Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Att få nog

Kategori: Diskussion



Jag läste för länge sedan någon Metro-skribents (dvs. okunniga idioter) om självmord
och det är inne att vilja ta livet av sig och söker akut till s:t görans för att deras pojkvänner gjort slut.

Kom på att det säkerligen är många tjejer som åker in när deras pojkvänner gjort slut eller när de
bråkat. Har ju själv gjort det. Men, det viktiga är att förstå vägen som tagit något dit,
en dag orkar man inte mer.

Det är svårt att hitta en andelning till att leva. När ingenting av det som är Nu aldrig stannar, och det
som man vill ska försvinna, föralltid finns kvar. I en omvärld som drivs av perfektion av människor, som
är allt annat än perfekta, får 4 personer varje dag, nog.

"Det ska inte vara lätt att leva, ingen har sagt att det är det" säger de som blivit över trettiofem och lyckats överleva år av tvättning, städning, diskning, försenade bussar, otrogna partners, någon anhörigs död, ett par sönderbrända och överkokta middagar, ett bråk som slutat i en dörr som slogs igen Hårt, vinterkräksjuka, skrikande barn, internet som är segt och andra jättejobbiga saker.

Vissa tycker att det är en viss skillnad på att leva och att överleva.
Andra förstår inte ens meningen. I Afrika typ, överlever man. I Sverige "har vi det för bra".

När en ung tjej då tillexempelvis söker psykakuten och i sitt akuta syfte av att något har hänt och hon bara orkar inte mer, kan det vara så att vägen inte bara kantats av att hon har haft det för bra, utan att hon som många andra har haft det för dåligt.

Att människor i överhuvudtaget vill ta livet av sig handlar inte om att En tråkig sak inträffat, att människor är sköra eller outvecklade i hjärnan. När en människan liv kantas av jobbiga saker som inte ses och som inte hörs, som inte uppmärksammas av andra människor så har det en förmåga att bygga ett skrangligt torn.
Människor som behöver hjälp och som inte får hjälp går tillslut i bitar.

En människokropp tål endast en viss mängd smärta, fysiskt och psykiskt. Ibland när smärtan är för pass stor väljer hjärnan att inte lagra det som minne alls, eller skapar en medvetandeförlust.
Att säga att någon väljer att ta livet av sig är som att säga att någon som har cancer väljer att dö.
Vissa som rökt halva sitt liv kan få förklaring till en viss cancer, andra som varit de mest hälsosamma i hela sitt liv får ändå cancer; ärflig, miljöpåverkad eller bara ren jävla otur.
Det är ändå ingen som förtjänar cancer. Alla känner någon som dött i cancer. Ju äldre man blir desto större är risken och är man 99 är det mer normalt att ha någon slags cancer, än att inte ha någon.
Människor är rädda för cancer. Alla vet att de kan få cancer, alla tycker synd om dom som får cancer.

Människor är rädda för psykiskt sjuka. Ingen känner någon som gjort det. Ja förrutom den där i klassen, som var självisk och lämnade sin familj. Det var hans eget fel, han rökte ju hasch en gång. Tittade på skräckfilmer. Gillade att sitta ensam. En sån där konstig kille.

Misshandel, våldtäkt, sexuellt utnyttjande, depressioner, dödstankar, extensiella frågor, panikångest, en förlorad vän, ett hot, en lång ensamhet, en drog, ett utnyttjande..

Vad vet du vad som ligger bakom en människas beslut?

Och bakom den där tjejen som sökte psykakuten för att hennes kille gjort slut.
En dag får man nog. Mest Av hjälpen som inte finns.

- Gå hem och vila och drick en kopp te. Här har du en attarax till natten.



Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2010. Vissa länkar kanske ej stämmer.

Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google samt andra inställningar



KOMMENTARER:

  • Blixt säger:
    2010-12-09 | 14:04:16

    Tack för att du hjälper till att få folk att förstå,och beskrivningen av ett i övrigt tabubelagt ämne är klockren!Även inom psykiatrin finns det fördomar och okunskap tyvärr... Kram

  • clarisse säger:
    2010-12-09 | 14:27:05
    Bloggadress: http://clarisseaeabeatrix.wordpress.com

    ''Gå hem och vila och drick en kopp te. Här har du en attarax till natten.''



    Eller så får man rådet: gå hem, ät och sov lite. När man precis förklarat att det är precis det som inte går.

  • Cattis säger:
    2010-12-09 | 14:32:22
    Bloggadress: http://cattisb.wordpress.com/

    Underbara ord!

    Ignorans, fördomar och okunskap! Vi måste ju bekämpa den där skiten!

    Jag kämpar på i min blogg:

    http://cattisb.wordpress.com/2010/12/09/nollvision-for-sjalvmord-varfor/

  • Camilla säger:
    2010-12-09 | 17:54:31

    "Att få nog" - Underbart skrivet! Man skrattar åt din fyndiga sarkasm och ironi mot dålig psykvård.



    Samtidigt blir man ledsen och det känns i hjärtat då du skriver om anledningarna till varför folk mår som de gör...Jag känner för många som redan tagit självmord (2 vänner bara i år) och alldeles för många som lever med psykisk ohälsa. En varm kram till dig och alla andra som kämpar för att det ska bli bättre för de som mår sämst.



    //Camilla

  • Åsa säger:
    2010-12-09 | 18:11:45

    Kunde inte sagt det bättre själv. Jag pratar ofta om cancer och jämför hur det uppfattas mot psykisk ohälsa. Men folk tycker man är okänslig när man säger så. Det är inte så att jag vet hur det är att ha cancer eller hur det påverkar en, men tycker ändå det går att jämföra.



    De som drabbas av cancer mår säkert inte bra psykiskt och jag som mår dåligt psykiskt har också fysiska besvär.

    Cancer är en dödlig sjukdom - det är depression också!



    Vill få folk att förstå att självmord är död till följd av en sjukdom, precis som cancer.



    Hoppas vi kan besegra psykisk ohälsa. Och dödlig cancer förstås.

  • Anonym säger:
    2010-12-09 | 22:23:50
    Bloggadress: http://www.clawsofdarkness.blogspot.com

    Så himla bra skrivet! 100% sant. Det är bara synd att samhället är som det är när det gäller oss som har det psykiskt svårt. Som att vi är farliga på något sätt. Ett slags tabu.

  • K säger:
    2010-12-10 | 13:22:53
    Bloggadress: http://screamoutloudly.blogg.se/

    väldigt bra skrivet! =)

  • Abi säger:
    2010-12-10 | 20:53:18
    Bloggadress: http://mabbi.blogg.se/

    Så otroligt, otroligt bra skrivet!



    Dessutom så förstår jag inte varför det skulle vara löjligt eller att överreagera för att det tar slut med sin partner... Kärlek är något av det starkaste vi människor känner och när det tar slut kan det göra fruktansvärt ont, det är väl ett välkänt skäl för att just inte orka mer när man får hjärtat krossat, även genom tiderna? Man de som säger så vet uppenbarligen inte vad de pratar om, varken om smärta eller kärlek.

  • Peter D säger:
    2010-12-11 | 01:12:39
    Bloggadress: http://www-mission2010.se

    Jag har en MYCKET viktig fråga:

    Om jag har komplext PTSD, djup depression OCH Cancer; vad ska jag säga till folk när de frågar VARFÖR jag är sjukskriven?

    Ska jag säga Cancer eller att jag är psykisk sjuk? Vad tycker NI?

    Kram Peter

  • Isprinsessan säger:
    2010-12-11 | 13:53:45
    Bloggadress: http://www.isprinsessan.com/blogg/

    Man kan bli skogstokig för mindre! Hur ska en enda person som får sin smärta definerad som "för liten" känna sig "bättre".



    Att vilja bli hjälpt är alltid något som ska tas på allvar.



    Tack för att du orkar fortsätta.

  • Anonym säger:
    2010-12-12 | 18:00:41

    jag vill tända ljus i kalmar, med tanke på alla i sverige och världen runt över. är det någon som vill hjälpa till ??

  • Camilla Fahlgren säger:
    2010-12-12 | 18:26:15

    18 december tänder vi ljus på larmgatan i Kalmar för alla svikna änglar inom psykiatrin. Nollstatistik mot självmord. Jag står för alla kostnar. Men Jag vill att så många så möjliga kommer och tänder ett ljus för någon dom tycker om,älskar, saknar, mår dåligt !!



    Kom igen alla, vi måste via !!!

  • A säger:
    2010-12-12 | 23:04:49
    Bloggadress: http://noplasticheart.wordpress.com

    Min läkares komentar när jag vaknade upp efter en överdos var: Nästa gång du får ångast kan du väll smälla ett gummiband mot handleden?

  • Cattis säger:
    2010-12-13 | 18:19:21
    Bloggadress: http://cattisb.wordpress.com/

    Alltså, det här är så jävla fint, att människor verkligen GÖR detta, överallt i landet! Vi var ute igår i Göteborg och det gick upp för mej, vad det egentligen handlar om: 29 marschaller...

    VARJE marschall representerade ett självmord, som begåtts under EN vecka!

    Tårar

    Det är inte klokt att inte FLER BRYR SIG!!!

  • Arg?.. säger:
    2011-03-02 | 20:12:32

    Psykakuten i kalmar är riktigt dålig måste jag säga har blivit behanlad som skit där inne varje gång så nu mera försöker jag antingen överleva själv eller åka hem till en vännina orkar inte med vill inte ha med dom att göra längre de har kränkt särbehandlat mig i en rum så helt ärligt talat så kan dom bara

    dra åt ..

  • Zelda säger:
    2013-08-09 | 19:08:34
    Bloggadress: http://jotackettnackskottvoreintedumt.blogg.se

    Bra skrivet! Jag kan också se självmord som ett rent anti-val. Eller det är iallafall känslan; att man kommer till en punkt när man är så himla less på att fundera fram och tillbaka om man ska leva eller dö att man tar den där överdosen/skär ett snitt bara för att slippa fundera mer.

    Svar: hej ja jag e trött på generaliseringen av självmord av icke-sjuka människor... kram!
    Läs här :)

  • Petra säger:
    2013-08-10 | 13:44:26
    Bloggadress: http://scratchblack.blogg.se/index.html

    Måste säga att detta var otroligt bra skrivet, så sant, så klokt. Det är ju precis som du beskriver. Total fullträff i din beskrivning. Mycket bra skrivet verkligen.
    Det är sorgligt att det är sådär dock, det går åt många liv på grund av felaktiga resonemang, feltänk och kränkande kommentarer.
    Har själv när jag en kväll för många år sedan ringde Mobila teamet för att jag mådde väldigt dåligt fått höra kommentaren "Ta ett glas varm mjölk och lägg dig så är det nog bättre imorgon". Om ett glas varm mjölk löser allt dåligt mående så skulle världen inte behöva antidepressiva mediciner, ångestdämpande, psykologer, psykiatriker etc.
    Sedan är det så sjukt att man måste vara suicid och allvarligt självskadande för att eventuellt få hjälp, för att eventuellt bli tagen på allvar.
    Sedan det där att bara för att man ler eller skrattar så betyder det att man mår bra och är glad. Bara för att jag inte sitter hopkrupen i ett hörn och storgråter så jag skakar i hela kroppen så betyder det inte att jag inte kan må väldigt dåligt psykiskt inuti.
    Folk brukar inte ta mig på allvar, de förstår ofta inte hur dåligt jag mår bara för att det ofta inte synt utanpå mig. Varför kan folk/läkare/terapeuter inte bara försöka tro på vad man säger, tro på vad man beskriver, tro på när man säger att man mår så dåligt att man inte vill leva, inte står ut?
    Kan inte folk bara lära sig att lyssna och sluta vara kränkande, invalidiserande?

    Hoppas många kommer läsa det du skrivit, speciellt alltså folk som inte har psykiska problem och folk inom psykiatrin/vården.

    Tack för att du skrev det du skrev.


    KRAM

    Svar: Hej tack för din kommentar! Det var jättebra skrivet själv! Jag tror jag publicerar detta. Säg till om du vill vara anonym! Kram P!
    Läs här :)

  • Petra säger:
    2013-08-14 | 11:32:13

    Du får så gärna publicera det jag skrev och jag står för mina ord och behöver inte vara anonym känner jag.
    Tack för att du gillar det jag skrev.
    Kram

Kommentera inlägget här: