Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Objektifieringen av barn

Kategori: Diagnoser, Diskussion

Objektifieringen av barn
 
 
 
 
Har objektifieringen av barn i din barndom påverkat dig psykiskt?
Har Barbies eller andra leksaker påverkat dig?
Har TV och/elller reklam synen på dig själv som barn/tonåring?
Leder ovanstående till ätstörningar/ångest etc hos barn och vuxna?
Skriv vad du tycker och/eller din egen berättelse!
 
 
 
Berättelse:
 
"Jag kom just på  (när jag satt och tittade på beuty pagents serie för barn i Amerikat)
första gången jag insåg att jag var "ful" som barn.
 
Min kompis och jag var på Åhlens som 8-9  åringar och tittade på grejer
då det kom fram en i personalen på Åhlens och frågade min kompis om hon ville vara modell
för att de skulle ha en klädshow med barn och min kompis blev jätteglad.
Hon frågade aldrig mig som stod brevid.
Min kompis var lika lång som jag och hade samma kroppstyp så jag "insåg" att jag måste 
vara riktigt ful för att inte få vara med.
 
Jag ville så gärna gå på balett och konståkning när jag var barn men vågade aldrig
säga detta till mina föräldrar.
Jag trodde Seriöst att tränarna skulle säga Nej till mig för att jag var för ful,
och att mina föräldrar inte förstod detta.
 
Idag som vuxen tycker jag fortfarande att jag är obotligt ful.
Andra saker som påverkade min syn på mig själv, och min syn på mig själv som
tjej som jag minns är barbie och reklam för underkläder på gatan.
 
Jag tycker inte att man ska glömma att objektifieringen av kvinnor
påverkar barns uppfattning om kvinnor/mammor/kompisar och sitt eget framtida vuxna jag!"
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Saga säger:
    2013-11-07 | 09:16:59
    Bloggadress: http://dadooron-ron.blogspot.com/

    I princip ALLA kan svara ja på dessa frågor. Många tänker dock inte på hur mycket sådant påverkar, vilket är jävligt smart av patriarkatet.

    Svar: true
    Läs här :)

  • Jozze säger:
    2013-11-09 | 00:37:29
    Bloggadress: http://fames.se/mizzodd

    Det är så sjukt hur media och samhället förstör barns självförtroende! Jag själv kan säga ja till dom oxå ! Och jag blev förstörd av alla påtryckningar från skolans vänner man hade och andra som ung tonåring . Har mixtrat i sönder min kropp med bantnings piller sen jag var 12 tex och haft både anorexi och bulimi . Så ja ... Att detta förvränger ens syn på hur man ska se ut är ju ett faktum media pajar barns och ungas syner på sig själva och plötsligt ska alla se ut som Barbie med stora silicon tuttar! Och så smala så dom knappt kan gå! Usch jag kan spy rätt ut på detta fucking sabbade samhälle!!! För fan kan vi se bättring snart? Och att använda barn i skönhets tävlingar e sinnes!!! Stackars barn! Amerika är sjukt sjukt sjukt med sina rubbade saker!

    Svar: bra skriver, lägger upp!
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: