Psykiatrin.blogg.se * 2008-2018

Den största bloggen om psykiatri 2008-2018. Nu nedlagd.

Kändisar och diagnoser

Kategori: Information

 

Nu blir det lite lättsamt.. här kommer lite kändisar som också har diagnoser..

(länk)

 

Justin Timberlake 

I en intervju med Collider.com avslöjade Justin Timberlake att han har diagnosen "add mixed with ocd".

Det har inte stoppat honom från att bli en av världens mest framgångsrika artister.

ADD=Attention deficit disorder (uppmärksamhetsstörning)

OCD=Obsessive-Compulsive Disorder (tvångssyndrom)

 

Steven Spielberg:

Regissören Steven Spielberg ­delar sällan med sig av sitt privatliv. Men han har berättat om sin dyslexi.Han fick diagnosen 2006. Huffington post citerar sajten Friends of Quinn där Spielberg ­säger:

– Jag kände mig aldrig som ett ­offer. Filmer hjälpte mig. Räddade mig från skammen och skulden. Att göra film var min stora flykt.

Numera förstår han varför det tar ­honom dubbelt så lång tid att läsa ett manus eller en bok.

 

Frank Andersson:

Under hösten 2010 fick Frank Andersson diagnosen adhd.

Diagnosen fick han fastställd efter en omfattande utredning som bland annat bestod av ett koncentrationstest och en djupgående intervju. Nu äter han medicin varje dag och har märkt en markant förändring hos sig själv.

– Jag kommer ihåg var jag lagt saker, jag vet var telefonen och nycklarna ligger. Det visste jag aldrig förut.

– Dessutom är jag mer pålitlig nu. Tidigare ville jag inte ha en stor roll i mitt företag eftersom jag inte kan ha det och bara vara ”på” två dagar i veckan.

 

Ben Stiller:

Stiller avslöjade 2005 att han har diagnosen bipolärt syndrom.

Genom terapi redan som barn har Stiller fått kontroll på sina problem, berättar han i en intervju från samma år.

– Jag känner mig skyldig väldigt lätt. Och jag är väldigt medveten om hur jag påverkar andra människor. Så det handlar mer om hur min insida än världen utanför fungerar, säger han.

 

Jean-Claude Van Damme:

Actionstjärnan har berättat för E! Online att han behandlas för bipolärt syndrom med medicinen sodium valproate.

– Sedan jag började med det var det som "boom!", och det kickade in. Störningarna omkring mig, som var som vågigt vatten blev som en stilla sjö, säger han.

 

Sinéad O'Connor:

 O'Connor medverkade på "Oprah Winfrey show" där hon berättade om sin kamp mot bipolärt syndrom. Hon berättade att behandlingen gjorde att hon kände sig pånyttfödd och kunde få ett nytt liv.

 

Carrie Fisher:

Utöver sina tidigare drogproblem har Fisher talat öppet om sin strid mot bipolärt syndrom. Hon trodde under en tid att hon var beroende av droger, men kom senare fram till att hon var manodepressiv.

 

Linda Hamilton:

Hon blev känd som Arnold Schwarzeneggers stenhårda motspelerska i "Terminator 2".

2005 berättade hon om sina problem med bipolärt syndrom. Under 20 års tid kämpade hon mot sprit, droger och demoner.

– Ju mer berömd jag blev, desto större blev mina problem, berättade hon.

Det började redan i tonåren med hetsätning och våldsamma humörsvängningar. Vid samma tidpunkt kom drogerna in.

– Jag var vild. Under lång tid var jag en riktig alkoholist. Jag höll på med droger, kokain.

I efterhand har det visat sig att hon är manodepressiv.

– Framgången gav mig en plattform att låta raseriet få fritt utlopp. Folk sa ”Du är så bra på att spela arg”.

 

Catherine Zeta-Jones:

Zeta-Jones är drabbad av bipolärt syndrom. Hon har öppet och ärligt berättat hur det är att leva med sjukdomen.

Tidigare har Catherine Zeta Jones sagt att det ”kan vara smärtsamt” men hon vill också berätta för sina fans att det finns sätt att undvika situationer som triggar de negativa perioderna.

– Det smartaste jag gjort var att jag slutade surfa på nätet. Jag är en sån person som letar efter negativ kritik.

– Michael kan inte riktigt förstå, men det är så här jag är. Med min bipolärgrej letar jag efter dåligheter, det är som ett gift. Så jag slutade. Bara så där. Och det är så bra för mig, fortsätter Zeta-Jones.

Catherine berättade om sin sjukdom för första gången i 2011. Hon säger att orsaken till att hon valde att berätta är att hon hoppas kunna hjälpa andra.

 

Jamie Oliver:

Stjärnkocken Jamie Oliver hävdar att han hade adhd som barn, men att hans funktionsnedsättning försvann när han började äta nyttigt. Men dyslexin har han kämpat med hela livet (han läste sin första roman som 38-åring).

– Jag ångrar att jag inte klarade skolan bättre. Folk trodde att jag var trög, men det var en kamp. Det fanns ingen som förstod dyslexi och kunde ta fram mina styrkor, säger Jamie Oliver i en intervju.

 

Ryan Gosling:

Gosling blev mobbad under gymnasietiden, och han hade få vänner innan 15-årsåldern. Han sattes in i en specialklass då han diagnostiserades med adhd och hade lässvårigheter.

Han lämnade senare skolan och fick hemundervisning i stället, enligt sajten Digital Spy.

 

Daryl Hannah:

Hannah, som när hon var barn fick diagnosen autism och lider av ”extrem blyghet”, uppger att hon äntligen börjar bli bekväm med sig själv.

- Jag är vuxen nu. Jag har lärt mig några saker som jag sannerligen kunde ha haft nytta av om jag hade lärt mig dem för 20 år sedan, säger hon i veckotidningen People.

Senare har hon berättat att hon har aspergers syndrom. Hannah menar att det fått henne att bli svartlistad i Hollywood, eftersom hon inte ställer upp på att göra pr och intervjuer eftersom det kräver att hon träffar folk.

 

Jonas "Basshunter" Altberg:

Altberg har diagnosen tourettes.

– Många säger att det är en sjukdom, men det är ett funktionshinder, något man föds med. Det yttrar sig som tics, ryckningar, och tvångstankar. Att ha Tourettes syndrom är som att ha en annan människa som lever inuti en själv och som hela tiden försöker ta sig ut, från tåspetsarna till toppen av ditt huvud. Anledningen till att det inte märks på mig är att jag har lärt mig att ta kontrollen över det, säger Altberg till Metro.

 

Petter Askergren:

Petter Askergren kände att han behövde svar och gick till läkaren.

Ett halvår senare fick han sin diagnos – adhd.

– Mest av allt känner jag mig lättad, sa rapparen till magasinet Café 2011.

Adhd:n har påverkat honom sedan barnsben. Inte minst under skolåren då han ofta kände sig ”dum och akademiskt underlägsen”.

– Som psykologen sa till mig nu efter det IQ-test som ingick i undersökningen: Nu har jag slutligen papper på att jag faktiskt är normalbegåvad. Vissa saker är jag bättre på än andra, vissa saker är jag sämre på, sa han till Café.

 

Stephen Fry:

I dokumentären ”The secret life of the manic depressive” berättar den brittiska skådespelaren Stephen Fry om sina upplevelser som drabbad av bipolärt syndrom, eller närmare bestämt cyklotomi som är en affektiv störning, en mildare form av bipolär sjukdom.

 

Richard Dreyfuss:

”Hajen”-skådespelaren Richard Dreyfuss pratade ut om sin bipolära sjukdom 2006 i dokumentären ”The secret life of the manic depressive”, gjord av britten Stephen Fry. I dokumentären berättade Dreyfuss att han har använt sig av litium och andra mediciner för att kontrollera sinnestillståndet.

KOMMENTARER:

  • Natacha säger:
    2013-10-27 | 21:49:03
    Bloggadress: http://atstorning.devote.se

    Hej,min blogg handlar mestadels om min ätstörning och hur jag hanterar vardagen med asperger. ångest och självskadebeteende.

    Svar: Tack :) Länkningen kommer ikväll!
    Läs här :)

  • Amanda säger:
    2013-10-28 | 21:55:28
    Bloggadress: http://amandacarlberg.com

    intressant!
    tror många kändisar inte hade kommit så långt som de har gjort utan sina diagnoser helt ärligt!

    har själv asperger så

    Svar: absolut :)
    Läs här :)

  • Charlyene säger:
    2013-10-29 | 17:08:42
    Bloggadress: http://charlyene.blogspot.se

    Mycket intressant! Fast det jag fann mest intressant, faktiskt, var att du använder ordet "drabbad" om bipolär sjukdom. Jag skrev tidigare idag på min blogg om att jag aldrig hade hört någon använda just detta ord om psykiska sjukdomar, men jag hade uppenbarligen fel! :)

    Svar: ja man är fan drabbad inte bara diagnoserad!
    Läs här :)

  • Pd säger:
    2013-11-01 | 03:17:27

    Inte en nyhet för oss i psykvärlden men för de flesta andra kasnke så sprid gärna tck <3 ; Sveriges mest kända skådespelare kanske bara btw råka avslöja sin psykiska diagnos, HEJA - FLER??! ;) : http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17754138.ab

    Svar: ja jag tänkte skriva om det... persbrandt är en tvivelaktig person bara...
    Läs här :)

Kommentera inlägget här: