Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Du är visst lite konstig du?

Kategori: Citat



När ska psykiatrin ta sitt ansvar?
(Det är inte en fråga, det är en uppmaning)


Baby Borderline - Är det inte meningen att man ska bli frisk?



Läkare:Du träffade en kille
 X-(undrar va han fått det ifrån)-Jaaa...
 Läkare-Och ni hade?
 X-Sex kanske
 Läkare-Blev du våldtagen?
 X-Nä, han var bara mer sexuellt inriktad
 Läkare-Sex är ju ett känsligt ämne (börjar klia sig)
 

"Det var sommaren 2007. Jag hade fått en ask xanor med mig hem från min inläggning på psyk.
Jag pulade i mig åtminstone hälften av tabletterna och fick sedan för mig att ringa till psyket för att ljuga ihop en historia om att jag har slarvat bort tabletterna och behövde fler. jag var helt borta i huvudet. kvinnan som svarade hänvisade mig till ett annat nummer, jag försökte komma ihåg siffrorna och skriva upp dem samtidigt som hon berättade, jag frågade om nummret om och om igen men jag glömde bort dem lika snabbt.
Psyktanten blev riktigt arg på mig tillslut, sa med rivig röst "jag tror att du har ätit alla tabletter själv nu sophie!!" Jag ljög och sa nej med bortdomnade läppar och stängda ögon. Det blev tyst i luren, jag hämtade andan och sa "jag vill ha hjälp" men den mest ynkliga röst man kan höra från en missbrukare. Får som svar "jag kan inte hjälpa dig!" *klick*"



"Jag låg inlagd på en avdelning på sjukhuset och jag fick för mig att jag skulle hem sent på kvällen inpå natten, det var när nattpersonalen var där minns dock ingen tid. Bara att de sa att de skriver inte ut någon på nätterna. Men jag envetnades och blev nästintill hysterisk, jag mådde ju såklart jätte dåligt och hade panik. jag fick tillslut träffa en läkare med nattjour ett jätte kort möte, men utsläppt blev jag vind för våg, utan att jag hade någonstans att ta vägen och de undrade inte ens vart jag skulle ta vägen. När jag kom ut kände jag mig bara vilsen, jag blev sittande kvar på sjukhuset och sedan virrade jag ut i mörkret..."


X - jag mår riktigt dåligt.
bup - mhm.
X - jag vill ha hjälp nu, jag orkar inte mer.
 bup - aha.
X - jag orkar inte livet.
bup - okej, nu är vår tid slut, så vi ses nästa vecka.
X - det kanske inte blir någon nästa vecka.
bup - (ser nochalant på X)


En läkare var efter X hade gjort ett test på avdelningen.
"Du är visst lite konstig du?" 
Till och med X skötare reagera och sa efteråt att X  inte skulle ta åt sig och förstod inte vad han menade.

"Har precis skurit mig i armen, har svår ångest och panikattacker, ringer till öppenvårdsmottagningens systrar eftersom dom har telefontid och psykakuten inte öppnat än, kommentaren jag får är:
- Men när åt du sist då? Ska du inte ta och äta en smörgås så kan du gå på promenad sedan! Funkar inte det så kan du ju alltid gå och lägga dig en stund och vila! Det gör alltid mig sååå himla glad!"
Eh.. ja tack så mycket, jag ska bara lägga förband på armen så jag inte blöder ihjäl. "
 
 
Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2009.
Vissa länkar kanske ej stämmer.
Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google
samt andra inställningar
 

KOMMENTARER:

  • jörgen säger:
    2009-05-13 | 23:55:30

    Hej igen

    är det någon som stött på en inger lundin på globen, i så fall någon kommentar

  • Linn säger:
    2009-05-14 | 12:17:13
    Bloggadress: http://linncoox.blogspot.com

    Har ett litet filmtipps. Phoebe in wounderland är den finaste filmen på länge. Alldeles för sällan både media och kulturen tar upp ämnet barns ångest. En väldigt bra film om man gillar berättelser om psykisk sjukdom i detta fallet OCD (Tvåndssyndrom) och Tourettes. Tänkte att du kunde ha med den i länklistan :)

  • Tjelsi säger:
    2009-05-14 | 14:15:41
    Bloggadress: http://tjelsi.com

    men herregud så sjukt!!



    Svenska psyk - vi är vad vi heter



    -_-'

  • Tjelsi säger:
    2009-05-15 | 12:12:50
    Bloggadress: http://tjelsi.com

    Heh, min kära "do får inte åka buss sjelv" (du får inte öka dos själv) och "varfor do skurat dig" (varför har du skurit dig)- doktor har ett nytt härligt citat. se nittioförsta inlägget ;)

  • Tiggarflikkan säger:
    2009-05-15 | 21:34:23
    Bloggadress: http://tiggarflikkan.blogspot.com

    Någonstans borde det ju fnnas någon bra psykolog/slötare/eller vad man nu ska kalla bunten...

  • Ela säger:
    2009-05-18 | 02:18:59
    Bloggadress: http://mayhembitch.blogspot.com

    Ja, det finns tyvärr mycket historier som man nästan inte tror e sanna, för dom e så sjuka!

    Fy fan.

    Stackars er alla som råkat ut för sånt!

    Jag e förskonad. Än så länge.



    Kramar.

  • S säger:
    2009-05-19 | 11:16:23

    Förstår inte alla er som klagar på hur psykiatrin behandlar er och sen sitter ni själva och driver med folk som talar med brytning. Så sjukt jävla rasistiskt och dubbelmoraliskt.

  • Whistler säger:
    2009-05-25 | 18:27:38
    Bloggadress: http://whistlersdagbok.blogspot.com/

    Personligen har jag inga problem med läkare eller annan vårdpersonal som talar med brytning, men när dom inte förstår vad jag säger och inte kan förklara hur/vad dom menar på någorlunda skaplig svenska uppstår ju självklart problem. Det har hänt ett par gånger att riktigt fantasirika saker hamnat i min journal pga språkbristen. Och när man redan mår dåligt kan språkbarriären kännas helt oöverstiglig.

  • Yngve säger:
    2009-05-25 | 23:46:41
    Bloggadress: http://antipod.blogg.se/

    Signatur S: Alltså... i Tjelsis fall ("do får inte åka buss sjelv") så handlar det ju inte bara om en brytning, utan om brist på språkkunskap. Att dessutom behöva sitta och förklara för en läkare på psyk vad ordet "apatisk" betyder är ju absurt. Det är ju ungefär som om min diabetesläkare (som för övrigt också är av utländsk härkomst) inte skulle begripa vad "blodsockermätare" betyder. Tack och lov gör hon det, och allt annat jag säger också. I hennes fall är det en brytning, vilket inte stör mig alls eftersom vi förstår varandra som vilka andra svenskar som helst. Är det rasitiskt att vilja förstå och göra sig förstådd när det handlar om något så viktigt som ens hälsa? o_O

  • En annan S säger:
    2009-06-06 | 15:07:36
    Bloggadress: http://ord2.blogspot.com

    Jag tycker det funkar jättebra med min Mellanöstern-ättade husläkare, men har stött på psykläkare från Danmark och Island som det fan var hopplöst att försöka kommunicera med. Kan inte bry mig mindre om varifrån någon kommer, bara h*n kan utföra sitt jobb, och inom psykiatrin inkluderar det att förstå och bli förstådd språkligt.

  • Yvonne säger:
    2009-08-04 | 14:27:30
    Bloggadress: http://yvonnediana.blogspot.com

    Skrev just om det problemet i min blogg... det där med att det borde vara ett minimumkrav att läkaren i alla fall förstår vad man säger.

Kommentera inlägget här: