Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Mördare - psykiskt störda?

Kategori: Diskussion

 

 

Hur många gånger har man inte sett löpsedlar och artiklar om ”psyksjuka” mördare? Eller har du någongång suttit och diskuterat om hur fan en mördare Inte kan anses som psykiskt sjuk?

 

Att mörda i överhuvudtaget är så långt bort från oss människor att vi anser det omänskligt. Det måste ju vara något fel på sådanna människor. Det blir heta diskussioner när utredningar visar att den misstänkte Inte lider av någon allvarlig psykiskt störning i deras såkallade ”liten sinnesundersökning” och ”stor sinnesundersökning”.   Eftersom ”sinnessjuk”-ordet har utrotats för länge sedan, har man ändrat detta till ”paragraf 7-undersökning”.

 

”En §7-undersökning vid svåra brott syftar oftast till att ta ställning till om det behövs en stor undersökning, rättspsykiatrisk undersökning (RPU).

 

Läkare som utför §7-undersökningar är särskilt utsedda av Rättsmedicinalverket. Läkaren har tillgång till hela det material domstolen har och får också hämta in journaler, akter från socialtjänsten och annat material som kan vara relevant.

 

Själva undersökningen brukar ta runt en timme och består mest av samtal med den misstänkte, då läkaren gör en psykiatrisk bedömning. Bedömningen redovisas för domstolen i ett §7-intyg.

 

Är läkaren säker på att det inte föreligger allvarlig psykisk störning meddelas domstolen detta. Finns det minsta osäkerhet ska läkaren rekommendera en stor undersökning.”

 

 

Jag blir iallafall rätt stött när jag  ser ”psyksjuk” –löpsedlar.  Det är svårt eftersom det inte riktigt finns några begrepp som skiljer mig som psykiskt sjuk och en mördare som misstänks vara psykiskt sjuk. Ändå så gör man väldigt stora skillnader på detta.  Det vet inte gemeneman eller media.  Det är inte konstigt att samhället i stort är rädda för psykiskt sjuka eftersom media framställer det som ett likhetstecken med mördare och våldsbrott.

 

Ett exempel:

”Mannen har genomgått en så kallad paragraf 7-undersökning, "liten sinnesundersökning". Den gav inte anledning att misstänka att han lider av någon allvarlig psykisk störning.”

 

 

Det är av värde att se att det Inte är någon psykisk störning bakom i den benämningen av  sjukdomar som du och jag har! Mördaren här har inte någon psykisk sjukdom i botten. Oftast har inte våldsmän detta precis som du och jag vet att vi aldrig kommer mörda någon, ja kanske förrutom oss själva.

 

På något sätt är detta också positivt. Fast omvärden reagerar på att man Måste vara psyksiskt sjuk om man genomför ett mord, så vet du och jag att det är skillnad på psyksik sjukdom och en sjuk jävla handling.

 

”Vem som helst klarar inte att av stycka en annan människa. Det krävs en speciell typ av person, en person som har en psykisk störning. En person som inte kan känna empati för andra. ”

 

En speciell typ av person alltså. Inte en som går på antidepressiva och har fått utmattningsdepression eller borderline från hårda år. Då skulle hälften av våra medborgare vara misstänkta mördare. Ofta frågar man också om psykisk störning - vid gärningen. En psykos antar jag att man tänker på. Det är  ju inte som att man får en borderline-störning precis vid ett mord och sedan kommer den tillbaka.  Det är också viktigt att Se att de som har psykoser vid 99% aldrig skulle skada en annan människa!

 

”Enligt det rättpsykiatriska utlåtandet misstänks han ha lidit av en allvarlig psykisk störning när han begick gärningen – men vid förhandlingen gav han ett ”klart och trovärdigt intryck”. Därför, ansåg rätten, kunde de inte döma till ett frihetsberövande straff.”

Aldrig varit deprimerad

– Eftersom jag inte mådde så dåligt avslutades kontakten.

Han uppger också att han aldrig agerat självdestruktivt eller försökt ta livet av sig. Han säger aldrig haft depression eller ångest.”

 

Så skrivs det om den senaste mördaren 51-åringen.

 

 

Det skulle nog behövas en Annan benämning, ett annat fackspråk, på dessa mördare som man gör dessa utredningar på.  Annars kommer aldrig gemeneman förstå och se skillnaden på psykiskt sjuka och mördare under sinnesundersökningar. Chansen är större att en mördare är en helt ”normal” människa i människors omkrets som inte alls ger några tecken på mordinstinkter. Men om omvärlden visste det, skulle de gå och oroa sig så mycket.

 

Det är lättare för samhället att se dom som missbrukare och psyksikt sjuka.

 

 

Mördare och våldsmän lär vara omänskliga och kalla, och vad som helst.

Men de är oftast inte psykiskt sjuka!

Jag hoppas att ni inte tar åt er av löpsedlar och rubriker, och människors okunnande.

De bara vet inte bättre.

 

 

Obs! Detta är ett gammalt inlägg från 2011. Vissa länkar kanske ej stämmer.

Inlägget går i repris för att det ska vara sökbart på google samt andra inställningar

KOMMENTARER:

  • K säger:
    2011-02-16 | 20:55:55
    Bloggadress: http://screamoutloudly.blogg.se/

    bra skrivet!

  • Abi säger:
    2011-02-17 | 00:02:23
    Bloggadress: http://mabbi.blogg.se/

    Jag reagerar alltid på löpsedlar som skriver "psyksjuk" och liknande i samband med mord och blir alltid lite ledsen, just för att då kommer jag alltid förknippas med dessa mördare av okunniga människor som känner till mina problem, och det berättar jag öppet. Det är inte sällan man möts av rädslan och det känns som alla dessa löpsedlar har något med det att göra, du har helt rätt när du skriver att det behövs ett fackspråk, det behövs göras skillnad på att ha en psykisk sjukdom och att vara en mördare. Ingen har väl sagt att de måste vara "friska" för det...

  • david säger:
    2011-02-17 | 14:08:19

    Jättebra skrivet och innehåll.

    Jag tänkt på det där själv ibland, men kan inte uttrycka lika bra.

    /jag

  • Eriiza säger:
    2011-02-17 | 16:33:46
    Bloggadress: http://eriiza.webblogg.se/

    Det är väl klart att man inte är riktigt klar i huvudet om man mördar överhuvudtaget.

    Men å andra sidan så behöver man inte ha en grav störning för en sådan handling...

    Så jag gillar inte när så många blir dömda till vård istället för fängelset de förtjänar.



    Förresten, mitt forum har en ny design och nya medlemmar - http://gethelp.findtalk.net/ =)

  • märta kajsa säger:
    2011-02-18 | 11:41:51
    Bloggadress: http://hjartklappning.blogspot.com

    Bra skrivet! Kram

  • Ninna/anhörig säger:
    2011-02-27 | 12:03:59

    Bra skrivet!

    Min pojkvän hamnade in på psyket nyligen pga utmattningsdepression och jisses vad jag var rädd att åka dit på besök med sonen pga alla fördomar jag hade om "psykfall", jag tyckte det var superläskigt. Min kille sa tillcohmed åt mig att "du det är ju inga kriminella människor här". Nu är jag iaf några fördomar fattigare, så läskigt var det ju inte :-) Ironiskt nog är jag inte ens världens stabilaste människa själv..

  • Sandra Piik - Att leva som psykiskt sjuk säger:
    2013-08-12 | 15:02:48
    Bloggadress: http://piiket.blogg.se

    Bra skrivet, och sluta aldrig att skriva!

    Svar: aww va gulligt av dig :) tack
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: