Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

På andra sidan dörren

Kategori: Tips till psykiatrin


Litteratur: Helena Bergman,
På andra sidan dörren
Kritik - Litteratur
Sverige, slutenpsykiatrin, 2000-talet Helena Bergman


På andra sidan dörren - en berättelse om slutenpsykiatrivården

Johanna arbetar som timanställd på så kallat slutenpsyk och trivs för det mesta med sitt arbete. Hon tycker om människor och försöker alltid ingjuta ett hopp bort från destruktivitet och självmord. Det behöver inte alltid vara svårare än så. Tyvärr sätter arbetsgivaren och arbetsbeskrivningen käppar i hjulen.
'På andra sidan dörren' av Helena Bergman är en verklighetsbaserad bok om hennes egna erfarenheter inom psykiatrin i Uppsala. Vi får se en skrämmande bild av det allt mer genomskinliga begreppet 'svensk välfärd'. Patienter på akutpsyk anses inte vara i behov av psykolog, de ska medicineras och läggas i bältessängar. Helena Bergman skriver också om oskäliga löneskillnader och utbildad personal som alltför ofta undviker patienterna eftersom de är besvärliga. Istället väljer man att gömma sig på kontoret, dricka kaffe och surfa på internet. Någon annan får helt enkelt ta itu med den där trasiga människan i behov av samtal.

'På andra sidan dörren' är en skrämmande återberättning om det som pågår bakom psykiatrins lyckta dörrar. Där empati, sympati och arbetsbeskrivningar behövs som mest för att rädda liv men alltför ofta saknas. Där det också arbetar eldsjälar som på något sätt får hela maskineriet att gå runt, människor med ett genuint intresse för andra och som faktiskt vill göra en insats.
Språket i boken är lättläst och det finns hela tiden en röd tråd som gör det enkelt att hänga med i handlingen. Texten är ibland hård och utpekande och sätter säkerligen sina spår hos de som känner sig utpekade och träffade. I andra delar av boken är skrivandet mjukt, fundersamt och eftertänksamt. Speciellt när det handlar om Johannas egna drömmar, sin familj och sin syster som är missbrukare.
Det är viktigt att ta den här boken på allvar eftersom stora delar av psykiatrin i Sverige inte på långa vägar fungerar. Läs den och våga ta den till dig. Det har sagts förut och det kommer fortsätta sägas så länge vården handlar om att släcka bränder och inte på allvar ge människor verktyg till mental hälsa.

Två veckor efter att boken blivit utgiven, blev Helena Bergman avstängd från sin tjänst inom slutenpsykiatrin i Uppsala, utan förklaring. Enligt landstinget hade avstängningen inte något med boken att göra. Förklaringen blev senare att Helena Bergmans valideringsbetyg inte var i sin ordning. Hon ansågs inte ha kompetens att arbeta på en psykiatrisk avdelning, trots en fil.kand i beteendevetenskap och arbetslivserfarenhet inom psykiatrin sedan 1999. Det som kan vara värt att nämnas är att ungefär 75% av ett 100-tal inte har något valideringsbetyg på skötarutbildning där Helena Bergman arbetar. De har aldrig hamnat under lupp, men så har de heller inte tagit bladet från munnen. Helena Bergman har utan problem tentat av kunskaperna för skötareutbildningen och är åter timanställd tack vare fackliga förhandlingar och hot om Jo-anmälan. (Martina Kopra)

Köp Länk
 
 

KOMMENTARER:

  • Ankaa (Anki) säger:
    2008-10-28 | 12:35:13
    Bloggadress: http://popankaanskriver.bloggagratis.se

    Äntligen en bok som visar hur det egentligen är. Borde kanske ta mej tid att läsa den. Kram

  • marie säger:
    2008-10-28 | 12:48:35
    Bloggadress: http://lundqviist.blogg.se/

    Vilken kolosalt BRA blogg!! här tänker jag verkligen sätta min fot varje dag! Utan tvekan!! har själv anorexia, borderline å depprision..



    Hoppas allt är bra! Stor Kram

  • josefine säger:
    2008-10-28 | 14:58:47

    kolla gärna in på min blogg

    kkarbin.blogg.se

  • josefine säger:
    2008-10-28 | 14:59:27

    kolla gärna in på min blogg

    kkarbin.blogg.se

  • Caroline säger:
    2008-10-28 | 15:22:13
    Bloggadress: http://elvisnova.blogg.se/

    Tack för en bra sida!

  • LePoop säger:
    2008-10-28 | 16:01:58
    Bloggadress: http://lepoop.wordpress.com

    MHE är en ätstörningsklinik där jag bor och jag går regelbundet till öppenvårdspsykiatrin. Väntar på neuropsykiatrisk utredning.

  • josefine säger:
    2008-10-28 | 16:35:18
    Bloggadress: http://kkarbin.blogg.se/

    svar: haha nej :P eller vaddå? skulle jag de ba för att jag ville att du skulle kolla in min blogg ? ;)

  • marie säger:
    2008-10-28 | 16:39:33
    Bloggadress: http://lundqviist.blogg.se/

    Ahh de har jag, har haft det ett bra tag nu.. Väntar på behandling, å ska snart börja på dagvård.. jag ränner där uppe varann vecka.. Å snart varje dag.. SUCK .. haha :P

  • marie säger:
    2008-10-28 | 18:03:05
    Bloggadress: http://lundqviist.blogg.se/

    Det du kan du göra :) Inga problem.. jag har diagnosen anorexia, borderline å depprision..



    Fyya, får jag fråga varför du är där? :/ Kram

  • LePoop säger:
    2008-10-28 | 18:26:17
    Bloggadress: http://lepoop.wordpress.com

    Ja, det går väl bra fast min blogg handlar ju inte om det direkt. Just nu har jag inga andra diangnoser.

  • satungen säger:
    2008-10-28 | 18:32:37
    Bloggadress: http://blogg.aftonbladet.se/14997

    dom måste ha en annan filosofi än BUP med anställda.....där finns tre personalgrupper,skötare, sjuksköterskor och beteendevetare..och alla behövs!

    men BUP är nog lite prioriterat också vad som än sägs...

  • Caroline säger:
    2008-10-28 | 19:54:07
    Bloggadress: http://elvisnova.blogg.se/

    Ja då, du får länka :)

  • Fjärilen säger:
    2008-10-28 | 21:20:04
    Bloggadress: http://psykfallet.blogg.se/

    KLart du får länka om du vill.

  • Johanna säger:
    2008-10-29 | 22:46:38
    Bloggadress: http://scorpiongirl80.blogg.se/

    den boken måste jag läsa, kan tipsa om en bok som heter den där jenny tror jag den heter

  • Ela säger:
    2008-11-03 | 15:55:23
    Bloggadress: http://mayhembitch.blogspot.com

    Jag tycker ju att sånt här e bra att uppmärksamma, det gör jag. Men det e så lätt att det blir en allmän skitkastning som jag inte tycker psykvården behöver. Det valsar runt flera tusen människor där som faktiskt e nöjda också. Däribland jag då. O som dessutom jobbar inom psyk.



    Det e ju som bekant oftast tragedierna som kommer upp i ljuset. Vilket självklart e skitbra. O alla som gör nått för att agera mot vanvård ska ha en stor eloge!



    Dessutom funderar jag lite runt begreppet psykvård o slutenvård. Det e ju grova generaliseringar. Vårdavd. delas ju upp på diagnos. Allmänpsyk o psykoser blandas inte. ( ska inte iaf )





    Sånt här vet ju du, det vet jag. Men kanske inte alla som läser.

    Det vore så trist om någon tror vi e ett gäng "psykhatare" som bara slänger skit utan reel erfarenhet o kunskap.





    Många varma kramar!!!

  • marie säger:
    2008-11-12 | 23:42:26

    Jag har legat på flera olika slutenvårdsavd under 2 års tid. Har då aldrig varit med om man att inte blandat människor med psykoser med tex ätstörningar, depression, borderline, autism osv...

  • Päivi säger:
    2009-04-07 | 07:15:33
    Bloggadress: http://albertoco.blogspot.com

    Hej. Vilken bra sida du har fått ihop. jag har läst ett gäng inlägg och kommentarer och tycker att det är riktigt intressant att läsa. Jag kopierade inlägget om boken mest för att kunna sprida informationen om den men också för att jag själv har hamnat i en liknande situation. Hoppas att du inte har ngt emot det. hälsningar från en msk sedan 12 år inom akutpsyk i Eskilstuna

  • Linda säger:
    2009-08-04 | 16:06:50

    marie: vet inte hur stort det är där du bor, men på orter med mindre sjukhus så är det blandat, medan de större sjukhusen har olika avdelningar (vilket är bättre) :)

  • Borderline & Fettot säger:
    2013-04-07 | 18:01:09
    Bloggadress: http://ekblaad.blogg.se

    Tack för tipset :)

    Svar: varsegod :)
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: