Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Frisk luft, 5 mg?

Kategori: Citat

En liten berättelse från Tjelsi:

Bakgrund: jag har blivit psykotisk och fått åka in akut på stgöran för att mina antidepp slutat fungera. vad min läkare gör är att ta bort min oxascand/sobril, ändrar INTE dosen på mina antidepp och skriver ut atarax.

Sedan hennes beslut har jag bara mått sämre och sämre. Fått självdestruktiva tankar och blivit självmordsbenägen, så jag gick till psykakuten på St göran där de bedömde att det var för stor risk att låta mig åka hem, och satte mig därför i slutenvården (kompassen, haninge). där de också vägrade ändra min medicinering. jag sade att jag hellre mår dåligt hemma om de inte tänker hjälpa mig. de släppte ut mig. dagen efter jag hotat med att hoppa från en bro.

Sedan dess har jag ringt carema psykjour varje dag för att jag mått så fruktansvärt. fick en akuttid hos en läkare imorgon... men... heh, läs vårt härliga samtal:

- Hej jag ringer från Carema och ville bara säga att jag måste avboka din akuttid imorgon.

- Jaha?

- Jag har pratat med din ordinarie läkare och hon anser inte att det är lämpligt att skriva ut benzo till dig, så våra jourläkare kommer inte skriva ut det till dig heller.

- Nu får hon faktiskt ta i beaktning att jag har blivit psykotisk, blivit inskriven i slutenvården och har självdestruktiva tankar och dessutom är självmordsbenägen. Har hon svårt att förstå att Atarax (milt lugnande, för de som inte är insatta) inte hjälper ett skit för hur jag mår just nu?!

- Så du vill alltså bara ha benzo?

- Jag vill ha någonting som tar bort min ångest!

- Du kan ju gå ut med hundarna så du får lite frisk luft?

- Jag säger att jag vill dö, du svarar ”ta en promenad”. Tack för ingenting. Hej då.

*****

(fem minuter senare)

- Hej jag ringer från Carema, jag är ledsen om jag lät lite hård förut. Den enda hjälpen vi kan ge dig är att ringa upp dig ikväll och fråga hur du mår.

- Gör er inte det besväret, jag åker in till psykakuten på S:t Göran istället.

- Är det så illa alltså?

- Jag har ju sagt till er flera gånger att jag håller på att gå under! Jag vill hoppa från västerbron pga min ångest. Det skulle jag kalla ”ganska illa”!

- Så du vill inte att vi ska ringa dig ikväll?

Kort sagt:

 

Länk till inlägget
 


 
Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2009.
Vissa länkar kanske ej stämmer.
Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google
samt andra inställningar
 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2009-10-15 | 21:43:36
    Bloggadress: http://allalivetstankar.blogspot.com

    Hej igen! Tack för kommentaren! Du får hemskt gärna länka till min blogg! De har fastslagit att jag har en djup depression och PTSD. Jag går nu hos en bra terapeut som jag redan har fått mycket mer hjälp av än alla veckorna tillsammans jag legat inne på psyk har gett mig..

    Kram!

  • Anonym säger:
    2009-10-15 | 23:15:28

    JA! Kathy Kamangar är livsfarligt inkompetent.

    Hon har skickat hem mig två gånger vid stor suicidrisk. Ena gången direkt efter suicidförsök.

    Grattis till henne.

    Hoppas hon får anmärkningar och sparkad från den maktposition hon missbrukar.

  • ♥ Tjelsi - Så kan det gå när inte haspen är på ♥ säger:
    2009-10-16 | 08:01:05
    Bloggadress: http://tjelsi.com

    Gör det. Kanske direkt till inlägget, eller huvudadressen till bloggen. Du väljer.

  • Cosmo säger:
    2009-10-17 | 23:59:49
    Bloggadress: http://psyk-nytt.blogspot.com/

    Hej!



    Läste lite och ville bara säga "Fy fan va psyk vården är kass! Jag har själv ett exempel:

    Jag hade en psykolog som hette Lena Jönsson.

    Gick hos henne i över 2 års tid, när jag ville ha papper från henne på hur länge jag gått där så sa hon "jag tänker inte skriva att du gått här i 2 år för eftersom du bara varit här så sällan så kan man räkna ut att om du gått oftare hade dessa möten hunnits med på 6 månader så...jag kan skriva 6 månader" Det ska tilläggas att jag inte själv valde att gå så sällan, jag ville ha fler tider och mer regelbunda möten men dom hade ingen tid.

    En annan sak hon sa var "Det du pratar med mig om kan du ju prata med dina vänner och familj om, det står folk på tak och vill hoppa för att dom mår så dåligt, och här sitter jag och slösar min tid på dig. Du är för frisk för att vara här".

    Om jag hade kunnat prata med andra om det hade jag inte betalt för att sitta hos henne, jag lovar!

    Ett par månader senare sitter jag i väntrummet efter att ha sjukskrivit mig 2 ggr för att jag mådde för dåligt. Hon kommer aldrig och kallar på mig. Jag går och säger till i receptionen. Går tillbaka till väntrummet. Där hör jag hur receptionisten går in till henne och säger att jag väntar. Lenas svar var "Då kan du säga till henne att gå hem, hon har varit borta 2 ggr, då behöver hon inte komma hit igen".

    Jag gick.

    3 ggr under dom 2 åren jag gick hos henne kom jag till motagningen och fick veta att Lena var sjuk, hon måste ha "missat" att informera mig om det.

    Men hon tål inte att jag ringer och sjukar mig för att jag inte klarar att gå hemifrån.

    Jag bytte psykolog och idag har jag fått diagnosen ADHD, misstanke finns om Bipolär, och jag uppfyller alla kriterier på Borderline.

    Ja, Lena...du hade nog rätt när du sa "Du är för frisk för att vara här".

  • Mergime säger:
    2009-10-18 | 00:01:36
    Bloggadress: http://mergimebytyqi.webblogg.se/

    All psyk kan dra åt skogen....

  • Vicky säger:
    2009-10-18 | 21:26:36
    Bloggadress: http://girl-laying-down.blogspot.com

    Carema i Nacka är ett skämt!

Kommentera inlägget här: