rubrik är underbart...jag blir så glad att jag är med i livet... tack alla ni <3

  • Sarah säger:
    2011-04-30 | 16:58:34

    Hejsan!

    vad kul att jag fann din blogg, du verkar dela samma syn som mig på psykvården.



    Jag själv ska plugga vidare innom psykiatrin just för jag vill jobba för en bättre psykiatrivård!



    Jag kommer själv öppna en blogg/hemsida snart den är under uppbyggnad med detta ämne. Vore jättekul om vi kunde länka till varandra, "jobba" med varandra... Ju mer folk som syns detso mer går ju att påverka...du får gärna maila mig på [email protected]



    mvh/sarah

Kommentera inlägget här: