Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Psykiskt sjuk (OCH Korkad)

Kategori: Diskussion

Ibland undrar man ju var pengarna till forskning går. Speciellt forskning inom psyk.
Vad prioriterar man att titta på? Ja..

"...analyserat data om 1 109 475 män som mönstrat mellan 1950 och 1976. De resultat som männen skrev på IQ-test kopplades ihop med data om sjukhusinläggningar för själmordsförsök fram till 2006. .... . Det visade sig att det fanns ett tydligt samband mellan lågt IQ och självmordsförsök."

Ja en sådan här forskning är ju verkligen viktig. IQ och självmordsförsök kopplas ihop, det tycker jag var en bra satsning nu under tiden satsningen Attityder mot psykiska sjukdomar, sker.

Några frågor.
1950-76, kan man ens överföra det till dagsnyhet?
Vem kom på det geniala draget att titta på IQ-testet? Tänkte de att psykiskt sjuka människor Verkar ju vara dumma i huvudet, let's titta om det stämmer..?
Och såg IQ-testet ut exakt som idag? Hur ser det där IQ-testet ut? Går det ens att göra några kopplingar med gamla IQ-test med någon i överhuvudtaget?
Kan man verkligen säga att en person har lågt IQ bara för att de scorear ett lågt resultat på ett test,
när man dessutom tittar på sambandet mellan detta och psykisk sjukdom?


Nåja, vad tror man då att detta samband kan visa på?

"– Jag kan inte ange någon tydlig orsak, men en möjlighet som vi har diskuterat är att män med lägre IQ har svårare att lösa problem när de drabbas av en livskris, säger Finn Rasmussen."

Kära Finn. Du är så klok! Behövde du tre miljoner för att komma fram till det?

Kan det kanske vara så att de männen som inte gjorde bra ifrån sig på ett IQ-test, mådde dåligt redan då,
och att det påverkade resultatet? Det Kan ju ofta vara så att man inte orkar leverera om man mår skit och vet att man måste in och mönstra? Kanske ännu mer på 50-talet då psykiska sjukdom var Ännu mer tabu, vem fick då terapi i 18 års ålder? Kanske ledde det till att de inte fick någon hjälp och då försökte ta livet av sig då den psykiska sjukdomen bara utvecklades och inte hjälptes? Det kanske kunde ge forskarna någon hint om att man behöver fånga upp psykiskt sjuka människor tidigare i livet. Jag tror inte dessa män blev hjälpta av detta från forskningen, och jag förstår inte för mitt liv, hur detta ska hjälpa andra i framtiden.

Snarare förvärrar bara allt det här en redan förlegad syn på psykiska sjukdomar och dumhet.

Det Kan ju vara så att IQ-test i huvudtaget är jävligt förlegat och att både Finn & Co själva är förlegade.
Men tyvärr påverkar det Oss i ett större sammanhang.

"Studien publiceras i dag, fredag, i British Medical Journal. Förutom Finn Rasmussen har Per Tynelius vid Karolinska institutet och brittiska forskare medverkat i studien."

Välkommen bakåt i tiden, mina kära psykiska IQ-befriade bloggare ;)

Vad tycker du? Kommentera!
Artikel från Dagens Medicin

___________________

Facebook? Gå in på detta event.

& Läs om BUP som anmäler sig själva Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2010. Vissa länkar kanske ej stämmer. Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google samt andra inställningar

KOMMENTARER:

  • Hanna säger:
    2010-06-04 | 23:36:30

    Tsss.. jo tack, jag är brutalt korkad, jag menar jag är ju psykfall. Sen att jag får högt på alla iqtester är nog bara ren tur. Äh, vill man hitta något så kan man. Fint värre, få folk att tycka att vi är lågbegåvade också.

  • Sara säger:
    2010-06-05 | 12:52:10

    Jag tycker detta är vansinne. Snacka om att öka Stigman med denna dåliga och totalt irrelevanta studie.

  • Fiona säger:
    2010-06-05 | 22:12:28
    Bloggadress: http://a

    ja måste faktiskt säga......



    Eftersom jag är forskare själv och väldigt insatt i hur medel delas ut är detta totalt vansinne. !!!!



    Själv är jag bipolär, ätstörningar, självskadare. Och självklart vill jag att medel skall delas ut till forskning inom dessa områden.



    Men att ett lågt iq innebär en större risk för självmord... NEJ.. Jag vet om sååå många öden... bland mina forskar kollegor och studenter som valt att avsluta sina liv.



    Självmord har inget med IQ att göra. Tyvärr är det tragiska öden "svikna änglar", oavstt yrke, livssituation.....



    // Forskande psykpatient som mer än en gång försökt avsluta allt

  • tr säger:
    2010-06-06 | 02:31:07
    Bloggadress: http://trainunderwater.blogg.se/

    vilken underbar idé att dra en sådan fin koppling och lägga ner pengar och tid på något så... ursäkta ironin, IQ-befriat...



    angående BUP-artikeln, kan tipsa om en jättebra bok som heter "mamma sa att jag var sjuk", som handlar om Münchhausen

  • e säger:
    2010-06-06 | 18:33:13

    jävla korkat får man säga. var vänlig gör en jämförelse mellan självordsbenägna patienter idag som gjort iq-test, det är nog ganska många, och normalbefolkningen. Min erfarenhet säger något helt annat än denna "studie".

  • Sara säger:
    2010-06-06 | 18:53:06

    Ja själv skäms jag väldigt mycket över mina psykiska problem och vill inte att omvärlden ska veta. Och såna här artiklar förvärrar bara det hela.

    Ingen uppmuntrande läsning direkt..

  • Whistler säger:
    2010-06-07 | 19:55:03
    Bloggadress: http://whistlersdagbok.blogspot.com/

    Jo, jag vet att jag är sjuk.

    Nu är jag med största sannolik korkad med.



    Har aldrig testat mig och vill inte heller, jag vill inte ha bevis på en negativ grej till i mitt liv.



    Jag är redan så fullkomligt misslyckad.

    Väl spenderade pengar.

  • Prinsessan säger:
    2010-06-08 | 14:35:12
    Bloggadress: http://pillaren.wordpress.com/

    Hanna,



    Då är vi två som scorar högt på testen av en märklig "slump"...



    Vilken urbota korkad undersökning! Den som hittade på den kan väl inte ens ha nått upp till bottennivån på IQ-testet i fråga...



    Har nyligen läst raka motsatsen nån annanstans, nu minns jag tyvärr inte var. Där stod det att den som är psykiskt frisk inte kan bli ett geni... Eller att alla genier är psykiskt sjuka på något sätt.



    Eller nåt... Ja, ni fattar, ni är ju INTELLIGENTA!



    Det krävs något alldeles extra för att man ska få den där lysande briljanta idén som förändrar världen, helt enkelt, som de stackare som är harmoniskt helfriska tyvärr inte har begåvats med.



    Inte konstigt att onormalt hög IQ kan göra en lite omtumlad och ur balans ibland, alltså. Det är alla hjärncellerna som arbetar för högtryck hela tiden.



    Ha!

  • Susanne säger:
    2010-06-08 | 15:45:48

    Det är knappt man orkar leva, när man läser att pengar läggs ned på sådan deprimerande forskning. Vad är det för nytta med det? Stämmer resultaten överhuvudtaget? Tvivlar på det. Min erfarenhet säger något helt annat.

  • Cattis säger:
    2010-06-08 | 20:31:25
    Bloggadress: http://cattisb.wordpress.com/

    http://cattisb.wordpress.com/2010/06/07/samma-tillstand-som-vilken-knarkare-som-helst/

  • Cattis säger:
    2010-06-08 | 22:19:53
    Bloggadress: http://cattisb.wordpress.com/

    Ojdå, det var den här länken jag menade att klistra in:

    http://cattisb.wordpress.com/2010/06/04/rikta-era-insatser-till-er-sjalva/



    ...blev lite fel! ;)

  • ida säger:
    2010-06-27 | 20:40:54

    eh? jag hör också till mvg:arna med hög IQ och fler självmordsförsök än jag kan komma ihåg. hur tänkte du där, finn??



    forskade ni också efter eventuella samband mellan självmord o potatisnäsa/normalvikt/normallängd/bostadsyta/hårfärg/krigsintresse/favoritmat/körkort/antal syskon/rökning/antal lagade tänder/oputsade skor--allt är ju oerhört relevant,eller hur, finn?



    tycker dom typ diskvalificerar sejsjälva som uppdaterade forskare,när dom stöder sej på tveksamma iq-tester gjorda i 18-årsåldern,när vi ju nu alla vet att hjärnan inte har vuxit klart förrän runt 25.



    hur är sambandet mellan IQ vid 18 års ålder och död i aktiv tjänstgöring,det skulle vara intressant att veta.och IQ hos dem som skickar ut 18-åringar med vapen,men själva sitter hemma bakom ett skrivbord.hmmmm....

Kommentera inlägget här: